Bukefalos 28 år!

visselpipa

V

vickis-pajala

igår när vi var in till storstan, för att hämta upp flickorna från flyget så fick hundarna följa med på resan, men innan hemfärd på 25 mil så bestämmde vi oss för att rasta av hundarna lite så vi slipper gör det efter vägen.

vi mötte andra hundar och grejor och helt plötsligt så dyker det en tjej upp och två hundar modell större kommer framrusande till oss, och vips så blåser hon i en visselpipa för att påkalla uppmärksamheten på hundarna och det återvänder snabbt tbx till matte

så nu vart jag ju oxå nyfiken på detta med visselpipa

jag kära buke folket berätta hur ni använder er av visselpipan och när:confused: använder ni olika signaler och hur har ni "lärt in detta" på era hundar:confused:
 
Sv: visselpipa

Hej

Jag håller på att träna in mina hundar på visselpipa, just vid inkallning. Tränar på samma sätt som med klicker, håller fortfarande på med att vissla inne och i bland ute när det inte finns några störningar, för att hundarna alltid ska lyckas.

Startade med att vissla innan maten total uppmärksamhet eftersom dom alltid väntar på ett varsågod innan dom får äta, sedan fortsatte jag med vissla lite nu och då med jackpott varje gång dom kom direkt, och lite mindre gott om jag fick vänta en liten stund, men alltid beröm. Nu kommer dom klockrent inne, och lite trögare ute men dom kommer alltid utan att ha kollat av omgivningarna först.

Jag började med visselpipa eftersom jag har tre vinthundar som förflyttar sig snabbt när dom springer, och jag slipper ropa allas namn, för hör dom inte sitt namn vid inkallningen, så gäller det ju inte dom:angel:.
 
Sv: visselpipa

Jag började med visselpipa eftersom jag har tre vinthundar som förflyttar sig snabbt när dom springer, och jag slipper ropa allas namn, för hör dom inte sitt namn vid inkallningen, så gäller det ju inte dom:angel:.


tycker mig känna igen detta..............

får du till olika signaler eller kör du med rak vägledning som med klickern:confused:
 
Sv: visselpipa

Jag har en sån här

DSC01061.jpg



- den har jag använt i 20 år. Låter som TÅGET, minns inte var jag köpte den. Minns inte heller hur det gick till men antar att jag visslade, hunden undrade vafan? och kom och fick väl godis? Beteendet befästes? och funkade till 100%.

Vi bor på gård och har alltid 2 hundar. När äldsta hunden är 4-5 år kommer det en valp, så småningom dör förstås gamla hunden och valpen blir 4-5 år och då kommer ny valp.

Eftersom vi bor på gård går hundarna lösa men under uppsikt och en del risksituationer kan uppstå, de kan få syn på vilt eller annat intressant när de strosar på ängen – eller försöker ta sig en prommis utom synhåll. Då kommer visselpipan fram, finns alltid i fickan. Lönlöst stå i skåneblåst och skrika.

Beteendet förmedlas av gamlingen till valpen. Väldigt praktiskt!

Ett tag hade jag visselpipan på min nyckelknippa för att inte tappa bort den. Fick en gång en fråga av en person som såg den "Har Du den för att kunna vissla vid överfall?" Ja, det kan man ju ha.
 
Sv: visselpipa

Jag har en sådan här
846150.jpg


Som jag använder i jaktapporteringen, där man har lite olika "melodier" för olika arbeten.

Några korta pip på rad = inkallning
Tre lite längre, lösa pip = sök där du är
Ett långt hårt = stanna
Till exempel, det finns några fler signaler givetvis och de varierar från förare till förare.

Om du ska ha en visselpipa som inkallning är det bästa att blåsa när hunden gör något roligt/äter något gott MED DIG. Det får inte vara där den jagar en boll eller liknande.

Till exempel när du och hunden kampar - blås några gånger och var superglad efter varje gång du blåst. Blås varje gång hunden äter, och stå och blås konstant och mata hunden full med godis. Börja att blåsa på inkallningen med, så fort hunden målinriktat kommer mot dig blåser du.
 
Sv: visselpipa

tycker mig känna igen detta..............

får du till olika signaler eller kör du med rak vägledning som med klickern:confused:

Jag kör än så länge med rak vägledning, ett par korta visslingar för inkallning.
Men så småningom tänker jag utveckla det hela med att blåsa ett kort för att få uppmärksamhet. Sedan får jag se om det blir något mera av det hela.

Jag använder en likadan visselpipa som squarepants, har kvar den från tiden då jag hade settrar som jag jakttränade.
 
Sv: visselpipa

Jag har en vanlig visselpipa som jag använder ibland med min Jack Russell-tik vid inkallning när vi går i skogen. Det funkar superbra för den hörs så bra även om hon är rätt så långt borta från mig. Man behöver inte ropa eller skrika, utan bara blåsa lite i pipan. Hon kommer på stört. Har inte direkt tränat det, men hon fattar i alla fall.
 
Sv: visselpipa

Jag fick en hund visselpipa fran en kompis pa Sea som jag slapade med mig hem till USA. Den lag i fickan och drallde en dag nar jag stod ute och pratade med nagra kompisar. Utan att tanka pa vad jag gjorde blaste jag och hunden kom flygande direkt fast hon aldrig hort den forut.
Jag visslar sjalv, jag kommer aldrig ihag att ha med visselpipa eller cliker...
 
Sv: visselpipa

Kan någon svara på frågan, varför blev min bild borttagen?
Kan det bero på att jag själv raderat den från photobucket, tyckte inte det var någonting att spara när den väl var skickad.
 
Sv: visselpipa

Ja, eftersom du tog bort bilden länken gick till så har du nu länkat till något som inte finns. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp