Bukefalos 28 år!

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Hej!

Nu undrar jag var ni har för smarta tips för att underlätta nu i vinter? Det kan vara allt från hur ni håller er varma om fötterna till hur ni undviker att vattenhinkarna i kallstallet fryser 🥶

//Isabell
 
Lång varm kappa, röra på fingrar och tår regelbundet, oavsett om man rider eller bara pysslar i stallet. Gör stor skillnad om man rör de. Plaststigbyglar vid ridning. Gärna med tåhätta. :)
 
Om man måste ha tunna handskar av någon anledning så kan man dra på plasthandskar under, då håller de värmen. Funkar inte längre ritter dock, då stelnar fingrarna ändå :D

Annars: klä dig vettigt. Torr och lagom varm gör vinterlivet så oändligt mycket mer uthärdligt.
 
Våga vara ful 😅

Nä men skämt åsido, teddyöverdrag till sadeln är toppen! Och stigbyglar i annat material än metall (som ju blir kallt i kylan). Rånarluva under hjälmen. Om du rider i skor, benvärmare över vaderna. Jag vet att man inte ska ha ländtäcket över låren men när det är riktigt kallt brukar jag ändå ha det 🙈 Vinderridstövlar/skor i en storlek större än normalt så man får plats med riktigt tjocka ullsockor och kan vifta på tårna för att hålla igång blodcirkulationen.
 
Ullunderställ och tunna ullstrumpor, då blir man inte kall fast man svettas. Vindtätt på huvudet, pannband är perfekt.

Flera par fodrade arbetshandskar, såna där gummerade.

Mockningsgrep med plasthandtag runt stången eller linda dit ett grepp med vetwrap - metall leder värme och kyler ner handen fort.

Barkspade till att sprätta lös fastfruset bajs i hagen.

Det är värt att investera i thermobar/isobar om man har lösdrift, det finns ofta begagnade. Har du hästen installad, oroa dig inte så mycket över fruset vatten i hagen. Minimikrav är 2ggr otörstig per dygn, och hästar i det vilda vandrar långt mellan vattenhålen. Så det går bra att använda vanliga kar om du inte har en häst med speciella behov. Var försiktig när du ska knäcka ut isen bara så du inte knäcker karet 😛.

Is: kissigt spån är förträfflig halkbekämpning, det fryser fast på ett bra sätt och sjunker inte igenom lika fort som grus. Jag använder också en blandning av sand och grus, de sjunker olika fort när solen ligger på.

Jag täckar en av mina lösdriftshästar vid nederbörd och stark vind, och alla om det håller i sig flera dagar - kylan tål dom bra, men ihållande väta och vind blir dom stela och trötta av (utom shettisen som mår som bäst otäckad i snöstorm, orkanvindar, allt möjligt risigt väder är när han är som gladast 😂).
 
Lager på lager. Köp en storlek för stort när du köper vinterkläder så du har plats att bygga på med underställ under. Ibland ser man folk som går i vinterjackor som är tajta som korvskinn för att de vill se snygga ut men de tappar 60% av sin funktion när man förlorar luftspalten.
 
Ullunderställ och tunna ullstrumpor, då blir man inte kall fast man svettas. Vindtätt på huvudet, pannband är perfekt.

Flera par fodrade arbetshandskar, såna där gummerade.

Mockningsgrep med plasthandtag runt stången eller linda dit ett grepp med vetwrap - metall leder värme och kyler ner handen fort.

Barkspade till att sprätta lös fastfruset bajs i hagen.

Det är värt att investera i thermobar/isobar om man har lösdrift, det finns ofta begagnade. Har du hästen installad, oroa dig inte så mycket över fruset vatten i hagen. Minimikrav är 2ggr otörstig per dygn, och hästar i det vilda vandrar långt mellan vattenhålen. Så det går bra att använda vanliga kar om du inte har en häst med speciella behov. Var försiktig när du ska knäcka ut isen bara så du inte knäcker karet 😛.

Is: kissigt spån är förträfflig halkbekämpning, det fryser fast på ett bra sätt och sjunker inte igenom lika fort som grus. Jag använder också en blandning av sand och grus, de sjunker olika fort när solen ligger på.

Jag täckar en av mina lösdriftshästar vid nederbörd och stark vind, och alla om det håller i sig flera dagar - kylan tål dom bra, men ihållande väta och vind blir dom stela och trötta av (utom shettisen som mår som bäst otäckad i snöstorm, orkanvindar, allt möjligt risigt väder är när han är som gladast 😂).
På tal om grepar; vi har haft nosludd på våra handtag. Enkelt att sätta på för säsongen.
 
Jag köpte vantar med värmeslingor i förra året, laddbara med USB kabel. 🙏🏻 Helt otroligt skönt. Hade velat ha en väst också.
Jag går ofta till stallet också, det är 8km. Har då med mig ombyte för att inte bli kall.
Annars är det livet före och efter Uhip-kappan. 😂 vet inte hur jag klarade mig innan.
 
Lång ridkappa, muckboots, tunn mössa under hjälmen, thermobar till vattnet.
Även att rida med långa chaps men dock inte i kombination med muckboots och kappa, det blir lite väl knöligt då😅
 
OM man inte har möjlighet att ha termobar i hagen, så gör det förvånansvärt stor skillnad att ha dubbla vattentunnor. Alltså, man ställer dem i varandra. Det blir lite tjockare väggar och liiiten luftspalt mellan tunnorna. Och, som sagt, förvånansvärt stor skillnad.
 
OM man inte har möjlighet att ha termobar i hagen, så gör det förvånansvärt stor skillnad att ha dubbla vattentunnor. Alltså, man ställer dem i varandra. Det blir lite tjockare väggar och liiiten luftspalt mellan tunnorna. Och, som sagt, förvånansvärt stor skillnad.
Jag gjorde en jätteenkel isolerad och den är helt outstanding bara man häller en del varmvatten i den på morgonen 👌🏻
 
Jag köpte vantar med värmeslingor i förra året, laddbara med USB kabel. 🙏🏻 Helt otroligt skönt. Hade velat ha en väst också.
Jag går ofta till stallet också, det är 8km. Har då med mig ombyte för att inte bli kall.
Annars är det livet före och efter Uhip-kappan. 😂 vet inte hur jag klarade mig innan.
Vart ifrån? Har letat men inte hittat några :(
Fick ett par av min bror för flera år sedan men de har tyvärr gått sönder nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 737
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: Oknytt
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 989
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp