Vit schäfer någon som vet

Rotterö

Trådstartare
Är det någon som har koll på vit schäfer.
Har den blivit egen ras eller hur är det.
Hur är den. Visa gärna foto
 
Sv: Vit schäfer någon som vet

vit schäfer avlas dels i en "egen" stambok, den är inte godkänd av skk och fci, och dels som vit herdehund, den "godkända" varianten, som mönstrade in vita schäfrar under detta nya namn.
skilj alltså på vit herdehund (godkänd ras, dvs du får ställa ut och tävla) och vit schäfer (icke-godkänd ras, klassas som blandras, får ej ställas ut officiellt, och mer begränsad tillåtelse till tävlingar. någon mer insatt än jag får gärna förtydliga här, jag är väldigt oinformerad). med detta inte sagt att någondera "ras" är bättre än den andra, det finns säkert stjärnor och stopskott i båda lägren :)
 
Sv: Vit schäfer någon som vet

OK
Jag har en släkting som Hade två äldre schäfrar. Har nu bara 1 kvar . Han funderar på en sådan hund .
Vill inte ha den nerdragna vanliga schäfern.
 
Sv: Vit schäfer någon som vet

Det beror väl på att vi inte letat ännu då.
ge förslag då om ni har så många.
han har kört bruks med sina schäfrar
 
Sv: Vit schäfer någon som vet

*KL*
Det är förmodligen bra mycket lättare att hitta en bra bruksschäfer än en bra vit herdehund. Mentaliteten på de senare svajjar rätt betänkligt med tex bristande tillgänglighet och diverse rädslor hos ganska många individer. Därmed inte sagt att ALLA bruksschäfrar är bra och ALLA VH är dåliga!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 296
Senast: Puffindog
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hejhej jag är ny här I vilket fall som, från ingenstans lyckades en akut omplaceringshund hamna hos mig. En väldigt trevlig schäfer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 659
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 168
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp