Bukefalos 28 år!

Vitaminbrist?!

BuenoBull

Trådstartare
Halloj! Skriver detta då ett av mina två marsvin dricker alldeles ovanligt mycket vatten. Undrar om det kan vara njurproblem eller vitaminbrist av nåt slag? En liten fråga till; Jag har provat att byta strö från sågspån till halm (billigare alternativ) men det har resulterat i att de äter mindre torrfoder. Kan det vara skadligt på nåt vis? Dessutom luktar halmen väldigt illa så jag har ändå funderat på att byta tillbaka.
 
Sv: Vitaminbrist?!

har marsvinet nån saltsten? blir ökad törst om dom slickar i sig salt. Luktar halmen illa är den möglig! använd den inte
 
Sv: Vitaminbrist?!

De har ingen saltsten, har inte lyckats få dit den än. Förr kunde det gå åt en halv 300ml flaska om dan! Är inte det lite mycket? Halmen luktar inte mögel, den luktar mer fisk eller skaldjur. Den där stanken du vet. Bläh! Ska byta till spån igen.
 
Sv: Vitaminbrist?!

ring till veterinären och fråga dom. jag kan nästan inget alls om marsvin. halm brukar ha en liten speciell lukt, vet inte hur din luktar men min halm luktar rätt konstigt utan att vara dåligt.
 
Sv: Vitaminbrist?!

Du ska vara glad för dom äter mindre torrfoder och mera grovfoder. Det många glömmer är att marsvin är betande djur, alltså deras diet ska i största hand bestå av hö eller gräs...Minst 80% av den totala kosten ska bestå av hö/gräs.
 
Sv: Vitaminbrist?!

Det är bättre om de äter halm o mindre pellets och de kommer då dricka mer. Men fisk ska halm inte lukta, byt ut den genast.
 
Sv: Vitaminbrist?!

Zuzzi skrev:
ring till veterinären och fråga dom. jag kan nästan inget alls om marsvin. halm brukar ha en liten speciell lukt, vet inte hur din luktar men min halm luktar rätt konstigt utan att vara dåligt.

Joo. Det kan nog vara lite mögel kanske. De är samma halm som vi har till hästarna och jag upptäckte att vissa balar var dåliga.
 
Sv: Vitaminbrist?!

paradiset skrev:
Det är bättre om de äter halm o mindre pellets och de kommer då dricka mer. Men fisk ska halm inte lukta, byt ut den genast.

Japps! Gjorde det igår. :D Fyy vad äclkigt! Allt kiss låg på botten. Funderade om det kan vara det som luktar? Annars tyckte jag att det var bra med halm. Kanske ska ha spån i botten och sedan halm. För uppsugningsförmågans skull tänkte jag... Det kanske är onödigt
 
Sv: Vitaminbrist?!

kan inget om marsvin.
men med underlager. ta lite spån i botten som man gör med hästarna för det suger upp mer än vad halmen gör.
 
Sv: Vitaminbrist?!

Men att hon dricker mindre beror inte på att jag bytte från spån till halm. Det började för jättelänge sen att hon dricker så mycket.
 
Sv: Vitaminbrist?!

Det börjsr inte på att bli varmare inne i rummet där h*n står?
För då brukar de ju drick en j'kla massa!
 
Sv: Vitaminbrist?!

Jag tror marsvinen mår bra av att ha aspflis/spån på golvet, det luktar inget efter en vecka ens!! Ge dem massor med gott hö och lite gnagarpinnar också. Ju färskare hö, desto mindre vatten dricker de.
 
Sv: Vitaminbrist?!

johannab66 skrev:
Jag tror marsvinen mår bra av att ha aspflis/spån på golvet, det luktar inget efter en vecka ens!! Ge dem massor med gott hö och lite gnagarpinnar också. Ju färskare hö, desto mindre vatten dricker de.

Det är helt luktfritt, jag vet! :) Det är super! Jo, de har hela tiden fått samma hö som hästarna men köpte nu hö från affären (bara för att prova). I början ville de knappt äta men nu gårdet hur bra som helst! Måste ändå börja köpa hö eftersom hästarna snart ska ut på bete och höt börjar sina. :crazy: Måste snart fråga veterinären om vad detkan vara som gör att hon dricker så mycket!
 
Sv: Vitaminbrist?!

rattalskare skrev:
Det börjsr inte på att bli varmare inne i rummet där h*n står?
För då brukar de ju drick en j'kla massa!

Nej då. Har faktiskt till och med flyttat ut dem till ett svalare rum nu! ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 999
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 422
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 079
Senast: Lillebjörn
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 244
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp