Bukefalos 28 år!

Vita Katter

FrittePower

Trådstartare
Finns det raser som är billiga? Bara nyfiken på om olika raser ligger olika till i pris, med billigt menas under 2000kr.

Jag som är en novis på raskatt, Vilka raser finns det mycket helvita, långhåriga katter i?:)

Kommer leta bondkatt, korsningar, raskatt allt, men behöver kött på benen för veta vad vi ska söka efter. Den kommer ersätta den tidigare långhåriga, vita katten som blev 19år.... så tomt med bara 4katter:p:D

Kan man veta om katten är döv vid 12veckors ålder? Bra kunna kontrollera eftersom den är avsedd till att få gå ut och in som den vill då vi bor på landet.
 
Sv: Vita Katter

Det du letar efter är förmodligen en semilånghår, dvs skogkat eller maine coon. Dock lär du inte få någon kattunge "billigt", 2000:- täcker inte ens parningsavgift och vaccination... "Produktionskostnaden" på en kattunge ligger från 4000:- och uppåt, säljs de billigare än så är det något som är skumt.

Man kan göra hörseltest på kattungar, det lättaste är ju helt enkelt att se om den reagerar på ljud och det märker du själv. Vill man veta om den är fullständigt hörande är det BAER-test hos veterinär som gäller.
 
Sv: Vita Katter

Semilånghår kanske, förslagsvis Norsk Skogkatt?
I den prisklassen blir det nog svårt, om en uppfödare skulle sälja ungar för 2000 skulle denne gå rejält back.

Med ett "prasseltest" kan du avgöra om katten hör eller inte, du kan också göra ett BAER-test för att få veta om katten är fullt hörande, detta görs hos veterinären.

Edit; Ähh! Sassy var snabbare ;)
 
Sv: Vita Katter

aha :idea:

Då kanske det var en ren bondkatt vi sökte då:p Klart man inte vill lägga en uppfödare i back, men katten är även en present så vi har inte den budgeten upplagd för det ändamålet. :D När man köper själv är det ju en annan femma:p

Men stort tack för eran information, blev lite klokare!
 
Sv: Vita Katter

Kan man veta om katten är döv vid 12veckors ålder? Bra kunna kontrollera eftersom den är avsedd till att få gå ut och in som den vill då vi bor på landet.

Begär ett av veterinär utfärdat hörselintyg. Det märks tydligt om kattungen är stendöv, en veterinär kan inte missa det (en uppfödare kan möjligen ignorera det, men inte missa det om h*n är normalt uppmärksam).
 
Sv: Vita Katter

Jag hoppas att presenten är efterlängtad. Är presenttagaren med och kollar katt kanske?
 
Sv: Vita Katter

Turkiska van är mer eller mindre vita (vissa färgfläckar brukar finnas) och mer eller mindre långhåriga. Finns också Turkisk angora, en syskonras. Föreningen heter Vangoran om du googlar.

Jag tror att dessa kommer väldigt nära dina ideal. och inte är de döva heller!

Om kontaktpriset är ett problem kan du kanske få tag i en vuxen katt som behöver ett nytt hem?? Enklaste sättet att hamna under 2000 för en raskatt.
 
Sv: Vita Katter

Jag hoppas att presenten är efterlängtad. Är presenttagaren med och kollar katt kanske?

Givetvis är den efterlängtad:love: det är en 50års present från oss "barn" som också alla är i vuxenåldern. Det kommer bli en överaskning, men köper inte vi köper våran mamma själv eftersom det är det enda hon talar om;) Som sagt dem har 4katter redan men alla är korthåriga bondkatter förutom en som verkar vara något brittiskt korthår eller liknande.... det är en hittekatt från danmark/tyskland (long story:p)

Enda kravet är egentligen vit och långhårig, sen ska den givetvis vara en sund katt därav frågan om dövhet osv.

Till alla
TACK för era svar!!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 981
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 837
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 873
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp