Vinterträning

Daimie

Trådstartare
Hur gör ni nu när det börjar bli hårt och lite isgata här och var?
Kom med an massa bra tips och rekommendationer till en ryttare som inte har ridhus och för övrigt tycker att det är ganska tråkigt:devil:
Kan tänka mig att ganska många har lite viloperiod nu...min ska få stå lite mer över jul då jag inte har tid. Tänkte försöka hålla igång lugnt fram tills dess.
 
Sv: Vinterträning

tjo! jag har inte heller tillgång till ridhus, ej heller flisad ridbana.. skrittar mycket, passar på att jobba med den ökade skritten där det går. travar långsamt (motsvarande luuugn jogging..).
 
Sv: Vinterträning

Det är typ som jag. Backträning och ut i skogen kliva över stock och sten?
 
Sv: Vinterträning

Jag har nog det bästa träningstipset;) flytta till Sveg och Härjedalen:idea: här är väggarna backade med snö som ger ett perfekt underlag och tack vare backarna som finns här i Ytterberg anser jag att mina träningsmöjligheter är optimala... det är under vintern jag har möjlighet att träna och bygga upp mina hästar... det var pga detta som jag flyttade hem igen, man kan inte få bättre träningsmöjligheter tycker jag. Skämt & sido vill ni inte flytta hit är ni iallafall hjärtligt välkomna att komma hit och träna... vi har plats i stallet:rofl:
 
Sv: Vinterträning

Skämt & sido vill ni inte flytta hit är ni iallafall hjärtligt välkomna att komma hit och träna... vi har plats i stallet:rofl:

Det vore ju jättehäftigt! När jag är färdigutbildad lärare kanske jag tar erbjudandet på allvar och hälsar på varje år under sportlovet. :angel:

Oavsett, så tycker jag det ger en oerhört kick att åka bort och träna hästen, det känns mer fokuserat och seriöst på något vis...
 
Sv: Vinterträning

Hiihii tack för inbjudan! Jag bor i slaskiga småland, bara isigt och blött!
 
Sv: Vinterträning

Jag har nog det bästa träningstipset;) flytta till Sveg och Härjedalen:idea: här är väggarna backade med snö som ger ett perfekt underlag och tack vare backarna som finns här i Ytterberg anser jag att mina träningsmöjligheter är optimala... det är under vintern jag har möjlighet att träna och bygga upp mina hästar... det var pga detta som jag flyttade hem igen, man kan inte få bättre träningsmöjligheter tycker jag. Skämt & sido vill ni inte flytta hit är ni iallafall hjärtligt välkomna att komma hit och träna... vi har plats i stallet:rofl:

Heller flytta till Skåne och ha ytterst få veckor med snöhelvetet!:rofl:
Jag fullständigt avskyr snö,is,slask,vita landskap,tomtar,granar och framför allt BRODDAR! Vilken bendödare!
Har flyttat från Stockholm till Skåne för över 5 år sedan och fått många flera veckor med barmark. Vi hade förvisso lite frost i veckan och några vita fläckar av det onämnbara vita...
Men annars har vi haft hela hösten med barmark och mjuka vägar.
förra vintern hade vi sammanlagt 3 veckor med snö någon vecka med is sedan mjuka vägar.
Nästa gång jag flyttar får den bli till södra Frankrike då eliminerar jag dessa 4 veckor med...:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vinterträning

Nu är dock ordningen återställd! Barmark och 9 +!!!:bump:
 
Sv: Vinterträning

Snön gör att det blir ljusare och i den kan man pulsa (rida alltså) Mycket bra träningen!!!:banana: Har oxå bott i S-holm och dem "vintrarna" ger inga bra träningsmöjligheter, det håller jag med om, men dem går inte att jämföra med vintrarna vi har här uppe:D
 
Sv: Vinterträning

ja, jag håller mig gärna till ridhuset när det är mörkt, knögligt och halt ute.

Sedan har jag ett rehabstall vid ridhuset som erbjuder vattenträning, vibbrerande matta och solarium, lyxigt. Horsetrainern går att ställa i backe och det är ju bra, för jag bor på Uppsalaslätten! Deli gillar faktiskt sin vattenträning.

Ridvägarna blir bättre senare i vinter då de är snöbelagda, då sätter träningen igång. Nu är det dressyr och hoppning som variation som gäller. Mycket inspirerande faktiskt.
 
Sv: Vinterträning

Vilken lyxig tillvaro! *lite avis*. Jag dressyrar i skogen och på min häst fungerar det bra med tanke på hur mycket hon hatar allt vad paddockar och ridhus heter. Man få lura till sig framåtbjudning och motivation med den damen.
 
Sv: Vinterträning

Snön gör att det blir ljusare och i den kan man pulsa (rida alltså) Mycket bra träningen!!!:banana: Har oxå bott i S-holm och dem "vintrarna" ger inga bra träningsmöjligheter, det håller jag med om, men dem går inte att jämföra med vintrarna vi har här uppe:D

Det är ändå skönt att ni verkar gilla snö där uppe,jag brukar alltid säga när man hör på väder på nyheterna att det är frost i norra Sverige i slutet på aug och sedan har ni snö i sept att jag tycker så synd om er där uppe men ni verkar nöjda med det.:rofl:
Men jag tror man måste vara uppväxt med det för att härda ut.
Minns när jag var på min brors bröllop i San Fransisco för 3 år sedan då var det ett par som frågade mej om det inte var läskigt att bo i ett land där det fanns vilda isbjörnar (yes, polarbears):confused:
Jag blev väldigt förvånad först men sen fann jag mej och berättade att: I live in the southern part of Sweden, it´s only in the north the have wild polarbears on the streets...and pinguins as well ..:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vinterträning

Det är ändå skönt att ni verkar gilla snö där uppe,jag brukar alltid säga när man hör på väder på nyheterna att det är frost i norra Sverige i slutet på aug och sedan har ni snö i sept att jag tycker så synd om er där uppe men ni verkar nöjda med det.:rofl:
Men jag tror man måste vara uppväxt med det för att härda ut.
Minns när jag var på min brors bröllop i San Fransisco för 3 år sedan då var det ett par som frågade mej om det inte var läskigt att bo i ett land där det fanns vilda isbjörnar (yes, polarbears):confused:
Jag blev väldigt förvånad först men sen fann jag mej och berättade att: I live in the southern part of Sweden, it´s only in the north the have wild polarbears on the streets...and pinguins as well ..:rofl::rofl::rofl:

Lugn nu, vi bor i Sveg = mitt i vårt avlånga land, endast 45 mil från Stockholm och vi kunde ha våra hästar ute till november- det var då snön kom och kylan kom... då hade dem gått ute sen slutet av april, alltså halva året ute:rofl: nä nu ska jag gå ut å slänga åt isbjörnarna en renskånk:D & klappa pingvinerna såklart:)
 
Sv: Vinterträning

Hur gör ni nu när det börjar bli hårt och lite isgata här och var?
Kom med an massa bra tips och rekommendationer till en ryttare som inte har ridhus och för övrigt tycker att det är ganska tråkigt:devil:
Kan tänka mig att ganska många har lite viloperiod nu...min ska få stå lite mer över jul då jag inte har tid. Tänkte försöka hålla igång lugnt fram tills dess.

Minst fyra brodd i varje hov och snösulor. Sedan är det ju en utmärkt tid på året att få till all den skritt som en hållbar häst behöver för att klara distans. Även isknöliga vägar är utmärkt träning då skritt över detta ger stärkta senor och leder när hästen får gå ojämnt. Även lite lervällig som det är ännu är bra att skritta igenom för att stärka hästen. Nu finns även mycket lös sten i lera ute i skogen och vi skrittar på, på stigar, rakt in i skogen och upp för backar.

Sedan när det är helblanka grusvägar med ett tjockt islager så funkar mediumtrav och när det är snöpackade grusvägar jag då kan vi cantra på. Då är det underbart.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vinterträning

rider efter underlag! (ibland tar latmasken över och det blir efter väder.....):o
 
Sv: Vinterträning

Fördelen med vintern att det är helt okej att låta latmasken krypa fram.:p
Varför träna hårt när det är långt kvar till tävlingarna börjar?

Mycket skritt blir det, en hel del klättring och så lite för instruktör.



/Linnea
 
Sv: Vinterträning

Plumsa I SnÖn Är Det BÄsta Dom Finns !:d Och Det Är Jobbigt OcksÅ :d
 
Sv: Vinterträning

Slask finns ju i rikliga mängder här, närmare bestämt i värsta fall från oktober till april:eek:

Kolsvart dygnet runt pga svart lerjord, dimma och regn. Just denna del av boendet i Skåne förstår jag inte tjusningen med! Sen fryser detta på så att det blir svarthalka och hopplöst knöggligt i hagarna:eek:

Tänk om vi oftare hade rejält med snö och månsken (=ljus även kvällar/nätter:love:) Bara lite kortare tid än i Norrland (=norr om smålandsgränsen)

Mvh
QP

Heller flytta till Skåne och ha ytterst få veckor med snöhelvetet!:rofl:
Jag fullständigt avskyr snö,is,slask,vita landskap,tomtar,granar och framför allt BRODDAR! Vilken bendödare!
 
Sv: Vinterträning

Slask finns ju i rikliga mängder här, närmare bestämt i värsta fall från oktober till april:eek:

Kolsvart dygnet runt pga svart lerjord, dimma och regn. Just denna del av boendet i Skåne förstår jag inte tjusningen med! Sen fryser detta på så att det blir svarthalka och hopplöst knöggligt i hagarna:eek:

Tänk om vi oftare hade rejält med snö och månsken (=ljus även kvällar/nätter:love:) Bara lite kortare tid än i Norrland (=norr om smålandsgränsen)

Mvh
QP


Äntligen någon som beskriver Skåne som jag minns det. Visserligen var jag liten när jag bodde i Malmö, men jag har verkligen undrat när jag hört mina bekanta beskriva sin nya landsända på Gizobas sätt.
Jag minns snarare slask och åter slask och en helskottas blåst.

Jag skulle nog snarare flytta uppåt och få mer snö. Annars är jag fullt nöjd med Roslagen :)!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 553
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 455
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp