Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Fy så mycket "dåliga" böcker jag stött på den senaste tiden.
Jag ska lägga till lite på min bricka men har en fråga. Räknas guld som gult? Det borde det väl göra
 
Lilja Sigurdardottir, Iskall sol, syskonrelation viktig
Aurora återvänder till Island, där hon inte varit sedan hon var liten, för att leta efter sin syster. Från början motvilligt för att stilla moderns oro, men sedan blir det mer allvarligt då spår efter var systern kan befinna sig saknas. Samtidigt sysslar Aurora med ett eget undercover-projekt inom den ekonomiska världens tassemarker. Välskriven bladvändare.

Katarina Wennstam, Döda kvinnor förlåter inte, blivit rekommenderad
Avhandlad tidigare i tråden. Jag räknar Bukes samlade lovord som en rekommendation. Ställer mig bakom de goda vitsord den fått.
 
Jag kryssar bok i inlägg före mitt inlägg. Jag har läst klart Det första chiffret av Denise Rudberg som tidigare är kryssad av @Mineur Hon har redan gjort en bra sammanfattning av den så jag gör inte det igen. Jag gillade den tycker det var en bra historisk beskrivning i den som gjorde den autentisk för mig. Gillade väldigt mycket att författaren har varit noggrann med detaljer som till exempel att man behöver koka vatten till diskning och skurning av golv på spisen o.s.v. Såna där småsaker som gör att den känns äkta historisk tycker jag.

Sen tyckte jag om karaktärerna, de var bra beskrivna. Sen tyckte jag till skillnad från Mineur att det inte gjorde något med de lösa trådarna i slutet utan det känns som att det kan komma en del svar i nästa bok i serien. Som jag för övrigt tänker ladda ner direkt och läsa för jag vill läsa mer om dessa karaktärer och tidsepoken.

Har också under läsningens gång förgäves försökt komma på en annan bok jag läst med liknande historia där kvinnor var anställda i svenska försvaret vid den här tiden och avkodade chiffer på liknande sätt men kan inte komma på vad den heter eller vilken författare så det måste jag fortsätta att fundera på.
 
Kryssar referens till känd bok/film med Stargate av Ingvild Rishøj som refererar både till flera böcker av Astrid Lindgren, H C Andersen och till den bibliska julberättelsen på både uttalade och subtila sätt. Om tioåriga Ronja och hennes sextonåriga storasyster som navigerar livet medan det lider mot jul medan den alkoholiserade pappan tappar greppet om sitt liv och sin ansats att vara en god förälder. I den skarpa realism som skrivs fram blir de magiska elementen hur små de än är, lika delar hjärtskärande och ljuvliga. Gillar!
IMG_1688.jpeg
 
Jag kryssar Bok med utomeuropeiskt originalspråk med Senseis portfölj av Hiromi Kawakami. Boken skrevs ursprungligen på japanska, och handlar om relationen mellan en kvinna och hennes gamla lärare. Välskriven och fascinerande, en lagom långsam relationshistoria med mycket sake och japansk mat.

Fantastisk inläsning av Yukiko Duke.
 
Jag kryssar bok i inlägg före mitt inlägg. Jag har läst klart Det första chiffret av Denise Rudberg som tidigare är kryssad av @Mineur Hon har redan gjort en bra sammanfattning av den så jag gör inte det igen. Jag gillade den tycker det var en bra historisk beskrivning i den som gjorde den autentisk för mig. Gillade väldigt mycket att författaren har varit noggrann med detaljer som till exempel att man behöver koka vatten till diskning och skurning av golv på spisen o.s.v. Såna där småsaker som gör att den känns äkta historisk tycker jag.

Sen tyckte jag om karaktärerna, de var bra beskrivna. Sen tyckte jag till skillnad från Mineur att det inte gjorde något med de lösa trådarna i slutet utan det känns som att det kan komma en del svar i nästa bok i serien. Som jag för övrigt tänker ladda ner direkt och läsa för jag vill läsa mer om dessa karaktärer och tidsepoken.

Har också under läsningens gång förgäves försökt komma på en annan bok jag läst med liknande historia där kvinnor var anställda i svenska försvaret vid den här tiden och avkodade chiffer på liknande sätt men kan inte komma på vad den heter eller vilken författare så det måste jag fortsätta att fundera på.
Kan det vara Kate Quinns The Rose Code du tänker på?
 
Fy så mycket "dåliga" böcker jag stött på den senaste tiden.
Jag ska lägga till lite på min bricka men har en fråga. Räknas guld som gult? Det borde det väl göra

Jag lyssnade på en riktigt "dålig" bok i bokkrysset. Den har t.o.m. blivit nominerad till ett Augustpris. Men den var varken spännande, eller hade ett bra språk (enligt mig) och det fanns ingen karaktär i den jag inte störde mig maximalt på! Synd för storyn kändes väldigt lovande!
 
Jag har lyssnat på Lilja Sigurdardottir, Iskall sol efter att den kryssats här i tråden och väljer att kryssa genre jag inte brukar läsa (spänningsroman). Lite avigt inläst som talbok men ändå lättlyssnad, spännande och välbyggd. Kommer nog läsa fortsättningen också när den kommer.

Och generellt är jag så himla glad över hur mycket jag klarar att lyssningsläsa just nu! :love:
IMG_1697.jpeg
 
Jag kryssar klockor/tid med Klockan som ägde tiden av Marja Beckman. Filosofisk och lite spännande bok för slukaråldern om tid, förlust, kontroll och att inte riktigt passa in. Hade funkat på referens till känd bok där Sagan om ringen nämns och tematiken är lik med en klocka här istället för ringen. Lättlyssnad och finurlig, varken mer eller mindre. Den kom upp när jag sökte efter en bok jag glömt titeln på till rutan favoritbok att läsa om.
IMG_1700.jpeg

Ändrat pga stavfel/autocorrect.
 
Kryssar rutan där smittsam sjukdom nämns, syfilis nämns i boken. Jag har läst den andra delen i serien Kontrahenterna av Denise Rudberg, En andra allians. Tyckte den här var lika bra och intressant som första delen. Känns som väl tecknad historieskildring under andra världskriget och naturligtvis får vi fortsätta följa Elisabeth, Iris och Signes fortsatta öden och liv. Jag gillar hur författaren låter olika kapitel skrivas utifrån de olikas huvudpersonernas perspektiv och hur hon skriver fram klasskillnader på ett bra sätt, d.v.s hur huvudpersonerna uppfattar sig själva i den kontext de är i. Signe som ser sig som en lantlolla som känner sig utklädd i fina kläder hon fått låna, som känner att hon förhäver sig när hon sitter på ett konditori i Stockholm o.s.v. Elisabeth som är överklass där får vi följa hennes självklara stil och klass och tankar kring det och Iris som har fått börja om med ett nytt liv i Sverige efter flykten från Estland. Det blir intressanta nyanser i boken tycker jag, jag tycker också att spänningarna i Sverige under andra världskriget är väl skildrade.

Kommer definitivt att läsa vidare på serien men nu kommer jag ta en annan bok emellan. Jag har letat lite böcker som har fått pris och om någon mer har kvar den rutan och inte hittar något bra kan jag tipsa om att kolla här:

https://www.bokus.com/prisbelonade-bocker
 
Bingo.

Jag kryssar En bok på över 400 sidor med Doften av kardemumma av Beatrice Samuelsson. Boken är en debutroman, och det märks på språket som inte riktigt flyter. Handlingen börjar som någorlunda realistisk, men utvecklas sen till en helt osannolik historia som inte lyckas fånga mig alls.

Acceptabel, om än lite styltig, inläsning av Hedvig Lagerkvist.
bingo 2024 redigerad.jpg
 
Bingo.

Jag kryssar En bok på över 400 sidor med Doften av kardemumma av Beatrice Samuelsson. Boken är en debutroman, och det märks på språket som inte riktigt flyter. Handlingen börjar som någorlunda realistisk, men utvecklas sen till en helt osannolik historia som inte lyckas fånga mig alls.

Acceptabel, om än lite styltig, inläsning av Hedvig Lagerkvist.Visa bifogad fil 140305
Wow, full bricka redan! Vi får göra en specialbricka till dig nästa gång, som är dubbelt så stor som den för oss andra ;)
 
Även jag har läst ut andra delen i Denise Rudbergs serie Kontrahenterna, En andra allians. För att inte härma @Islandshästryttare rakt av kryssar jag den dock som "Bok med snöbollskrig" istället (Iris pojkar har snöbollskrig på innergården i början av boken).

Intressant analys om klassperspektiven @Islandshästryttare, jag har reflekterat lite över det (och blev ärligt talat lite irriterad på Signes smått självutplånande beteende emellanåt, orättvist nog) men hade nog inte kunnat formulera det lika bra som du! Funderar också på att ta en paus och lyssna på något annat nu, känns som att det kan vara vettigt samtidigt som jag väldigt gärna vill veta hur det går.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 030224.jpeg
    Bokbingo vintervår 030224.jpeg
    486,5 KB · Visningar: 0

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
475
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 220
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 898
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Devoucoux frågor
  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp