Vintertävlingar, vad ha på sig?

Noteca

Trådstartare
Nu är jag i skrivarfarten jag! Jo, jag ska vara med på Järlåsaritten i helgen och jag bara funderar vad man ska ha på sig? Man ska ju ha kragar enligt TR, men räknar kragarna på en jacka som har "hel" krage med dragkedjan helt uppe eller måste jag då rida med dragkedjan lite öppen så att det blir "flärpar" som på en skjorta?

Jackan i fråga är för övrigt min klubbjacka, vilket man väl får ha på sig?

Vad ska ni andra rida i som ska tävla nu när det är vinter? Vad har ni på er?
Jag har aldrig tävlat på vintern tidigare utan tidigast i april har jag varit ute.

Tacksam för hjälp! :banana: :bow:
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Du kan nog lugnt rida med jackans dragkedja helt uppdragen - ingen vill väl att vi ska frysa ihjäl ;) Att den regeln "tröja med krage" kom till var nog mer menat att man inte får rida i urringat tex.

Ja din klubbjacka får du ha på dig. Har FÖR mig att man inte får ha massa reklam på sig men det har den kanske inte?

När man tävlar och det är vinter har man först och främst på sig något som är varmt, vattenavvisande och skavfritt. Tänk på att även ta med varma täcken till hästen din ;)

Vi syns på järlåsa - ska inte rida utan är groom åt min häst med kompis som ryttare :D

Camilla
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Hejsan och tack för ditt svar!
Ja, at regeln om krage kom till är ju säkerligen för att folk inte ska börja rida omkring i lätta urringade sommarlinnen o dyl. ;) :crazy: Sen ser det ju lite mer pråpert ut.
Tanken slog mig bara nu när jag inser att jag inte varit ute på vintern tidigare! :smirk: :) HAr liksom aldrig reflekterat över vad man kan ha på sig då!

Nejdå! Min klubbjacka har ingen reklam, det står bara mitt namn och klubbens namn på den!

Tack igen för svaret! Hoppas vi ses! Jag kommer ha på mig min bukekepa!
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Vi har ju Grytritten här som går vintertid vilken jag brukar rida.
Har alltid haft jacka på mig, man vill ju inte frysa ihjäl. ;)

Det där med krage, som många andra skreit, kom nog till för att man inte ska rida i linne, t shirt el dyl.
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Lyckliga ni som ska tävla redan i helgen, hade också behövt en rejäl genomkörare nu, men det får bli i hemmaskogarna själv då det är för långt för mig till Järlåsa. Kommer säkert bli kanonväder med sol också! Lycka till alla! :banana: :banana:
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Så bra! Då kan jag lugnt rida på i min klubbjacka! Det är ju bara en CR men lika viktigt är det ju iallafall!
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Du får komma igen på någon annan tävling! Nästa i ordningen är väl Bergaritten utanför Stockholm! Jag ska dit!
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Apropå Grytritten så vet kanske inte alla att den är uppskjuten till den 19/3 eftersom alla veterinärer antingen var sjuka eller upptagna den 26/2 då den skulle ha gått. Anmälningstiden går ut den 15/3 och man anmäler till Eva Borg.

När det gäller vinterritter så har jag samma kläder som när jag tränar - de är väl anpassade och jag vet att jag inte kommer att frysa. Det viktiga med vintern är att man har flera lager, så att om det blir varmt kan man ta av ett och sätta på igen om det blir kallt. Rid inte svettig om du kan undvika det!

Jag har svårast med skor på vinterritter - under vintern rider jag i arbetskängor som är himla varma men framemot våren blir de nästan för varma men mina tunnare sommarkängor blir för kalla...

I övrigt har jag ofta långa chaps, stickad tröja med täckväst och jacka utanpå och jackan brukar åka av efter första milen. Hjälmen är försedd med öronlappar eftersom jag fryser lätt om öronen och sen har jag halsduk i form av en fleecklädd lädertrekant som fästs med kardborre baktill (lokal produkt - himla bra!).

/Camilla
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

Neywaz !! Jag skall rida :banana: Håkan är sjuk stackarn och ligger i influensa !!!
Det skall bli sååå kul !!!
Vi syns då !
Kram
Cetzy
 
Sv: Vintertävlingar, vad ha på sig?

jasså!

då finns jag i grinden som groom åt alla som behöver när deli fått sig sin omgång ;)

kram Camilla!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 721
Senast: Lhas
·
Kläder & Bli fin Om man inte får posta en sån här tråd p.g.a reklam ber jag om ursäkt. Men jag är ute efter en tunnare jacka och jag tänker på de där...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: Derivata
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 601
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp