Vinterträning

Sv: Vinterträning

Fördelen med vintern att det är helt okej att låta latmasken krypa fram.:p
Varför träna hårt när det är långt kvar till tävlingarna börjar?

Mycket skritt blir det, en hel del klättring och så lite för instruktör.



/Linnea

Jag anser att det är på vintern man har möjlighet att bygga upp/stärka sina hästar, sen låter jag dem vila/läka innan säsongen startar så dem är fräsha när tävlingarna drar igång. under säsongen är det ju mest vila efter tävlingarna och underhållsarbete innan nästa tävling. Efter säsongen får dem vila/ läka igen innan vinterträningen sätter igång igen... detta upplägg fungerar bra för mig..:D
 
Sv: Vinterträning

Det kan du gott fortsätta vara:bump:

Det mesta är bra här i Skåne förutom vintern:devil:

(Du minns väl "2 dm snö i Skåne"....?)

Mvh
QP


Hihi! Ja det var en höjdare! Sen minns jag den fantastiskt självklara förklaringen på varför vita sulor är bra att ha på hästarna i Skåne! :D
 
Sv: Vinterträning

Jo när det är VINTER så är det kanon att träna hästar.
Men det är när det är +2 och spöregnar som latmasken gör sig påmind. Vilket det brukar vara okt-dec i bästa fall... :(


Kan inte mer än hålla med Litenvit om att skulle man flytta nån stans pga klimatet så är det norrut.


/Linnea
 
Sv: Vinterträning

:dhemma här i göteborg är det aldrig så mycket snö, blir det någonting så fryser det på par dagar och sedan blir det slask,svarar för mig skjälv jag avskyr kyla snö o is som tur väl att det inte är mycket av det här:devil: för tillfället här hemma i götet är det lite regn och ganska milt perfekt ridväder för oss, visst är det mycket lera o gegga men det får man stå ut med.dem dagarna det fryser på och blir is tar vi lugna skritturer eller lite träning i paddocken,rider då gärna ochså inne i skogen där det är mjukare underlag.på vintern underhålls rids mina hästar och går aldrig någon hårdare träning dem har ju mer vila då eftersom jag tränar och tävlar början på våren och sommaren.jag kanske som många andra sitter bara o väntar o längtar till våren o sommaren igen. mvh anne:)
 
Sv: Vinterträning

Till alla som beskrivit vädret:

Skåne är tydligen också som jag minns det och det känns faktiskt som att Närke också har blivit det. När jag flyttade hit för 15 år sedan så var det bra mycket mer gnistrande vinter och solsken. Nu liknar det Skåne. Det finns ju de som säger att det är klimatförändringarna och de som inhärdigt hävdar att det är samma klimatcykler som alltid funnits.

Själv vill jag allt inte norrut. Heller då riktigt långt söderut eller västerut. Så att man slipper midvintermörkret som sprider sig i hela detta land. :(

Hälsning Maja
 
Sv: Vinterträning

Usch nu är det något med hästen, någon störning i rörelserna. Ska åka till klinik på torsdag...känner ganska många som fått ta bort sina hästar av både det ena och andra i år, man blir helt klart lite orolig
 
Sv: Vinterträning

Deppa inte ihop för det. En av mina står med en fraktur som rört på sig... Men veterinären var positiv i alla fall. Då hon rörde sig utan problem. Hon tyckte att det var bra att jag redan planerat nästa års tävlingstermin för henne!!!
6 veckor till på boxvila och korta promenader... Känns som om hon i alla fall skadade sig på rätt tid av året... Det blir en lång viltervila för hennes del!
 
Sv: Vinterträning

Det har gått en flisa på benet vid bakknät. (crista tror jag det hette) den har snurrat lite på sig och då har det blivit en liten spets som sticker upp i knäleden. Den har rört på sig då hon inte stått helt stilla. Boxvandrat ute i sjukhagen (trotts kilovis med hö). Men vi får se hur det läker de närmaste 6 veckorna.
Hon blev sparkad i hagen. Blockhalt för 6 veckor sedan och i måndags när vi var inne rörde hon sig rent i traven. Så veterinären blev lite förvånad över att röntgenplåten visade att den snurrat på sig. Men trodde ändå att prognosen är god.
 
Sv: Vinterträning

Nu har jag varit på klinik, som jag trodde var det minsann inte lätt att upptäcka vad som var fel. Bakknän var iaf okej alltid något. Efter en massa utredande så behandlades båda bakhasorna och hon fick lite anti-infammatoriskt i ryggmuskulaturen(typ korset). Nu får vi se efter 3 veckor då vi ska på återbesök annars är det bara att fortsätta hitta orsaken....tung dag idag
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 553
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp