Vinterslang till hästarnas vatten

__sofia__

Trådstartare
Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen ligger eller vägen man går med hinkar ;) ), och för att minska bärande av hinkar har jag dragit dit en vanlig vattenslang och "fixerat" så att den ligger still så att jag inte behöver flytta dit och bort den hela tiden, och så att den inte får spel och sprutar vatten ut i stallet. Nu kommer ju dock vintern, och då fryser ju slangen - dvs hinkar igen, vilket jag gärna hade undvikit.

Är det någon som har testat en vinterslang (dvs med uppvärmning via el i slangen för att hålla den frostfri)? Hur har det fungerat? Kan man ha slangen liggande ute, och ska elen då sitta i hela tiden? Eller hur använder man den?

Eller något annat smidigt sätt att hantera en liknande situation?
 
Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen ligger eller vägen man går med hinkar ;) ), och för att minska bärande av hinkar har jag dragit dit en vanlig vattenslang och "fixerat" så att den ligger still så att jag inte behöver flytta dit och bort den hela tiden, och så att den inte får spel och sprutar vatten ut i stallet. Nu kommer ju dock vintern, och då fryser ju slangen - dvs hinkar igen, vilket jag gärna hade undvikit.

Är det någon som har testat en vinterslang (dvs med uppvärmning via el i slangen för att hålla den frostfri)? Hur har det fungerat? Kan man ha slangen liggande ute, och ska elen då sitta i hela tiden? Eller hur använder man den?

Eller något annat smidigt sätt att hantera en liknande situation?
Jag har samma avstånd från kran till vattentunnor, har en slangvinda som jag drar upp slangen på efter varje gång jag vattnat och sen plockar loss hela vindan med slangen på och sätter in i varmt utrymme. Tycker det går fort att både dra ut slangen och rulla in den, annars är väl det viktigaste om slangen ska ligga kvar att man ser till att det är tillräckligt lutning för att allt vatten ska tömmas ur slangen efter användning 🙂
 
Jag har samma avstånd från kran till vattentunnor, har en slangvinda som jag drar upp slangen på efter varje gång jag vattnat och sen plockar loss hela vindan med slangen på och sätter in i varmt utrymme. Tycker det går fort att både dra ut slangen och rulla in den, annars är väl det viktigaste om slangen ska ligga kvar att man ser till att det är tillräckligt lutning för att allt vatten ska tömmas ur slangen efter användning 🙂
Det är lite lutning mot stallet, men inte helt jämnt och slangen har hittills inte tömts tillräckligt mycket för att inte frysa.

Jag hade velat ha det så smidigt som möjligt, med så lite lyft och böjningar som möjligt (då ryggen just nu krånglar med diskbråck), så att dra ut och in och bära in varje dag är just nu inte optimalt :)
 
Ta loss slangen varje gång du använt den och dra den så du får upp ena änden högre så den töms. Jag hänger den i ett träd över en gren men det hjälper inte som nu när kranen fryser så jag måste köra med dunkar iaf. :(
 
Ta loss slangen varje gång du använt den och dra den så du får upp ena änden högre så den töms. Jag hänger den i ett träd över en gren men det hjälper inte som nu när kranen fryser så jag måste köra med dunkar iaf. :(
Funkar det även när det går lite upp och ner längre bort? Som det är nu så är det backe ner till stallet - men nedanför backen går slangen upp 1-2 dm, sedan går slangen ner igen de decimetrarna under några meter, innan den går upp igen kanske 4-5 dm innan den slutar vid tunnan.
 
Jag använder en sån där färdigk
opplad vattenslang som är någorlunda mjuk. Har fungerat utmärkt nu sedan 5-7 år tillbaa.
 
Vi har en slangvinda som vi byggt en låda runt, isolerad och med frostvakt (tror ej vi behövt värme i förens under -15 grader). Fungerar mycket bra :) öppningen på slangen sticker ut genom ett hål i lådan så man kan ta den och gå iväg, i öppningen har vi satt en slangguide så det rullar lätt även om man går åt sidan.
 
Funkar det även när det går lite upp och ner längre bort? Som det är nu så är det backe ner till stallet - men nedanför backen går slangen upp 1-2 dm, sedan går slangen ner igen de decimetrarna under några meter, innan den går upp igen kanske 4-5 dm innan den slutar vid tunnan.
Du måste dra slangen så det inte blir svackor som vattnet kan stanna kvar i.
 
Du måste dra slangen så det inte blir svackor som vattnet kan stanna kvar i.
Det är tyvärr inte möjligt, slangen ska genom två olika hål i väggen och däremellan måste den vara nedanför en dörr så att den går att öppna (och ivägen så att hästarna inte kan fastna).
 
Telefonen bråkade...
25 meter vinterslag kostar 3950 på bl.a. granngården.
Enkel lösning.
Jag har beställt en vinterslang nu, så får jag se hur det funkar :)

Nu när det blev lite kallare i helgen (bara runt -10, så ändå inte några ordentligare temperaturer) märkte jag dock att utkastaren inte fungerar som den ska - den frös i helgen, trots att den ska vara självtömmande och inte kunna frysa fast :cautious: Jag hade problem med att den tidigare utkastaren frös vid bara några minusgrader, så den här är ny sedan förra vintern, och den fungerade då hela vintern utan problem (eventuellt att den frös vid -16-17, men det är inte så ofta det blir det här). Men nu verkar den här alltså ha samma problem :cautious:
 
Jag har beställt en vinterslang nu, så får jag se hur det funkar :)

Nu när det blev lite kallare i helgen (bara runt -10, så ändå inte några ordentligare temperaturer) märkte jag dock att utkastaren inte fungerar som den ska - den frös i helgen, trots att den ska vara självtömmande och inte kunna frysa fast :cautious: Jag hade problem med att den tidigare utkastaren frös vid bara några minusgrader, så den här är ny sedan förra vintern, och den fungerade då hela vintern utan problem (eventuellt att den frös vid -16-17, men det är inte så ofta det blir det här). Men nu verkar den här alltså ha samma problem :cautious:
Om man lämnar eventuell "gardenakoppling" påskruvad, ökar risken för att det ska frysa.
Den tömmer sämre.
 
Om man lämnar eventuell "gardenakoppling" påskruvad, ökar risken för att det ska frysa.
Den tömmer sämre.
Det var ingen koppling på. Eller ja, en natt var det en koppling på, men den räknar jag inte eftersom det var mitt eget fel att jag glömt ta bort den innan kylan kom :p . Den frös dock även kvällen efter, utan någon koppling påskruvad :cautious:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 115
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 510
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp