Bukefalos 28 år!

Vinterproblem!

E

Emmiz

Hej!
Min foderhäst är mycket snäll och lite väl seg ibland... Men problemet är att just på vintern när snön har landat på marken, så blir hon galen när man ska rida henne! 98% av dom gånger jag ramlat av henne har skett på vintern. Fattar inte varför. Har ni några tips att få henne lugn? Vad ska jag gör när hon bockar, skenar och blir stark i munnen? Tack på förhand!
 
Sv: Vinterproblem!

Ledarskapsövningar, longering och annat från marken. Jag märker på mina också att de blir lite tossiga när vintern kommer men jag har alltid möjlighet att stanna hästen och få den att sluta. Gör jag ingenting kan det mycket väl hända att den ena drar iväg i rejält snabb fart men ändå känner jag att jag som regel kan kontrollera henne och bromsa med ett litet "Heiiii" eller "Prtoo".

Undvik gångarter som gör att du mister kontrollen så det inte händer en olycka, kör även lite tempoväxlingar när du sitter på ryggen.
 
Sv: Vinterproblem!

om du har tillgång till ridbanan eller ridhus så kan du ju släppa lös henne nån gång så att hon får rusa av sig lite :) och som föregående säger, jobba från marken :) (tömkörning är ett alternativ). När du rider så kan du ju göra så att hon aldrig bara få gå rakt fram utan att anstränga sig. Låt henne tänka, serpentiner, volter, skänkelvikning, halter, volter i serpentiner osv.
 
Sv: Vinterproblem!

Våra hästar blir också jättepigga när det blir kallt och snö, passa på att skritta i djup snö, klättra osv så blir de av med överskottsenergi på ett kontrollerat och lugnt sätt. Jag brukar också passa på att trava flera kilometer på plogade vägar så är de avslappnade sen. Jag har också fått ta bort havren på en av hästarna som blev fööör studsig, blev mkt bättre. Nu äter hon lucern och linfrökaka.
 
Sv: Vinterproblem!

Min häst har också börjat göra galna saker nu när snön har kommit. Jag trodde det va sadeln, men kan det bero på att det faktist är att det är snö och kallt?
 
Sv: Vinterproblem!

Vad får hon för mat? Havre? Minska på harven då vissa hästar blir pigga av det och öka med höet/silaget. Kanske du ska tänka på att ge ngt annat om du ger henne havre.
Jobba från marken och rid i ridhus om du har tillgång. Jobba mkt då med övergångar,olika vägar,skänkelvikningar,halter ja en massa olika övningar. Rid absolut inte på öppna fält för då kan hon lät dra!!
 
Sv: Vinterproblem!

Hon får faktiskt inget foder alls just nu. Men jag förstår tanken! :)
 
Sv: Vinterproblem!

Försök rida mer så hästen blir av med överskottsenergin.

Går du i skolan och har jullov? Passa på att rida två gånger om dagen!
Ta ett långt skrittpass (minst 1 timme!) i raskt tempo på morgonen och ett vanligt pass på kvällen.
Många hästar går ute lite lite på vintern, kasnke du även kan låta hästen gå ute längre i hagen?

De flesta hästar blir lite tokiga på vintern, ffa om man inte har ridhus så man kan rida ordentligt. Har du ridhus är det ju mycket lättare, då kan du ju se till att rida hårt några dagar i veckan, eller kanske ta ett par varv i galopp innan du rider ut.
 
Sv: Vinterproblem!

Hhaa, asså hon får ju hö :P
Det är as bra för hästar som bara kan äta hö, såru vet ;)
 
Sv: Vinterproblem!

Jamen hö är ju foder:p Se bara till att dne får i sig de mineraler den behöver, svenskt hö innehåller för lite selen fär hästar så du bör lägga till det. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 529
Senast: sorbifolia
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 560
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp