Bukefalos 28 år!

Vit insida på skygglapparna?

Natasja

Trådstartare
Jag har sett att det blir vanligare och vanligare med vit insida på helstängda och trekvartsstängda huvudlag inom travet, oavsett om de är fasta eller norsk gas. Är det någon som vet varför de har börjat med vit insida? Har det någon effekt på hästen?
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

är inte det förbjudet? fick för mig att jag har hört nånstans att man inte får använda ljus färg på insidan skygglapparna :confused: men jag kanske bara har drömt :angel:
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

Förbjudet kan det nog inte vara. Beddinge Boy gick med det igår.

Natasja, jag vet inte varför man har det, ska se om jag kan fråga någon som vet...
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

jag är inte säker angående om att det var förbjudet eller inte.. men jag fick för mig att jag hade hört det på nåt ställe men jag är absolut inte säker ;)
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

jag är inte säker angående om att det var förbjudet eller inte.. men jag fick för mig att jag hade hört det på nåt ställe men jag är absolut inte säker ;)

nä det är speglar och metall som är förbjudna. man annvände det förr för att det gav tydligen en jäkla effekt (påstod de) - men sen var det en vacker solig dag som en pålle hade en norsk på sig med speglar på insidan - saken var bara den att när dom drog upp den så reflekterade spegeln solljuset och hästen flög i luften - blev värsta kaoset och det flög hästar över allt. har även hört att häster skulle ha fått skador på ögonen av reflektionerna - men det vet jag ej om det stämmer!!

men tydligen så var det ganska vanligt att hästarna blev skiträdda av reflektionerna om det var soligt och det blev ganska allvarliga olyckor. så därför förbjöds dem.

men att köra med ljusa färger är tillåtet.

det skall även det ha en bra inverkan då det blir en större chock för hästen då de dras ned då den färgen bryter helt från omgivningen.
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

jaha det var så jag hade hört det.. blandade nog ihop det då :D minnet är som det är vet ni :o ;)
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

min häst har då tävlat med vitt helstängt. vtt överallt och det har då inte varit nåt problem. :)
 
Sv: Vit insida på skygglapparna?

Det ger lite større effekt på hæstarna, særskilt om det ær en norsk. Finns många rævar som behøver "piggas upp". Helt enkelt ænnu ett sætt att dra allt till sin spets och førsøka få ut det lilla extra. Sen vet jag væl inte hur mycket det gør egentligen, har sjælv haft passhæst som gått med det, men hon var usel oavsett... :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 367
Senast: Sirap
·
Samhälle Ska ni kolla? Börjar kl 12 på TV4 tror jag men vet inte när själva kröningen sker. Jag hade inte tänkt kolla men ändrade mig, är trött...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 585
Senast: Ramona
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp