Bukefalos 28 år!

Vit svans!

S

speciell

Jag har verkligen problem med att hålla svansen på min skimmel ren och vit. Tyvärr har han en känslig mage och svasen blir imellanåt lätt smutsig av lös avföring! Hur ofta kan jag tvätta den? Och , finns det något speciellt knep för att få den riktigt vit? Min fd. tränare tipsade mig om att ta jodopax i svansen precis efter man hade tvättat den och låta det sitta i ett dygn och sen tvätta igen , jag provadade det men det hjärlpe inte jätte mycket och är det bra för svansen egentligen? Sen behöver jag tips om pälsglans eller liknande som är bra och skyddar från smuts osv. Jag har kollat runt lite och många använder "svans påse", jag undrar vad detta är för någon slags påse? och var man kan köpa dom? :)
 
Sv: Vit svans!

Det är ett heltids jobb att hålla svansen vit på hästen, särskilt om man har en som har känslig mage.:crazy: Har själv en isabell färgad quarter.
Men de finns vit schampo som kan hjälpa lite mer än ett vanligt schampo. Sen kanske man inte alltid behöver tvätta svansen upptill vid svansroten, utan bara tvätta topparna flera dagar i rad. Känner man att svansen blir för torr kan man alltid återfukta med olivolja.
Vill du får med tips så gå in på westernforum sidan och sök.

Här är ent tråd om svanspåsar..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=778052&highlight=svansp%E5se
 
Senast ändrad:
Sv: Vit svans!

har inge som helst erfarenhet av vita svansar... men har fått för mig att typ potatismjöj ( ? ) kalk ( ? ) eller nått liknande är bra???
Hahahha kanske är helt ute å cyklar:rofl::rofl::rofl:
Men måste bara säga att det är jätte fint med rena vita tjocka fina svansar:love:
 
Sv: Vit svans!

Du är absolut inte ute och cyklar. Iallafall inte om potatismjöl, kalk vet jag inte.

Potatismjöl är toppen till vita hästar.


Tvätta hästen, och "skrubba" den sedan med potatismjöl. Låt torka, och borsta bort.


Jag har använt detta knepet när jag har gjort iordning hästar med vita tecken/fält för premiering och det är rena mirakelkuren. (Eftersom det ju saknar helt kemikalier).
Hästen jag visade upp senast var garanterat mest skinande. (var iof. ärligt talat ett par år sen nu sen jag höll på med det)

Effekten av potatismjöl är en glansig fin päls. Alltid ett stort pluss. :)

Jag har även använt detta på kor (...faktist) som var riktigt skitiga och det funkar alldeles utmärkt.


Och billigt som tusan är det också!
 
Sv: Vit svans!

att fläta svansen brukar göra det lättare attt hålla den ren, då är det också svårare för hästen att skita på den..
 
Sv: Vit svans!

Mina hästar har i och för sig inte vita svansar men....
Under säsongen som inte har insekter så har jag gjort en inbakad fläta (för att den är snyggt:p) till svansrotens slut och sedan en vanlig flätning ner till slutet.
Viker ihop svansen (änden till svansrotens slut) och sätter gummisnoddar för att hålla den på plats. Ser lite konstigt ut med en stump men är effektivt.
:idea:Nu i lervällingens tid har jag provat att linda, från svansrotens slut till änden av stumpen, med exiflex- den självhäftande lindan. Är en ny ide så hur det fungerar i långa loppet vet jag inte men ren och lätt att trassla ut och fläta om en gång i veckan är den i alla fall.
 
Sv: Vit svans!

Min häst är oxå så, men´min är en fux.
Men jag brukar tvätta svansen ren sen gör jag en fläta han får gå med. Det funkar för mig iaf
 
Sv: Vit svans!

Tycker det är lite taskigt att "binda upp" svansen. hästarna använder ju den för att komunicera med varandra och det kan leda till missuppfattningar och onödiga skador i hagen.. Se upp bara om ni lindar svansen, blir det för hårt får svansroten inget syre och "dör"...
 
Sv: Vit svans!

Sot funkar :rofl: Jag vet det låter jätte fel men det är rena mirakelkuren, Potatismjöl är också jätte bra.
Men fläta svansen så håller den sig förhoppningsvis renare.
 
Sv: Vit svans!

Quicksilverschampo är det bästa som finns, svansen blir kritvit. Du kan ju tvätta svansen ganska ofta, det är ju inget den tar skada av. Foxfire pälsglans är en av favoriter.
 
Sv: Vit svans!

tänkte säga det nu när jag såg att någin nämnde att linda svansroten, låt då inte lindan sitta på för länge, tex om hästen går ute hela dygnet så ska lindan ABSOLUT INTE sitta kvar hela tiden! det kan ge läbbiga "brännskador" på svansroten!

ps: foxfire pälsglans är jättebra ifall du behöver pälsglans!
 
Sv: Vit svans!

Jag flätar svansen efter svansroten eller hur man ska säga och när jag rider så tar jag ur flätan!
 
Sv: Vit svans!

Jag lånar din tråd lite:o

Har själv ett shettis sto som är skäck, nästan helvit. När vi åker på utsällningar är det viktigt att hon är ren och vit... först använder jag ett blått shampo, vet inte vad det heter. Sen använder jag potatismjöl, det är det bästa som finns!

Men nu till mitt problem, ja svansen är inte så lätt att få ren eftersom hon har en tjock svans, men det syns inte så mycekt om den är lite lortig eftersom den är mest fuxfärgad.

Däremot manen är vit, hon har låång riktigt tjock man och den har jag ännu inte lyckats fått riktigt vit i mankammen, någon som har ett tips om det???
Det som oxå gör det till lite problem är att hon ännu inte riktigt gillar att ducha (hon är 1år).

Det kanske ska tilläggas att jag köpte henne för ett år sedan av en hästhandlare och trodde aldrig att jag skulle få ren henne överhuvudtaget! så lortig var hon, hon är fortfarande lortig längst in under pälsen trots många duschningar.
 
Sv: Vit svans!

Men måste den vara så ren att den är vit då?
Förutom att det är snyggt så räcker det väl med att borsta ur smuts och bajs ur den till vardags?
Men det beror ju på svanskvalité, det sliter ju på svansen att hålla på och tvätta och fläta...
Pälsglans gör den lättare att reda ut, man kan ju tänka sig att det hållr den renare oxå, smutsen kanske glider ur...
 
Sv: Vit svans!

kan du kanske göra något åt den känsliga magen så blir problemet mindre... probiotica är ju jättebra och verkar snabbt om hästen har problem vid foderomställningar eller är lättstressad och blir lös i magen av det. Känsliga magar brukar ju ge fler bekymmer än smutsiga svansar, även om det problemet är nog så trist.
Jag använder Dual Purpose till våra hästar, innehåller bara naturliga grejor och funkar fint!
 
Sv: Vit svans!

YES diskmedel använder vi på "pissfläckar" och dito svansar.
Fungerar utmärkt :)
 
Sv: Vit svans!

Rekommenderar varmt galltvål till gula svansar! Det enda som bet på mitt förra tinkersto och hennes "vita" svans. www.galltval.com
Miljövänligt, djurvänligt och oslagbart. Jag använder den till hästarna, kläder, bordsytor etc. Luktar dessutom gott!
/Sessiagh
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Hästvård Jag vet att det finns jättemånga såna här trådar men jag tänkte fråga om en sak. Min hästs svans har blivit pissgul halva och nedåt...
2
Svar
28
· Visningar
5 063
Senast: Sporthorse
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 733
Senast: Draumsyn
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp