Bukefalos 28 år!

Visselpipa till äldre halvdöv hund

makarontanten

Trådstartare
Har en väninna som har en gammal hund. Hunden är så gott som döv, men hör enligt ägaren vissa ljud än. Hon undrar om någon har erfarenhet av visselpipor till just detta ändamål.

Hon vill alltså använda en visselpipa som "hör upp", vid tex tillfällen då de går i skogen eller hemma på tomten då hunden helt plötsligt kan gå utanför gränsen för var den får vara. I dagsläget får hon alltså springa efter hunden och leda henne tillbaka eftersom hon inte hör några kommandon. Någon som testat?:)
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Min hund som har spruckna trumhinnor hör visselpipa ganska bra, men det beror ju såklart lite på varför den är halvdöv.

Själv har jag funderat på ett halsband med fjärr som vibrerar. Jag har själv en väldigt lydig hund, men det är ibland svårt att få kontakt när det blåser ute tex, då hade det varit bra med något där hon förstår att hon ska titta på mig och se vad jag vill.
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Jag testade visselpipa ett tag till min gravt hörselskadade hund, men han blev bara väldigt förvirrad, upprörd och förstod inte alls vars ljudet kom ifrån. För mig funkar det att klappa händerna, ibland, det är som att han fattat att det kommer från mig.

Men jag tror absolut det kan vara värt ett försök med visselpipa :)
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Svårt i just de situationerna, förstås; men kan man få ögonkontakt så är det ju bara att prata med kroppen/händerna. Vet en gammal hund som kallades in efter kissrundan i trädgårn på kvällen genom att blinka med utelampan. :p
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Min gamleman - RIP - hörde inte rösten men hörde min vissling, kunde dock inte avgöra var den kom ifrån. Sedan hörde han inte visslingen heller. Men han var så förståndig att det oftast fungerade ändå. Tappade han bort mig på promenaden gick han hem.
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Det beror ju pa vilket 'varde' man lar hunden att visselpipan har. Om hon "visslar in" den, som med en klicker ungefar, sa hunden vet att den betyder "titta pa matte" sa borde det ju funka.
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Det beror ju pa vilket 'varde' man lar hunden att visselpipan har. Om hon "visslar in" den, som med en klicker ungefar, sa hunden vet att den betyder "titta pa matte" sa borde det ju funka.

Frågan är mer OM hon hör den?:)

Hon verkar höra vissa ljud bättre och hör alltså inte om man ropar på henne.

Ägaren behöver något som hon kan framkalla uppmärksamheten med på hunden. Ägaren undrar om det finns någon som testat visselpipa på sin/sina äldre hundar eller har andra bra ideer hur man kan göra (vibratorhalsband kan ju vara något). Hunden är alltså " döv" av ålder, inte någon skada eller så:). Kan tilläggas (vilket inte har någon större betydelse i sammanhanget egentligen) att hon även ser dåligt, så att blinka med ljus är ingen större ide, samtidigt som det ju inte funkar dagtid heller;).
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Da skulle jag definitivt lara hunden att vibrations halsband betyder "ta kontakt med matte". Nasan brukar de ha kvar ...
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Tappade han bort mig på promenaden gick han hem.
Gamla hundar är för charmiga. Så kloka o förståndiga. När min gamling var tretton o vi skulle på promenad, så stannade han en dag vid postlådan o tittade på mig. "Ska ni gå långt, får ni gå själva." Sen vände han o lunkade hem. När vi kom hem efter ett par timmar så låg han på trappan o väntade. :p Sötnosen.

Till TS: Kasta en boll intill honom? Om inte annat så kanske det går att få ögonkontakt då. :)
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Gamla hundar är för charmiga. Så kloka o förståndiga.
:love: Ja. Det blir en speciell relation efter så många år, de förstår en bättre än man förstår sig själv. Min tyckte inte att han behövde hålla på med kommandon och sånt trams, han tyckte han själv visste bäst och det gjorde han också :love: Saknar honom mycket fortfarande.
 
Sv: Visselpipa till äldre halvdöv hund

Det finns visselpipor som man kan ändra ljudet på, från överljud till ljud som även vi människor hör. Testa en sådan och se hur hon reagerar på det. Brukar finnas i hundaffärer och där man säljer jakttillbehör. Men man måste nog lära hunden att visselljudet betyder kolla matte/husse genom att träna på nära håll på liknande sätt som man gör med klicker.

Annars är en gammaldags klocka, sån som läraren ringde in till skollektion förr i tiden, att rekommendera. Jag vet en veterinär som testar hörsel på äldre hundar med en sådan där det är tveksamt om de hör. Min kompis borderterrier testades på det sättet och tyckte det var kul. Han sprang direkt fram till vetten och viftade på svansen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 423
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 915
Senast: Hellhound
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp