Visa hingst, miljötränings råd?

S

Spider84

Jag har funderingar på att visa min lilla hingst i sommar.
Det enda egentligen problemet jag kan komma på är hur tusan man lyckas miljöträna dom vid stora samlingar av ston och andra hingstar.
Nog för att han är lugn, men att ta ut honom på något sådant helt oförberett är idiotiskt.

Hur har ni gjort som visat hingstar?
Han rids inte för tillfället och han kommer inte vara igång såpass att han kan tävla innan visningen (hade ju varit en bra miljöträning). Och han kan heller inte tävlas i körning.
 
Sv: Visa hingst, miljötränings råd?

Kanske kan du åka till grannklubben och "bara" hantera honom i deras miljö eller löshoppa etc?

Lycka till med honom. Du har ju gott om tid tills i sommar.
 
Sv: Visa hingst, miljötränings råd?

Som Zondell sa, ta med honom till någon större anläggning i din närhet.
Kanske fråga på anläggningen om du får gå mellan hagarna, eller tom. får komma på någon liten clear round-tävling och bara promenera.
 
Sv: Visa hingst, miljötränings råd?

Har du nått annt stall i närheten, kan du ju alltid gå dit med din häst och gå fram och tillbaka framför deras hagar. Men de kan va en bra ide att fråga hästägarna om lov först om de är så att deras hästar stressar upp sig.
 
Sv: Visa hingst, miljötränings råd?

Min plutt så åkte jag bara på lite lättare miljöträning innan utställningen i höstas. Vi åker till ridhuset "regelbundet" och där blir det lite miljöträning på främmande hästar (är väl runt 30 hästar eller nåt sånt där på liten yta) också får han "arbeta" samtidigt som andra främmande hästar arbetar i ridhuset också. Under sommaren åkte vi på körläger där det blev lite miljöträning också, 4 dagar på bortaplan.

Kan ni åka och träna på olika platser? Vi har åkt till Hippologum nu i februari och tömkört för tränare, det var nyttigt för honom att "arbeta" i samma ridhus som främmande hästar och vandra bland hagarna ute på anläggningen, är ju hästar överallt som rörs. Vi har också åkt iväg på Buketräff, det är ju perfekt miljöträning för dem tycker jag. Kommer åka iväg en gång till på Buketräff nu i vår, och då sova över. Kommer besöka ridhuset fler gånger också (ridhuset i Innertavle) innan han ska visas på avelsvärdering i maj.

Det är ju miljöträning med själva utställningen också...

Jag tycker det vore intressant med en liten diskussion kring "sto"-träning för hingstar, men det är inte samma sak som du undrar över iofs.

Min hingst har ju bott på gård bara med pojkar sedan han var 1 år. Träffar aldrig ston i sin vardag alltså. Den stoträning han har fått hittills är det som blir när vi åker bort på anläggning eller ridhus och han promeneras kring hagarna eller arbetar i ridhuset tillsammans med stona.
Men mitt mål är att kunna köra honom i grupp tillsammans med ston, och ja egentligen vill jag ju helst att man i princip ska kunna köra honom i par med ston om det skulle vara så, utan bekymmer. Men jag är inte helt säker på hur jag ska gå fram med den träningen och lägga upp det bit för bit.
 
Sv: Visa hingst, miljötränings råd?

Han stressar inte upp sig nämnvärt över stona. Kan stå i box bredvid dom, stå och lukta på dom över staketet (förrymt sto) m.m. och pratar bara lite lätt om ens det.

Nu har jag iaf lite tips på hur jag ska tänka. Ska kolla runt och se vad vi kan komma iväg på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp