Tips på aktivering till vit herde

herdetjej

Trådstartare
Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum.

Har en vit herde som älskar att söka upp både personer och föremål, vi gjorde detta en del förr men inte blivit av senaste tiden och hon behöver mer aktivering så skulle gärna vilja att vi kunde göra detta då hon verkligen brinner för att söka. Hon drar dock på vilt och kan därför inte ha henne okopplad längre. Jag har en 10 meters lina men för att det ska vara en utmaning så behöver ju personen gömma sig längre bort än 10 meter och föremålet ska gärna också vara längre bort än så. Ska jag bara springa efter henne med linan eller hur skulle ni gjort? Skaffa en ännu längre lina? Fastnar inte linan i grenar och ris och träd?

Jag ser att folk som tränar sök har sina hundar lösa och jag förstår ju att de är bra tränade, men hur gör man om en hund drar på vilt? Svaret kanske bara är en superlång lina? 🤔 Hon är ju verkligen inne i sökandet men har man otur sitter en hare mitt i allt och då är det kört.

Tar tacksamt emot tips på andra saker som skulle passa att träna med en vit herde för att stimulera mentalt!

Tänker på detta med drag också, man kan ju använda kickbike, släde osv, vad är det säkraste/lättaste sättet att prova drag ifall man har en hund som reagerar på andra hundar (vi ska träna mer på det problemet)? Tänker att det kanske är läskigt om man sitter på en cykel och hunden ser något den reagerar på? Kanske är uteslutet att träna detta om man inte har tillgång till en ödslig plats.

Tack på förhand!
 
Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum.

Har en vit herde som älskar att söka upp både personer och föremål, vi gjorde detta en del förr men inte blivit av senaste tiden och hon behöver mer aktivering så skulle gärna vilja att vi kunde göra detta då hon verkligen brinner för att söka. Hon drar dock på vilt och kan därför inte ha henne okopplad längre. Jag har en 10 meters lina men för att det ska vara en utmaning så behöver ju personen gömma sig längre bort än 10 meter och föremålet ska gärna också vara längre bort än så. Ska jag bara springa efter henne med linan eller hur skulle ni gjort? Skaffa en ännu längre lina? Fastnar inte linan i grenar och ris och träd?

Jag ser att folk som tränar sök har sina hundar lösa och jag förstår ju att de är bra tränade, men hur gör man om en hund drar på vilt? Svaret kanske bara är en superlång lina? 🤔 Hon är ju verkligen inne i sökandet men har man otur sitter en hare mitt i allt och då är det kört.

Tar tacksamt emot tips på andra saker som skulle passa att träna med en vit herde för att stimulera mentalt!

Tänker på detta med drag också, man kan ju använda kickbike, släde osv, vad är det säkraste/lättaste sättet att prova drag ifall man har en hund som reagerar på andra hundar (vi ska träna mer på det problemet)? Tänker att det kanske är läskigt om man sitter på en cykel och hunden ser något den reagerar på? Kanske är uteslutet att träna detta om man inte har tillgång till en ödslig plats.

Tack på förhand!
Bara att skaffa en längre lina och springa efter, ja. I viltspår går hundarna alltid (?) i lina med föraren efter. Säkerhet framför allt! :)

Tänker också att säkraste sättet för er att prova/börja med drag är med ett midjebälte till dig och att jogga efter kanske.
 
Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum.

Har en vit herde som älskar att söka upp både personer och föremål, vi gjorde detta en del förr men inte blivit av senaste tiden och hon behöver mer aktivering så skulle gärna vilja att vi kunde göra detta då hon verkligen brinner för att söka. Hon drar dock på vilt och kan därför inte ha henne okopplad längre. Jag har en 10 meters lina men för att det ska vara en utmaning så behöver ju personen gömma sig längre bort än 10 meter och föremålet ska gärna också vara längre bort än så. Ska jag bara springa efter henne med linan eller hur skulle ni gjort? Skaffa en ännu längre lina? Fastnar inte linan i grenar och ris och träd?

Jag ser att folk som tränar sök har sina hundar lösa och jag förstår ju att de är bra tränade, men hur gör man om en hund drar på vilt? Svaret kanske bara är en superlång lina? 🤔 Hon är ju verkligen inne i sökandet men har man otur sitter en hare mitt i allt och då är det kört.

Tar tacksamt emot tips på andra saker som skulle passa att träna med en vit herde för att stimulera mentalt!

Tänker på detta med drag också, man kan ju använda kickbike, släde osv, vad är det säkraste/lättaste sättet att prova drag ifall man har en hund som reagerar på andra hundar (vi ska träna mer på det problemet)? Tänker att det kanske är läskigt om man sitter på en cykel och hunden ser något den reagerar på? Kanske är uteslutet att träna detta om man inte har tillgång till en ödslig plats.

Tack på förhand!

Om hon inte kan vara lös så kanske ni skulle prova på spår istället? Spår, nosework, specialsök, lydnad etc är ju sådant som annars stimulerar mentalt och som går utmärkt att pröva på med de flesta hundar.
 
För aktivering funkar ju inomhus sök också. Mina får leta efter en vittringspinne jag gömmer i ett rum när jag inte orkar hitta på nåt annat. Väldigt uppskattat som aktivitet och räckte tydligen till som träning när jag behövde hjälp att hitta min telefon som jag tappade häromdagen i fårhagen 😅.
 
Vad gäller drag: spana in canicross för mängder av inspiration och kunskap. Canicross är terränglöpning med hunden i drag. Vill man inte köra terräng så går det bra i löpspår också.
 
Drag är jätte roligt och bra aktivering! Jag har börjat dragträna mina hundar när jag åkt spark med dom, viket funkat bra. Men det förutsätter ju att det är snö :)
 
Jag älskar också drag så rekommenderar det varmt. Har man en (större) hund med högt jaktintresse som är så pass högt att den kan bryta pågående träning för att förfölja vilt skulle jag dock vilja ha ett välfungerande stop kommando. Jag tycker att det ofta kan vara enklare att träna in ett välfungerande stop kommando än lika välfungerande inkallning när det tex kommer till hundar med högt jaktintresse. När det gäller hundmöte så brukar jag stanna och gå åt sidan när vi löptränar om det blir ett tight möte då min hund kan tycka att den mötande hunden stör i hans träning :cautious:. Kör vi turskidor stannar vi också om det blir ett tight möte, framförallt då jag inte har den bästa balansen på turskidor. Sen, både vad gäller jakt och hundmöte så tycker jag generellt att ju längre man sysslar med en sport som hunden verkligen älskar, desto bättre brukar dom bli på att ignorera störningar - men såklart kan jaktintresse vara knepigt.

Drag är en riktigt rolig träning som kan göras i många olika former, löpning, cykling, längd/turskidåkning osv. Den ger hunden både fysträning och mentalträning då hunden samtidigt måste fokusera framåt men även lyssna på förarens kommandon.

Personsök och uppletande tror jag blir svårt i lina. Har dock inte tränat personsök. Som andra skulle jag rekommendera spår, personspår eller viltspår, och specialsök som kong och nosework. Vi är just nu inne i en period där vi kör mycket kong sök - min hund fullkomligen älskar det. Svansen går som en propel och nosen hörs långt :laugh:. Skönt även att man enkelt kan göra träningen inomhus såväl som utomhus samt att det är enkelt att ta med sig kongbitarna vid tex resa.
 
Finns många typer av "sök" du kan göra mer på plats alltifrån nw till att ta upp en kotte och slänga ut bland hundra andra kottar och bråte och låta hunden hitta rätt kotte :)

Angående drag jag hade bara kört hunden brukar gå in så mycket för uppgiften att mötande sällan är ett problem tänk lite häst där och mana fram förbi "faran" så hinner dom inte lägga märke till den :)
 
På lite längre sikt - glöm inte att det kan vara väldigt roligt att gå kurs och personspår inte är omöjligt med rätt stöd (jag har varit med om att det gått att släppa podengo portuguese medio på personsök)
 
Jag håller på med personsök, och hade inledningsvis en hund som inte gick att ha lös. Vi såg till att träna på inhägnat område så ofta det gick och när det inte gick så gjorde vi koppelsök. Koppelsök går jättebra att göra med en figge längre än 10 m bort, man får helt enkelt följa med hunden medan den arbetar.
Nu går han att ha lös i söket, vi tränade mycket på att kunna bryta och byta aktivitet fast det var vilt i näsan. När han hade fattat att det var kul med personsök kunde jag dessutom börja belöna med figge när han lyssnade på inkallning.

Så personsök kan absolut gå 😊
(Även med självständig jakthundsras som min).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 570
Senast: a1agnlju
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 298
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp