Bukefalos 28 år!

Vistas i två olika stall - klädfråga

Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Nej varken veterinärer eller hovslagare gör ju det. Där kan man snacka om smitta, tänk på hovslagarens förkläde tex.

Absolut , däremot blir ju hovslagarna GALNA - med all rätt , om det rapporteras Ringorm tex , utan att de blir informerade . Utöver det ang influensa och annat så är väl främsta regeln att vistas man i olika stall håller man inte på och klappar och kladdar så mycket på hästar man inte har anledning att röra .likväl som
Man inte tar och blandar borstar och hinkar mellan stall osv .
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Har aldrig sett en häst trampa på förklädet så att det skulle bli särskilt smutsigt, faktiskt...och ja, min hovslagare torkar rent förklädet och ser till att skorna är rena.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Byt kläder och rengör hjälm och skor (extra viktigt med skorna) innan du går till nästa stall. Just i/under skorna får man med sig så mycket så det bästa vore att, om möjligt, köpa ett par extra skor som du sen bara använder i det ena stallet.

Även om det just nu inte finns någon känd smitta i något av stallen så är det viktigt att förebygga. Jag vet att många ridskolor uppmanar sina elever att byta kläder om de är i flera stall, detta då många människor som besöker många stall utan att byta kläder = högre risk för smitta. Det är lite samma sak som att tvätta och sprita händerna för att minska risken för att influensa och annan skit sprids mellan människor :)

Om det finns dräktiga ston i något av stallen du besöker så är det också extra viktigt att vara noga med hygienen.

Jag håller också till i två olika stall och byter alltid kläder, skor samt hjälm när jag går mellan stallen. Säkerhetsväst har jag dock samma.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

När jag red på ridskola och hade häst hemma (två olika stall) hade jag olika ridbyxor och olika tröjor beroende på vilket stall jag var i. Men stövlar, hjälm och väst är ju saker som är dyrare och omständigare att ha dubbla uppsättningar av, särskilt när jag bara red på det ena stället en gång i veckan. Jag försökte så långt som möjligt använda ridskolans västar och inte ta med min egen, samt spola av mina skor ordentligt innan jag satte mig i bilen och åkte hem.

Nu var min ridlärare ytterst noggrann, och vi hade aldrig någon smitta där ens när det gick på de andra ridskolorna i närheten. Ridskolan var dessutom förhållandevis liten och det fanns inga privathästar som var ute och tävlade där. På ett större ställe med många privata tävlingshästar är det naturligtvis mycket svårare att hålla koll.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Fast det är väl skillnad på att torka av sina saker så man inte kommer med stora skit-kokor under skorna och lera överallt, och att tvätta alla sina kläder i bakteriedödande medel, vircon och allt möjligt innan man ens tänker tanken på att besöka det andra stallet.

Visst blir väl inte förklädet trampat på, men hovis håller ju ändå fast hästens ben mellan sina knän, och det är väl långt ifrån alla hästägare som tvättar sina hästars ben innan hovis ska komma, speciellt inte om hästen verkar "normalren", dvs inte stått med lera upp till knäna.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Fast det är väl skillnad på att torka av sina saker så man inte kommer med stora skit-kokor under skorna och lera överallt, och att tvätta alla sina kläder i bakteriedödande medel, vircon och allt möjligt innan man ens tänker tanken på att besöka det andra stallet.

Visst blir väl inte förklädet trampat på, men hovis håller ju ändå fast hästens ben mellan sina knän, och det är väl långt ifrån alla hästägare som tvättar sina hästars ben innan hovis ska komma, speciellt inte om hästen verkar "normalren", dvs inte stått med lera upp till knäna.

Nu får du tycka vad du vill men sunt tänk kring vad man håller på med är inte av ondo. Jag vidhåller att byte av kläder, rengöring av skor och avtorkning av t.ex. hjälm är ett mycket enkelt sätt att göra sitt för att undvika smittspridning. Likaså att ha en liten flaska med handdesinfektion med sig. När väl en smitta tagit sig är det ett helvete och då förbannas både den ena och den andra som inte varit försiktig vid stallbyten.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Nu får du tycka vad du vill men sunt tänk kring vad man håller på med är inte av ondo. Jag vidhåller att byte av kläder, rengöring av skor och avtorkning av t.ex. hjälm är ett mycket enkelt sätt att göra sitt för att undvika smittspridning. Likaså att ha en liten flaska med handdesinfektion med sig. När väl en smitta tagit sig är det ett helvete och då förbannas både den ena och den andra som inte varit försiktig vid stallbyten.

Så tänker vi också, det går att förebygga genom exempelvis klädbyten i den mån det går men utan att det blir överdrivet. Helt sterilt kommer det nog förmodligen aldrig bli i stallmiljöer.
I viss mån är det viktigt att kunna spåra smitta också, är det tex via en hovslagare så kan man lätt räkna ut det än att 10 pers åker mellan flera stallar i samma kläder - möjligheten att få kontroll är relativt liten då.

Därför har vi bestämt om klädbyten när man vistas i flera stall, just för att det är en onödig risk att åka i mellan med samma kläder.. det blir ju inte 100% smittofritt, men lite sunt förnuft sådär och stall kan hindras från smitta om det är möjligt att räkna ut vart/när en smitta uppkommit, det har vi bevis på
 
Senast ändrad:
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Därför har vi bestämt om klädbyten när man vistas i flera stall, just för att det är en onödig risk att åka i mellan med samma kläder.. det blir ju inte 100% smittofritt, men lite sunt förnuft sådär och stall kan hindras från smitta om det är möjligt att räkna ut vart/när en smitta uppkommit, det har vi bevis på

Så om man ska åka på träning/tävling ska man alltså ha speciella kläder i sitt stall för att byta om på träning/tävlingsplats för att sen byta om igen innan man kommer hem?

Fy fasiken vad osmidigt, tur att jag inte står i erat stall.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Så om man ska åka på träning/tävling ska man alltså ha speciella kläder i sitt stall för att byta om på träning/tävlingsplats för att sen byta om igen innan man kommer hem?

Fy fasiken vad osmidigt, tur att jag inte står i erat stall.

Sen kan man ju välja att göra det omöjliga och vägra se möjligheterna och köra på i vrånga. Vem fasen sa att det skulle vara osmidigt på tränings- och tävlingsplats? Där bör man dock inte gå och klema med alla hästarna för att sen gå och krama sin egen...man håller rent och snyggt omkring sig och sund distans.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Jag hade bytt, även om det inte finns någon känd smitta kan det ändå finnas. Om det är ett fåtals gånger så är det okej, men är det regelbundet hade jag iallafall bytt kläder.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Sen kan man ju välja att göra det omöjliga och vägra se möjligheterna och köra på i vrånga. Vem fasen sa att det skulle vara osmidigt på tränings- och tävlingsplats? Där bör man dock inte gå och klema med alla hästarna för att sen gå och krama sin egen...man håller rent och snyggt omkring sig och sund distans.

Som sagt .
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Sen kan man ju välja att göra det omöjliga och vägra se möjligheterna och köra på i vrånga. Vem fasen sa att det skulle vara osmidigt på tränings- och tävlingsplats? Där bör man dock inte gå och klema med alla hästarna för att sen gå och krama sin egen...man håller rent och snyggt omkring sig och sund distans.


Tjaa hävdar man att man ska byta om hela tiden tycker jag att det är himla osmidigt, framförallt på tränings och tävlingsplats men även om jag så bara ska till grannstallet för att hjälpa till.

Jag håller det alldeles utmärkt rent och snyggt omkring mig utan att för den delen byta kläder och skor.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Att man inte har två uppsättningar stövlar och hjälp är förståeligt,

Man BEHÖVER ju inte köpa de dyraste hjälmarna och ridstövlarna.

Det finns ridhjälmar som kostar bara några hundralappar och om man har gummiridstövlar/konstläderridstövlar är de ju väldigt lätta att rengöra ordentligt. ( Vatten och såpa/tvättmedel) och sedan kanske avtorkning med virkon om man vill vara extremnoga.
 
Sv: Vistas i två olika stall - klädfråga

Du läste aldrig i den mån det går va?

Vi strävar efter att göra så gott man kan, bättre det tycker vi än att tänka "att det nog aldrig är någon risk" eller att det ska ses som en omöjlighet/bara krångligt när det faktiskt kan skydda även om det såklart kan vara omöjligt vid vissa tillfällen - men i regel tänker vi att man ska byta kläder.
Rider man i olika stall kan man byta kläder eller där man kommer att hantera/komma i kontakt med andra hästar.

Att åka och träna/tävla med sin häst är givetvis inget som vi förhindrar någon att göra..

Vi har förhindrat smitta i vårt stall medans grannstallet fick smittan pga många använde samma kläder mellan stallar, så det kan absolut skydda.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 364
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp