Bukefalos 28 år!

Vit herdehund (vit Schäfer)

Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Just for the record, en renrasig reggad hund behöver inte vara svindyr eller ens mycket dyrare än en blandras (och i flera fall billigare än en blandras) ;).

Och såklart att ni älskar er hund ändå, det gör man ju (förhoppningsvis) alltid när man valt att köpa ett levande djur!

Det som jag vänder mig mest emot med blandrasavel är att det inte går att följa hälsostatistiken bakåt i leden som i renrasavel. Där finns det svart på vitt om linjerna t.ex är belastade med HD-fel, medans man med oreggade hundar inte har något sånt register.

Fast jag antar att du då fått se papper på ex föräldrarnas (och gärna andra släktingars) HD-röntgensresultat så att du vet att de är fria, eftersom en av anledningarna till att du valde bort en renrasig schäfer var att deras höftstatistik blivit för dålig :)?

Lycka till med din tjej!

:bow:

Spinner vidare...
Renrasiga hundar med mindre exteriöra fel brukar man ju kunna få billigt. Dvs fel som inte negativt inverkar på hunden men som gör den olämplig för utställning och avel. Och köper man blandras är man ju ändå inte intresserad av utställning och avel.

Annars är ett tips att leta efter hund som säljs med bibehållen avelsrätt, då säljs hunden till halva ordinarie priset. (Men då vill nog uppfödaren att man är intresserad av att meritera hunden.)

Under de månader jag letat hund har jag hittat ett antal jag kunnat få billigt trots fina och friska linjer, välmeriterade föräldrar etc.

Nu vet jag att TS redan köpt hund, men det finns ju fler som läser och kanske överväger blandras just pga att det är billigt.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

en fråga bara...
Vintra har ju inte papper, ni alla säger blandras.. är det ett känsligt ämne i hundvärlden? Att säga "renrasigt" när papper inte finns?? :o

Alltså, jag skulle vilja vända på det. Varför säga renras när det inte är det? Tycker du tex att det är "finare" att låtsas som att det är en renras du köpt och står du inte för att din hund är en blandras?

Renras betyder ju just det, att det är en renrasig hud. Renrasiga hundar har stamtavlor och är registrerade. Det är inte din hund. Om båda föräldrarna vore renrasiga skulle uppfödaren regga valparna- så vida det inte är något skumt. Men med tanke på att din uppfödare haft kjullar tidigare så lutar det mot det senare... Man kan ju faktikst tjäna pengar på att kränga blansraser under renras stämpel. Då sparar man ju in både reggkostand och slipper häsloundersöka :angel:

Jag struntar i om du har en renras eller blandras men stå för vad du har köpt och låtsas inte som att den är nått du inte har. Vore din hund renrasig skulle du fått med en stamtavla ;)

Jag undrar om det är skämmigt för en del folk med blandraser att stå för att de köpt en blandras? Det verkar så vanligt att folk hittar på raser. Så länge du vet att du har en blandras och att din hund "uppfödare" inte låtsas som nått annat så är dte inte ett känsligt ämne. Däremot blir jag förbannad på alla BYB som lurar valpköpare och föder upp valpar efter föräldrar som inte är hälsotestade/är friska nog för att regga avkommor :mad:
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

jag vet faktiskt inte.. Vi letade hund (ville ha en hund i stor Schäfer/Newfounland mf) och hade ett maxpris. Tittade på "riktiga" blandisar, men ingen som kändes rätt. Det viktigaste för oss var en hund som skulle kunna vara väl lämpad att bo på gård, trevlig med främlingar (mao. inte speciellt vaktig), inte hade så jätte mycket jakt och som inte börjar ströva.
Kände redan med en gång att schäfer skulle lämpa sig, men tycker tyvärr att dessa har blivit allt för dåliga i höfter, och att hitta en korsning/ren utan anmärkningar (vilket båda Vintras föräldrar har, så en i mina ögon hälsomässigt sett, seriös uppfödare) för det priset vi ville betala kändes omöjligt.
Och så dök Vintras annons upp och det klickade. =)
Men just varför hon avlar papperslöst, vet jag inte... spelar inte någon igentlig roll heller. Vi avlar inte och vi älskar vår hund lika mycket som om hon skulle kommit från andra sidan jorden och varit svindyr. ;)

Hmmm... schäfer skulle INTE passa, de har ofta mycket jakt i sig och är en bruksras- det är för övrigt vit herehund med.

För det andra så säger du att du valde bort schäfer pga. höftstatestiken, då antar jag att din valps föräldrar är kollade och hade fria höfter? Har de inte dte och det skulle visa sig att din hund för problem med det så kan du räkna med att försäkringen kommer att krångla. Mitt försäkringsbolag kräver att båda föräldarna är friröntgade på höft och armbågar för att täcka ev. operation/rehab och annat pga höft/armbågsproblem.

Det kan bli betydligt dyrare i slutenden än de tusenlappar ni "sparade in" på ert valpköp ;)

Vad är en riktig blandis och vad är en oäckta blandis? ;)
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Vintras mamma vägde ca 40-42kg och hennes pappa drygt 50kg. Vintra var största tiken i kullen och är utseendemässigt likare sin pappa i kroppsbyggnaden och inte speciellt feminin.

Kan säga på en gång att föräldrarna med största sannolikhet INTE är renrasiga VH (helt 100 kan jag så klart inte vara), med tanke på storleken. Min yngsta är 58cm och väger 27kg och det är normalt för rasen, min äldsta är 64cm och väger runt 33kg och då är hon STOR tik. FÖR stor och har ändå en hel del kvar innan hon kommer i närheten av din hunds föräldrar.

Vill tillägga också att jag inte säger det här för att vara taskig eller säga att din hund på nåt sätt skulle vara sämre, för det är den så klart inte! Vill bara upplysa dig om att den vita herden är en egen ras som är godkänd av SKK.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Just for the record, en renrasig reggad hund behöver inte vara svindyr eller ens mycket dyrare än en blandras (och i flera fall billigare än en blandras) ;).

Och såklart att ni älskar er hund ändå, det gör man ju (förhoppningsvis) alltid när man valt att köpa ett levande djur!

Det som jag vänder mig mest emot med blandrasavel är att det inte går att följa hälsostatistiken bakåt i leden som i renrasavel. Där finns det svart på vitt om linjerna t.ex är belastade med HD-fel, medans man med oreggade hundar inte har något sånt register.

Fast jag antar att du då fått se papper på ex föräldrarnas (och gärna andra släktingars) HD-röntgensresultat så att du vet att de är fria, eftersom en av anledningarna till att du valde bort en renrasig schäfer var att deras höftstatistik blivit för dålig :)?

Lycka till med din tjej!

insåg att mitt förra inlägg var duktigt luddigt.. :o:D
Vintras föräldrar är röntgade och kontrollerade. Har fått se resultatet på föräldrarna, Vintras mormor och Vintras helbror som är äldre. UA alla..
Vintras pappa och mormor har papper, men av någon anledning ej mamman.
Hon var som sagt i rätt prisklass, rätt typ av hund och väl kontrollerade föräldrar.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

bakar in svar till alla här..

Vi kände att Schäfer skulle passa oss, då jag bor på en väl tilltagen gård, med en hel del djur. ffa. Hästar. Har vänner med får och tycker att vallningen är underbar. Funderade ett tag på BC, men backade pga. att jag tycker att dom är väl för "spralliga". Igentligen inget fel, men dom har så pass mycket arbetsmoral att dom ibland kan vara svåra att "stänga av". Schäfer har ju inte jakt i den formen att det är fångst mm, utan det är just vallningen i form av "levande staket" som ligger i dessa (vilket då den vita herdehunden också har).

Vi har redan varit hos en vän och låtet Vintra bekanta sig med får, vilket verkade väldigt uppskattat. Hon driver hönsen på gården här redan och har en väldans koll på att dom inte går ut genom grinden. Haft ett litet missöde med just hönsen dock, där hon första gången hon försökte flytta runt dom lite så blev dom nog lite väl kul och det försvann några fjädrar på en hönas rumpa. Jag uppfattade hela händelsen som lite "överilad" och hon var vid den händelsen inte mer än 12veckor gammal. Det blev nog bara en väldigt rolig, fluffig leksak som man ville känna på. För hon la bara tassen på den och snusade och puttade på henne. Sen viftade hönan lite på rumpan och då skulle man ju smaka på dom dom där långa, mjuka sakerna (fjädrarna).

Sen den händelsen och en tillsägelse från mig, så har hon inte rört dom. Håller koll, ligger och vakar och stoppar vägen om dom går, enligt henne, fel håll.

Hästarna är där inget intresse av dock, men jag tror att det beror på att när hon var 9veckor gammal så stack hon in till min lilla 4åring (bsp ~ 87cm hög) när hon åt och skulle smaka från hennes spann. Lillan var inte förtjust och knep henne i nacken. Vintra skiträdd... ingen skada, men nu ligger hon precis utanför staketet på ridbanan och väntar på en. När man hoppar av så kommer hon och ska "hälsa", men sen går hon igen.

Jag funderade på det som någon skrivit, att Vintras föräldrar nog inte var rena pga. storlek. Vintras pappa har rena papper, men det kan inte bero på storleken som gör att hon inte kan sälja rent?
Då följer dom ju inte rasstandarden, räknas inte det, som någon annan sa, som "skönhetsfel"...??

Och sen det där med renras, eller blandis. Vi hade gärna köpt rent, men vi hittade ingen för de pengarna vi kunde/ville betala. Vintras föräldrar är ju UA i röntgen (jag kan inte mycket om vad det heter osv. men höfter och knä var det nog).
Jag brukar faktiskt säga att hon är troligen Vit herdehund, men papperslös. Hon är försäkrad som blandis av schäfertyp, men föräldrarnas Röntgenrapporter är inskickade, så premien blev lägre och det skulle inte vara några problem om det skulle visa sig att Vintra skulle få höftledsproblem eller liknande.
Det där om att folk med blandisar hellre skulle säga rent, har jag inte upplevt. Tycker snarare att blandis-folk snackar mer om raserna i hunden och hur hunden har blivit i sin korsning osv. Medan många med renras har jag upplevt nästan blir irriterade om man frågar vad det är för ras. känns nästan som att det är en självklarhet att man ska veta vad det är för en hund i med att den är renrasig..
Stötte på en Golden Retriver för ca 1år sedan. Var grymt vacker, ganska hög, VÄLDIGT smäcker (nästan lite så man tänkte på afghan/saluki), med riktigt vit/cream päls som var silkeslen och flygig. Jag har äldrig sett en Golden som ser ut på det viset, har förstått i efterhand att det var nog riktigt mycket jobb bakom dens utseende, för för mig så är golden GUL, har halvlång, inte flygig päls och är ganska rejäla (inte sagt feta, men grova). Hon riktigt snäste av mig och blev KLART sur när jag undrade om rasen. Jag menade ju inget illa, tyckte bara den var riktigt vacker...
Detta är inget ovanligt alls har jag upplevt, elle ni har någon annan uppfattning.

Hoppas inte att ni tar detta som kritik eller påhopp. Bara allmänt funderande. :laugh:
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Jag har en vit herde som kommer från kennel vallgården :) fin hane. Dock väldigt stor, 44 kg. Så jag har svårt tro att de kan väga över 50 kg, då måste hunden vara väldigt överviktig eller så har ägaren överdrivit vikten.. Min hund är glad och sprallig och måste få jobba med näsa och huvud för att må Bra. .. Ingen hund man har som bara sällskap. Väldigt vaktig. Koll på allt. Skällig, pratar mycket. Leker med allt. Tycker inte heller man ska blanda ihop schäfer och vit herde. Olika raser. Olika i både utseende och mentalitet. En härlig ras om man vill vara aktiv med sin hund och väldigt allsidig.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Just det han är väldigt känslig för signaler också, stressar lätt upp sig. Han har inte alltid varit en enkel hund om man säger så. Mycket träning krävs. Han är 6 år nu. Och lika mycke energi än!
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Jag funderade på det som någon skrivit, att Vintras föräldrar nog inte var rena pga. storlek. Vintras pappa har rena papper, men det kan inte bero på storleken som gör att hon inte kan sälja rent?
Då följer dom ju inte rasstandarden, räknas inte det, som någon annan sa, som "skönhetsfel"...??

Med rena papper, menar du då att han har stamtavla? Får man fråga vad han heter? *nyfiken i en strut*
Har aldrig hört att någon inte får sälja valpar som renrasiga för att föräldern är för stor, däremot så visste de väl inte helt 100 vad om mamman var 100% renrasig va?
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

*bildbomb*

Mina tjejer!

Troja
579581_10150819288013191_579233190_9635455_191431974_n.jpg


540548_10150819284613191_579233190_9635421_763588018_n.jpg


405951_10150531101143191_579233190_8921378_539568216_n.jpg


264104_10150210890583191_579233190_7212329_2257326_n.jpg
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

en fråga bara...
Vintra har ju inte papper, ni alla säger blandras.. är det ett känsligt ämne i hundvärlden? Att säga "renrasigt" när papper inte finns?? :o

Känsligt och känsligt, men det är fel. En renrasig hund är en hund med stamtavla och har man inte papper på hunden räknas den som en blandras.
Så enkelt är det.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

här kommer lite bilder på min goding :)


562768_10150771934777037_1189284790_n.jpg


556786_10150924677280238_667925237_9842734_708660735_n.jpg


378288_10150684893125238_667925237_9325727_1888415301_n.jpg

15557_188365720237_667925237_2864205_4240633_n.jpg


15557_188364825237_667925237_2864158_1964119_n.jpg


1139_38103860237_667925237_1027052_2941_n.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Dina tjejer är så vackra!:love:

lite off topic, kan man fortfarande mönstra in vita schäfrar som vit herdehund? Eller har de stängt det?
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Jag har en halv-viting.. (hälften vit herde - resten schäfer) som blir 2 år nu i augusti och underbarare hund får man nog leta efter.
Har massor med will to please, underbar mentalitet, älskar att jobba, men kräver också en hel del aktivering för att inte hitta på egna dumheter.

582403_10150834792338425_647273424_9583161_300996077_n.jpg


314112_10150695510668425_647273424_9366793_3152470_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Det där med vit herdehund vs vit schäfer är en gråzon utan dess like.

Min förra var nämligen en vit schäfer med lång stamtavla men innan jag tog över henne (hon var 1.5 år när jag fick henne) så blev hon ommönstrad till vit herdehund och fick då okänd härstammning.
Jag har alltid sagt att hon är en vit schäfer!

Nu har jag en vit schäfer igen men denna blev en långhårig.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 379
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp