Virusproblem...eller?

Saybia

Trådstartare
När jag besöker en viss hemsida så varnar mitt Avast! för en Trojansk häst och jag kommer inte in på sidan men när jag sedan stänger av antivirusprogrammet och går in på sidan och sedan scannar igenom datorn efteråt både med Avast!, Spyware Doctor och Malwarebytes' Anti-Malware så är datorn helt "ren", den hittar ingenting :confused:

Jag har kontaktat hemsideägaren och både hon och jag är som frågetecken om vad som utlöser varningen i virusprogrammet. Det hon lagt in på sidan från sin egen dator är viruskollat, den ligger på Passagen och hon har kontaktat dem men de säger att felet troligen inte ligger hos dem. Jag har testat gå in på passagen men där får jag ingen virusvarning. Hemsideägaren trodde att det kanske kunde vara koden till en besöksräknare som var problemet så hon tog bort den, det hjälpte inte så då gjorde hon om hela index-sidan men det hjälpte inte heller.

Hur kan man ta reda på vad det är som utlöser varningen hos antivirusprogrammet, eller kan man det övh?

Det här är vad mitt Avast! meddelar:

File name: http://hem.passagen.se/stlan2//{gzip}
Malware name: HTML: Illiframe-c [Trj]
Malware type: Trojan Horse
 
Sv: Virusproblem...eller?

Okej, först och främst är det oftast en dålig idé att stänga av skyddet och bara testa. Att hitta virus med en scan är ingen idiotsäker metod, och även om programmet kan hitta virus är det inte alltid det går att ta bort säkert.

Problemet verkar iaf inte vara sidan i sig, utan i den reklam som passagen har. (Reklamen ligger som en iframe.) Det är inte ovanligt att automatiska downloaders för malware läggs som reklam och därmed finns med på en mängd sidor, där sidorna själva är okej men de har lite skum reklam. Bättre reklamsystem kollar väl vad för banners de levererar.

Anyway. Verkar som om det är passagen ni ska prata med.
 
Sv: Virusproblem...eller?

Tack för svaret :)
Ja, jag vet att det är en dum ide att stänga av antivirusprogrammet för att testa men jag gjorde en chansning.

Nu verkar "problemet" i allafall vara löst, enligt en datakunnig kille som hemsideägaren nyss pratat med så beror varningen på att våra virusprogram är så hårt inställda och reagerar på popup-fönstrerna, så lösningen skulle vara att sänka säkerheten lite...
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 464
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp