Bukefalos 28 år!

Vit svans!

Sv: Vit svans!

Vill bara klargöra att jag inte lindar runt svansroten utan från svansrotens slut och resten av vägen neråt svansen (som slutar runt hasnivå). Rekomenderar inte att linda runt svansroten.
(exiflexlindan sitter bra än så länge).
 
Sv: Vit svans!

Jag tvättar min skimmels svans med L'oréals silverschampo som säljs hos frisörer. Om man vill kan man också använda "shine blond"- schampo också det är mer lila än blått och tar bort gula pigment. Jag sköljer svansen i varmt vatten (ljummet), sen tar jag i schampot sedan låter jag schampot och svansen hänga i en plastpåse i 20 min. sen sköljer jag ur. Det blir jätte fint.

För att få det att hålla så tar jag en vanlig gammal strumpa som jag klipper itu högst upp, så den blir till två flärpar. Sedan flätar jag svansen, viker den dubbel och stoppar i den i strumpan, sen trär jag igenom en av flärparna genom flätan och knyter ihop. Sitter på jämt, sliter inte och svansen är alltid fin. Har gjprt så med hans långa man också men då blir det mindre flätor och fler strumpor och en generad häst. Men fin är han när jag tar bort allt!
 
Sv: Vit svans!

Den här årstiden när det är lera, lera, lera, lera och lera så har min häst en egensydd liten svanspåse som hindrar svansen från att hänga ner (påsen är alltså ca 40cm djup så svansfläta ligger vikt i den). Det är inte snyggt men jag insåg att det var nödvändigt efter att ha tagit in honom från hagen ett par dagar och hela svansen var en enda lång korv av lera från hasen och ner. Han är nämligen PRE, och de går med låg svans, så den drogs in mellan bakbenen och kladdade på sig lera på så vis.

Det är inget extrajobb att sköta, och det är väldigt skönt att slippa hålla på och borsta ur lera ur svansen vareviga dag...

Ett plus är att svansen nu har en fantastisk kvalitet. Men så snart vi får snö och kallt slipper han påsen.
 
Sv: Vit svans!

Oh, jag har varit tvungen att ge upp en vit svans (och kropp för den delen med) för länge sen.. :crazy:
Är nog för lat också för att hålla på att trixa, tvättar den när något speciellt ska hända. annars får den vara grå/gul/svart :angel:
 
Sv: Vit svans!

på min förra skimmel som hade en förmåga att skita ner svansen på nolltid använde jag Vanish Oxi Action Gel. Funkade super. Kritvit blev den. Dock skulle jag inte använda det vid svansroten men på resten.
 
Sv: Vit svans!

Kan skriva under på Galltvål till ALLT!

Tvättar hästen, hunden, moppar golvet, rengör läder, plast, bord, förbehandling av svåra fläckar innan tvätt osv osv i all oändlighet.

Alla varianter är bra men den flytande galltvålen är enklast till häst, hade den i sprayflaska med vatten förr. Bara att skaka flaskan och sen spraya. Obs! Det är väldigt drygt så ta bara liiiite.
Deras Miljösvamp är oxå värd att prova till typ läder.

Lycka till TS!
 
Sv: Vit svans!

jag har själv en skimmel, jag spolar med ljummet vatten svansens nederdel varje gång jag spolar av benen, så den värsta leran i svansen försvinner.

Men använder inget schampoo eller så... Sedan har jag i MASSOR med glansspray för att skydda så det inte blir för slitet.
Jag klippte även av en decimeter när det började bli lerigt så den inte skulle släpas i leran. Hinner ju ändå växa ut tills i vår liksom...

Vet en annan kompis som hade sin skimmels svans flätad, den höll sig faktiskt fin. Slits ju inte lika mycket.

Men annars brukar jag tvätta med schampoo sen på våren när det torkat upp och under sommaren om man ska iväg på utställning/träning/tävling/whatever...

Det är liksom ingen idé att stå en timme varje dag.. ser ju likadan ut ändå efter en halvtimme i hagen sen.


Men som sagt, det värsta tar jag bort med bara vatten varje dag. Att svansen är gul i övrigt rör inte mig i ryggen alls!
 
Sv: Vit svans!

påtal om pälsglans måste jag bara tipsa om att man kan spraya det på benen (typ knä, skenben, kota, karled) det hjälper jättebra när hagarna är leriga, den lilla smuts som fastnar går lätt att borsta bort.. och karldederna blir lättare att hålla rena från mugg :D
 
Sv: Vit svans!

*kl*
inför visning så tvättar jag med yes diskmedel eller med schampoo för vita perser, på med potatismjöl, låt torka, borsta bort avsluta med barnpuder... Det blir bländande vitt! Tänk bara på att det kan vara lite uttorkande om man använder det för ofta så testa med olivoljan ibland..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 503
Hästvård Jag vet att det finns jättemånga såna här trådar men jag tänkte fråga om en sak. Min hästs svans har blivit pissgul halva och nedåt...
2
Svar
28
· Visningar
5 063
Senast: Sporthorse
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 732
Senast: Draumsyn
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp