Bukefalos 28 år!

Vit (dvärg?)schnauzer?

skuggi

Trådstartare
Vi mötte en gudasöt hund på lunchen idag, enligt husse är det en renrasig vit (dvärg tror jag)schnauzer.
Enligt honom är de alltså inte godkända för utställning pga färgen + att de inte är strävhåriga.

Stämmer det här?
Jag blir så nyfiken på att få veta mer!

Är det här sånt som att labradorer kan bli antingen gula eller svarta lite "hursom", eller är de här vita mer som pudlarnas harlekin, en teckning man avlar på men som inte är godkänd just här i landet?

Nackdelar med en icke-strävhårig schnauzer? Han var ju SJUKT härlig att ta på, en sån kan jag tänka mig :d fäller de i så fall lika lite som vanliga gör?
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Det var en extremt okunnig ägare av DS (om det nu var en DS, schnauzrar är mig veterligen inte godkända i vitt så då hade den ju rätt ;) )

DS är godkända i färgerna svart, svart/silver, peppar/salt OCH vit :).

Men DS (och andra schnauzrar) ska absolut inte vara mjuka i pälsen, det är en av grundkvaliteerna hos rasen att det ska vara en sträv päls då det är en trimmas. Givetvis kan dåliga gener/missskötsel/rakning ge mjukare pälsar, men det ska den INTE vara i grundläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

De kan väl visst ställas ut, jag har iaf sett vita i ringen flera gånger. Men jag vet inte om de ställs för sig själva eller med någon av de andra färgställningarna. Godkända är de iaf, men jag är osäker på om det är "okej" bland schauzerfolket.
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Det fanns en vit DS som vann massa stora utställningar för några/många år sedan.

Sen bli labradorer inte svarta, gula och bruna slumpmässigt utan det är en rätt så lätt genetisk arvsgång!
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

+*kl*

Ok, så kanske jag fattade fel? Det var kanske bara pälsen som var fel då? För den var som värsta ullgullet, inte alls strävhårig. 10 mån gammal.
Hur ofta blir de isf "fel" i pälsen?
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

IMG_5762.jpg


Min vita dv-schnauzer, syskonen har en drös med championtitlar men min kille är för stor.

Att den var ullig beror nog mer på dålig pälsskötsel+åldern. Tror dock de vita svenska har större problem med pälsen än de andra färgerna.

(bilden är ett år gammal men vågar inte lägga ut en ny då han ser bedrövlig ut eftersom jag inte har kunnat trimma pga allergi)
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Gullig!

Enligt hussen så hade den fel på pälsen från början så att säga, men det lät inte som att de trimmat den alls förrän nu, vid 10 mån ålder. Så det kanske var det som var "felet" egentligen?

Måste säga att jag nog gillar de vita bättre än de färgade faktiskt, oavsett pälslag :d
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Min morbrors fru föder upp DS och har flera vita med cert och har väl också haft några vita champions. Visserligen Finland, men det är ingen skillnad vad gäller godkända färger jämfört med Sverige.

Jag är jätteförtjust i de vita. Tycker att de får ett helt annat, mjukare, mindre farbroderligt, uttryck.
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Att inte trimma förrän vid 10 mån gissar jag inte är så bra för pälsens utveckling, men sen har ju alla hundar olika pälskvalitet. Min (svarta) har varit grå och mjuk från början. Visst ska de vara strävhåriga (och brukar vara), men det är ju också en sån sak som uppfödarna kämpar mycket med.
Idag har jag gett upp pälsen på min och han klipps, numera inget strävt kvar efter några klippningar. Lite tråkigt, men mycket smidigare.

En mindre sträv päls blir mer svårskött och drar åt sig mer skit.
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Jag funderar på att raka min nu, men bara ben, mage, bringa och bak. Sen rycka ner honom resten så jag får lite "lugn".
Han är en vandrande fästingmagnet och vore skönt att kunna hitta dem.. Har redan klippt på magen lite, men tar nog hela när jag får tag på en rakapparat

Skulle inte kunna tänka mig att raka hela honom, har sett för många fula på yt som har förlorat färgen:o


Skuggi: jag fick förklarat för mig att de vita svenska håller en sämre pälskvalité och kan också vara ganska gula.
Om hunden är gulaktig, för mycket underull. Om hunden däremot blir brunaktig när det som trimmas blir långt tyder det på bra pälskvalité.

Men de vita är söta, mer nalle än hund:p Min är egentligen ett felköp, men ändå så lyckat.
Om han bara sluta dra in fästingar vore allt perfekt.
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

De vita är relativt nya som färg och har därför inte kommit lika långt i utvecklingen som de övriga färgerna. De oftast vita och fina som unga men när de blir äldre och sträva brukar de gulna iaf på ryggen. De som fortf är vita som vuxna har dålig päls med bara underull.

Ang hur färgerna nedärvs så tror jag att det behövs två vita anlag för att hunden ska bli vit. Svart är den mest dominanta färgen som bara behöver ett anlag oavsett vilken färg det andra har, följt av peppar & salt som är dominant över s&s och vit, därefter svart & silver och vit som kräver två anlag. Man får para mellan de olika färgerna men man bör veta vad man gör eftersom det kan slå väldigt dåligt färgmässigt.

På utställning i Sverige döms de vita, precis som de andra färgerna som en egen ras. Dvärgschnauzer får alltså 4 BIR hundar, en i varje färg.
 
Senast ändrad:
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?


Effilera övergången til mage och ben så blir det snyggare ;) Man ska inte se kanterna så som det ser ut på din hund, många sparar tyvärr ben och mage för de tror det ska vara så. Men så markant ska det inte synas.

Bara ett tips så det blir snyggare :D
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Eller så trimmar man övergången och även under brsötkorg och benen! Det blir ÄNNU snyggare! ;)
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Alltså, tänk er pälsboll så har ni mer hans nuvarande look:D Han har inte varit trimmad sedan oktober så är en gammal bild:p

Men jag ska tänka på tipsen:) Nu lutar det mest åt att allt ska försvinna
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

+flera

Tack för alla svar! Väldigt intressant!

Den här var nyrakad/klippt och väldigt vit, som en liten isbjörnsunge :d

När bör man börja trimma pälsen så att den blir bra? När man trimmar så rycker man alltså? Har aldrig sett det göras, men det låter lite :nailbiting:
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Jag trimmar första gången mellan 7-12 veckor, allra senast vid 4 månader.
Ja, man rycker bort de långa döda pälsen. På majoriteten av hundarna gör det inte ont alls. Sedan bör man trimma var 10-12 vecka ungefär.
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Man trimmar pälsen när den är mogen/död så det motsvarar typ "vanliga" hundars fällning. Men krävs lite träning i början för att de inte ska protestera.

Kethets: Ja, klippta blir fula och tappar färgen. Tyvärr. Min var redan såpass grå och mjuk och jag är dålig på att trimma så det blev en lättnad att bestämma sig för att klippa. Nu är han inte konstant långhårig iaf... Men ja, lika snygg är han inte. Nåja, aldrig varit tänkt för utställning så.
 
Sv: Vit (dvärg?)schnauzer?

Då kvittar det på ett sätt om man klipper om det redan är kasst. Min kille har väldigt bra pälskvalité och färg, eftersom jag vill ställa ut honom någon gång iallafall känns det synd att förstöra:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp