Bukefalos 28 år!

Vistas i två olika stall - klädfråga

Silver Girl

Trådstartare
Jag kommer en tid framöver att vara i två olika stall, dvs en dag/vecka i varje stall och rida på båda ställena. Hur ska jag tänka med kläder? Är det ok att ha samma?

Jag kan lätt avsätta ett par ridbyxor till varje stall men har bara en hjälm, ett par ridskor och ett par shortchaps. Är det ok att gå mellan olika stall med dessa?
Finns ingen känd smitta i någotdera av stallen.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag tycker inte du behöver byta kläder sålänge det inte finns en känd smitta.
Det gör inte jag iaf, å skulle jag veta att det fanns smitta någonstans hade jag valt att hålla mig borta så mkt det bara går.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Har alltid försökt att ha olika uppsättningar så långt det går, men som du är inne på är det ju lättare med kläder än med övrig utrustning. Jag personligen hade kört på samma utrustning men bytt kläder i ditt fall. :)
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Vi har som regel att ifall man rider regelbundet i andra stall ska man ha andra kläder, men allra helst alltid byta kläder vid besök i andra stallar.

Smittor kan uppkomma lätt och det är onödigt..Oftast dessutom blir det svårt att veta vars det kommer ifrån och vips så är 2-3 stall smittade.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Har aldrig varit med om att något stall, ridskola som privat, krävt eller ens bett att man ska byta hjälm och skor om det inte funnits smitta i trakterna.

Klädesplagg är en annan sak och själv byter/tvättar jag så långt det är möjligt, oftast inte jacka, dock.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Håller med övriga, byta kläder är önskvärt . Hjälm och handskar osv må vara , om inget problem är känt ang smitta . Brukar tänka på att inte klappa osv på andras hästar om jag byter stall .
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Självklart ha olika kläder eller tvätta dem innan du besöker nästa stall. Skor är viktigt att byta. Har du bara ett par skor går det också bra att rengöra och desinficera dem med Virkon.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag hade inte bytt kläder om man inte har en känd smitta. Man ränner ju runt på träning och tävling lite överallt varje vecka i stallkläderna och kommer hem var eviga gång med dem på och då är det inga problem. Så kan inte se att det är någon skillnad. De flesta jag känner tar i utrustning eller hästar om man är någon annan stans.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Det minsta du kan göra är att rengöra skorna mellan stallbesöken.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Om man sätter in saker och ting i ett perspektiv blir det lättare att tänka ut hur man ska göra.

Att säga att det inte finns några kända smittor är att göra det lite lätt för sig. En smitta börjar någonstans och det tar ett tag innan den blir känd. Att då ha haft som rutin att rengöra sina kläder/skor/utrustning innan man åkt till annat stall gör ju att man med gott samvete kan säga att man tagit det säkra före det osäkra och knappast kan ha varit med och spridit smittan. Det kostar inte så mycket att hålla grejorna rena mellan stallbytena ;) .
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Svarar flera:
Varför är det så viktigt att rengöra just skorna? Vilken speciell smitta kan de föra med sig?
Och om man nu ska rengöra allt - jag tar gärna tips på enkla sätt att rengöra sammetsridhjälm och shortchaps i mocka.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag rider på två olika stall, och har alltid samma kläder på mig så länge det inte är någon känd smitta i något av stallen. Självklart vill jag se så hel och ren ut som möjligt, så jag ser till att kläderna är hyfsat fräscha, även om jag inte tvättar dem efter varje gång. Jag tror faktiskt inte att man bär med sig så mycket på kläderna. Att däremot ha sin egna lilla ryktväska som man använder till häst efter häst borde ju vara värre.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Svarar flera:
Varför är det så viktigt att rengöra just skorna? Vilken speciell smitta kan de föra med sig?
Och om man nu ska rengöra allt - jag tar gärna tips på enkla sätt att rengöra sammetsridhjälm och shortchaps i mocka.

Skorna är viktiga att rengöra eftersom du går på mark där hästar släpper sin avföring. Genom avföring kan man sprida smittor om skorna inte rengörs...Virus, parasiter, svamp, bakterier o.s.v. Veterinärer gör rent sina stövlar varje gång dom varit på en gård innan dom beträder en annans gård (iallafall de veterinärer jag anlitat).

Hjälm och shortshaps torkar man av och ser till att inget skräp medföljer. Kläder och skor tvättas.

Smittor kan vara luftburna eller bäras via huden/kroppsvätskor och kläder. Det är inte fel med renlighet och kanske till och med ha lite handsprit i bilen/väskan/bagen typ.

Det krävs inte så mycket och det känns rätt gott när man upptäcker att en smitta uppdagats och man kan vara lugnt med att man inte bidragit till onödig spridning.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag rider på två olika stall, och har alltid samma kläder på mig så länge det inte är någon känd smitta i något av stallen. Självklart vill jag se så hel och ren ut som möjligt, så jag ser till att kläderna är hyfsat fräscha, även om jag inte tvättar dem efter varje gång. Jag tror faktiskt inte att man bär med sig så mycket på kläderna. Att däremot ha sin egna lilla ryktväska som man använder till häst efter häst borde ju vara värre.

Vad du tror är inte så intressant eftersom vi vet att kläder kan bära med sig smitta, ju mindre skit man drar med sig mellan stallen desto bättre. Att man inte har två uppsättningar stövlar och hjälp är förståeligt, men hur svårt är det att tvätta skorna och byta kläder? Alla som varit i stall som drabbats av kvarka eller ringorm vet varför det är viktigt att göra vad man kan för att hindra smittspridning.
Att inte dela ryktborstar är jätteviktigt, liksom att tvätta händerna om man klappat hästar i ett annat stall!
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag skulle INTE ha samma kläder i två olika stall.

Alla kläder & skor bör bytas alternativt rengöras med bakteriedödande medel.

Man behöver ju bara gå till sig själv, hur glad skulle man bli om någon drog med sig smitta till ens eget stall.:crazy:
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag rider på två olika stall, och har alltid samma kläder på mig så länge det inte är någon känd smitta i något av stallen. Självklart vill jag se så hel och ren ut som möjligt, så jag ser till att kläderna är hyfsat fräscha, även om jag inte tvättar dem efter varje gång. Jag tror faktiskt inte att man bär med sig så mycket på kläderna. Att däremot ha sin egna lilla ryktväska som man använder till häst efter häst borde ju vara värre.

Tror nog du får läsa på lite om smitta! ;)
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag skulle INTE ha samma kläder i två olika stall.

Alla kläder & skor bör bytas alternativt rengöras med bakteriedödande medel.

Man behöver ju bara gå till sig själv, hur glad skulle man bli om någon drog med sig smitta till ens eget stall.:crazy:

Känns rätt överdrivet, inte ens veterinärerna håller ju på så om det inte finns fog för det och de om några är ju runt i flera stallar.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Nej varken veterinärer eller hovslagare gör ju det. Där kan man snacka om smitta, tänk på hovslagarens förkläde tex.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

kl

Funderar på alla er som vill att man tvättar sina kläder och skor med bakteriedödande medel innan man besöker något annat stall, kräver ni att era hovslagare också tvättar alla sina verktyg, sitt förkläde, sina skor osv innan de får besöka ert stall? H*n kanske har varit i 5-6 stall bara den dagen innan han/hon kommer till ert stall, vem vet vad h*n skulle kunna dra med sig? Det där förklädet t.ex. är ju inte att leka med, med tanke på att det är i direktkontakt med hästarnas hovar som trampar runt i smuts som skulle kunna innehålla eventuella smittor.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 643
Senast: Calmiche
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 374
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp