Bukefalos 28 år!

Vitaminer!

Lena Furberg

Trådstartare
www.bbc.com/future/story/20161208-why-vitamin-supplements-could-kill-you

Det skrivs en hel del här på Buke just nu om vitaminer - om D-vitamin inte minst, som ett bra kosttillskott såhär års. Gärna i höga doser. På många håll hör och läser jag också om vikten av extra B-vitamin, Magnesium, Järn, you name it. Plus det ständiga C-vitaminet. Och antioxidanterna! Jag har själv precis köpt både D-vitamintillskott, B-komplex, Järn och Omega 3-kapslar.

Artikeln ovan, från BBC, ihop med andra rapporter kring vårt vitaminintag, får mig att fundera ett varv till. Nu sitter jag här med mina burkar. Som jag även utfordrat familjen med, med goda intentioner. Inte minst dottern som är vegetarian, nära nog vegan.

Hur tänker ni?
 
@Lena Furberg: Jag tar praktiskt taget inget om jag inte har en dokumenterad brist (vilket jag har och får vitaminer på recept). Multivitaminer skulle inte fungera för mig eftersom jag då skulle få för höga doser av de jag äter på recept.

Och ja, jag vet att jag ändå inte skulle komma upp i extremdoser utan kroppen skulle kunna göra sig av med dem men varför tvinga kroppen att gå på högvarv för att bli av med saker den inte behöver?! Säkert inte nyttigt i längden och ett vansinnigt slöseri med pengar.

Jag tar kalktabletter som också innehåller magnesium och vit D på eget bevåg men min läkare känner till det och tycker det är bra. Dock tar jag inte jättedoser utan enligt rekommendation.

Att på egen hand experimentera med extrema doser av vitaminer och mineral är inget jag skulle rekommendera, ett överdrivet intag av ett ämne kan blockera upptaget av ett annat ämne man också behöver. Som i allt annat, det ska vara en balans.
 
www.bbc.com/future/story/20161208-why-vitamin-supplements-could-kill-you

Det skrivs en hel del här på Buke just nu om vitaminer - om D-vitamin inte minst, som ett bra kosttillskott såhär års. Gärna i höga doser. På många håll hör och läser jag också om vikten av extra B-vitamin, Magnesium, Järn, you name it. Plus det ständiga C-vitaminet. Och antioxidanterna! Jag har själv precis köpt både D-vitamintillskott, B-komplex, Järn och Omega 3-kapslar.

Artikeln ovan, från BBC, ihop med andra rapporter kring vårt vitaminintag, får mig att fundera ett varv till. Nu sitter jag här med mina burkar. Som jag även utfordrat familjen med, med goda intentioner. Inte minst dottern som är vegetarian, nära nog vegan.

Hur tänker ni?

Det är väldigt mycket tyckande och lika lite vetande när det gäller vitaminer.
Man gjorde en stor prospektiv observationsstudie i USA för inte så många år sedan (men eftersom tiden går fort så var det antagligen bortemot tio år).

Man tittade på bla a vitaminerna D och E.

Man tog ett gäng försökspersoner, som vanligt matchade gällande kön, rökvanor, ålder, övrig sjuklighet.
Ett antal av dessa åt tillskott (detta handlar alltså inte om att man gjorde någon ändring; man iakttog hur folk gjorde och sedan resultatet/utfallet) och andra gjorde det inte.

Efter en lång tidsperiod jämförde man överlevnad och insjuknande i vissa sjukdomar, där cancer var "en" sjukdom.

Det fanns ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan grupperna. Möjligen lite sämre gällande vitamin E och prostatacancer, möjligen en trend mot längre överlevnad för vitamin D.

Men framför allt "alternativa" källor rekommenderar ju vitaminer hit och mineraler dit och omega3 och allt möjligt. Helt utan belägg för nytta.

Vad gäller människor som är veganer, kan det möjligen vara skäl att äta tillskott av bland annat järn, vitamin B12, folsyra, kalcium och D-vitamin eftersom animalisk föda (tänker på kött och mjölk, bland annat) är stora källor till de livsmedlen. Men där tycker jag att den som väljer att bli vegan bör ta ansvar för sitt kostval och läsa på ordentligt.
 
www.bbc.com/future/story/20161208-why-vitamin-supplements-could-kill-you

Det skrivs en hel del här på Buke just nu om vitaminer - om D-vitamin inte minst, som ett bra kosttillskott såhär års. Gärna i höga doser. På många håll hör och läser jag också om vikten av extra B-vitamin, Magnesium, Järn, you name it. Plus det ständiga C-vitaminet. Och antioxidanterna! Jag har själv precis köpt både D-vitamintillskott, B-komplex, Järn och Omega 3-kapslar.

Artikeln ovan, från BBC, ihop med andra rapporter kring vårt vitaminintag, får mig att fundera ett varv till. Nu sitter jag här med mina burkar. Som jag även utfordrat familjen med, med goda intentioner. Inte minst dottern som är vegetarian, nära nog vegan.

Hur tänker ni?
Jo jag vet, ger mig lite ångest, jag har slutat med multivitaminer sedan något år tillbaka.

Jag tror man kan äta det om man tror man har brist, men inte i mängder för att få bort fria radikaler.
(Jag tror jag har brist på div och äter dem, men vet såklart inte. Kan ju inte be landstinget betala prov en gång om året heller.)
 
Jo jag vet, ger mig lite ångest, jag har slutat med multivitaminer sedan något år tillbaka.

Jag tror man kan äta det om man tror man har brist, men inte i mängder för att få bort fria radikaler.
(Jag tror jag har brist på div och äter dem, men vet såklart inte. Kan ju inte be landstinget betala prov en gång om året heller.)
Och de där fria radikalerna har ju också en uppgift..... Men det pratas det inte om, när man uppmanas inta antioxidanter.

Även folsyra, som alla kvinnor i fertil ålder brukas uppmanas att inta extra dos av, är tydligen inte heller helt ofarligt. Suck. Bäst är väl, som alltid, att äta en riktigt bra kost. Och, som @kryddelydd skriver, vara väl påläst om man bestämmer sig för att bli vegan. Nåt som tyvärr inte alltid är så enkelt när veganen är en sorglös tonåring som tycker sig må bra av ris, grönsaker och lite bönor....
 
Och de där fria radikalerna har ju också en uppgift..... Men det pratas det inte om, när man uppmanas inta antioxidanter.

Även folsyra, som alla kvinnor i fertil ålder brukas uppmanas att inta extra dos av, är tydligen inte heller helt ofarligt. Suck. Bäst är väl, som alltid, att äta en riktigt bra kost. Och, som @kryddelydd skriver, vara väl påläst om man bestämmer sig för att bli vegan. Nåt som tyvärr inte alltid är så enkelt när veganen är en sorglös tonåring som tycker sig må bra av ris, grönsaker och lite bönor....
Jo men vem äter en riktigt bra kost? ;) inte jag. För mig äter jag för lite kött, uppenbarligen -järnbristen och för lite frukt och för mycket te. Försöker trycka i mig två apelsiner eller tre päron varje dag, men det är faktiskt jättemycket, lyckas sällan. Kokt räknas ju inte för c-vitamin antar jag.

Jag var ju den där sorglösa studenten, levde på snabbmakaroner och champinjoner som sagt, det fick man ångra. Fungerar ju några år och speciellt som man kan sova på dagarna när man pluggar vissa kurser. Ägg och blodpudding, frukt och järntabletter hade varit smartare, ska jag göra nästa gång jag blir student :p men vem tänker.

(Sedan är vi ju så noga nuförtiden och vill leva länge och vara friska. Att bli av med en tand för varje barn och mycket av håret duger liksom inte längre :p vi vill studsa runt och vara vackra :D även efter 40.)
 
Senast ändrad:
Jo jag vet, ger mig lite ångest, jag har slutat med multivitaminer sedan något år tillbaka.

Jag tror man kan äta det om man tror man har brist, men inte i mängder för att få bort fria radikaler.
(Jag tror jag har brist på div och äter dem, men vet såklart inte. Kan ju inte be landstinget betala prov en gång om året heller.)

Ett problem är ju att det generellt sett är mycket tyckande och lite vetande.
Och om man tror sig ha brist på något - hur ska det konstateras?
Och hur ska man veta vad som egentligen är betydelsefull brist? När behöver man fylla på för att undvika "brist", när är "brist" bara en gräns som är påhittad?

För sanningen är ju att det finns gräns/referensvärden gällande exempelvis D-vitamin men vid en undersökning i Umeå för några år sedan där man ville ta reda på om D-vitaminbrist hade samband med viss tarmsjukdom, visade det sig att hälften av alla barn (både de med sjukdomen och de friska jämförelsebarnen) hade brist enligt dagens definitioner.
Och det är ju oroande om hälften av friska barn har brist på ett vitamin.
Då måste man ju fråga sig om gränsnivån är korrekt satt.

I övrigt tror jag (vet inte; tror) att det kan vara lämpligt att i Sverige rekommendera alla de av våra flyktingar som kommer från mellanöstern "med omnejd" (ni vet, Iran, Irak, Syrien och så vidare) och Afrika, bör rekommenderas dagligt intag av vitamin D eftersom den mer pigmenterade huden inte tillåter lika stor syntes som den nordiska "bleka" hudtypen.
Där tror jag att det missas i hälsoinformationen gällande vitaminer.
Medan man antagligen kan tro på den "gamla kunskapen" att för oss nordbor räcker den skruttiga sol vi har, eftersom naturen har anpassat oss pigmentmässigt till den sol som finns här upp.

Men som sagt, tror. Veta är en helt annan sak.
 
Jo men vem äter en riktigt bra kost? ;) inte jag. För mig äter jag för lite kött, uppenbarligen -järnbristen och för lite frukt och för mycket te. Försöker trycka i mig två apelsiner eller tre päron varje dag, men det är faktiskt jättemycket, lyckas sällan. Kokt räknas ju inte för c-vitamin antar jag.

Jag var ju den där sorglösa studenten, levde på snabbmakaroner och champinjoner som sagt, det fick man ångra. Fungerar ju några år och speciellt som man kan sova på dagarna när man pluggar vissa kurser. Ägg och blodpudding, frukt och järntabletter hade varit smartare, ska jag göra nästa gång jag blir student :p men vem tänker.

(Sedan är vi ju så noga nuförtiden och vill leva länge och vara friska. Att bli av med en tand för varje barn och mycket av håret duger liksom inte längre :p vi vill studsa runt och vara vackra :D även efter 40.)

Tja, jag äter sällan frukt och grönsaker och inbillar mig att jag blir lagom gammal och lagom frisk ändå.
Slarvigt, slarvigt. Men sant.
 
Sedan går ju alltid rekommendationer på befolkningsnivå. tex medelsvensson äter två påsar chips i veckan och på lunchrestaurang och köpt bröd. Medelsvensson måste minska på saltet. ALLA måste minska på saltet, nu :D fast de som inte äter chips och färdigmat och färdigbröd då? de kanske kan strunta i att minska. Men det är sannolikt de som lyssnar. Svårt.

Folsyra är säkert detsamma, merparten behöver, men inte alla.
 
www.bbc.com/future/story/20161208-why-vitamin-supplements-could-kill-you

Det skrivs en hel del här på Buke just nu om vitaminer - om D-vitamin inte minst, som ett bra kosttillskott såhär års. Gärna i höga doser. På många håll hör och läser jag också om vikten av extra B-vitamin, Magnesium, Järn, you name it. Plus det ständiga C-vitaminet. Och antioxidanterna! Jag har själv precis köpt både D-vitamintillskott, B-komplex, Järn och Omega 3-kapslar.

Artikeln ovan, från BBC, ihop med andra rapporter kring vårt vitaminintag, får mig att fundera ett varv till. Nu sitter jag här med mina burkar. Som jag även utfordrat familjen med, med goda intentioner. Inte minst dottern som är vegetarian, nära nog vegan.

Hur tänker ni?

Jag funderade på det här med d-vitamin för ett tag sen, tänkte att man kanske behövde det eller nått.. som du säger så säger "alla" det.

Läste på om det och kom fram till att 2.5 dl mjölk och ett ägg om dagen så är behovet tillgodosett hos en vuxen person som inte utsätts för speciellt mycket solljus.

Jag tror vi trycker i oss en hel del extra som inte behövs, och som i vissa fall t.o.m kan vara skadligt. Läser man på lite och äter varierat tror jag de flesta friska individerna klarar sig bra på bara mat. Se exemplet med ett glas mjölk och ett ägg, det behövdes inte så mycket mer än det - och det flesta intar bra mycket mer mejeruprodukter än ett glas mjölk om dagen.
 
www.bbc.com/future/story/20161208-why-vitamin-supplements-could-kill-you

Det skrivs en hel del här på Buke just nu om vitaminer - om D-vitamin inte minst, som ett bra kosttillskott såhär års. Gärna i höga doser. På många håll hör och läser jag också om vikten av extra B-vitamin, Magnesium, Järn, you name it. Plus det ständiga C-vitaminet. Och antioxidanterna! Jag har själv precis köpt både D-vitamintillskott, B-komplex, Järn och Omega 3-kapslar.

Artikeln ovan, från BBC, ihop med andra rapporter kring vårt vitaminintag, får mig att fundera ett varv till. Nu sitter jag här med mina burkar. Som jag även utfordrat familjen med, med goda intentioner. Inte minst dottern som är vegetarian, nära nog vegan.

Hur tänker ni?

Jag vet att det är farligt med både över- och under-skott.
Så jag tar bara det som min läkare säger att jag behöver. Vi har tagit prover för att veta.
IOM att jag har lite sjukdomar så kräver det att jag har koll på vitaminer och mineraler för sjukdomens skull.
 
Jag har brist på dom vitaminer jag äter .Det kom fram efter blodprov att jag hade låga nivåer med folsyra och d vitamin och fick rådet på hälsokost att ta b12 åxo om det nu blir bättre det vet inte jag man kanske skulle sluta med b12
 
Jag tar det jag vet att jag behöver, inget annat. Är också petig med vilket tillskott jag köper, flera har ju visat sig innehålla helt andra doser än det som uppges på förpackningen.
 
Nästa gång jag åker till läkare ska jag se om jag kan få provtagning på vad jag behöver.
Har alltid kännt viss oro över vitamintillskott och det här hjälper ju inte.
Dock mår jag mycket bättre om jag äter mycket B vitamin, ska tydligen hjälpa mot deprission, om det sitter i huvudet eller om det verkligen hjälper vet jag inte.
Vintern äter jag multivitamin med extra D typ var tredje dag.
 
@Lipperta: Om läkaren anser att du inte har symptom på brist av något är det ju väldigt onödigt och dyrt att ta prover.

Jag är diagnosticerad med brister men det kom de fram till när de ringat in möjliga sjukdomar eftersom brist på de vitaminer jag har på recept är mer eller mindre standard vid dessa sjukdomar. Dvs de tittade inte efter brister till att börja med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp