Bukefalos 28 år!

Vitaminer!

Jag är lite fundersam kring blodprover och hur mycket/vad man ser från dem.

Min pappa var alkoholist sedan 25 år tillbaka, kombinerade dessutom alkoholen med värktabletter. Vi ville försöka skrämma honom lite (alla metoder vi försökt misslyckades...) med skrumplever, så hans läkare tog alla tänkbara prover men såg inga dåliga levervärden överhuvudtaget. Strax efteråt dog pappa - obduktionen visade att hans lever var helt förstörd av cirrhos, skrumplever. Men blodproverna hade inte visat någonting, ändå är det en sån sak man "ska" kunna se i blodprover.

Här har jag också läst om de som fått missvisande "diagnoser" på diverse vitamin/mineral-brister via blodprov.

Så ... äh, jag vet inte. Vi försöker att äta jättebra mat, massvis med grönsaker, bönor, etc etc och ingen direkt skräpmat till vardags i alla fall. Ändå påverkas jag av diverse studier som dyker upp i media med jämna mellanrum, studier som ofta är ganska motsägelsefulla.
 
Jag äter multi vitaminer och omega 3 för det mesta :)

Jag tycker inte om att äta fisken där jag bor för den är ofta äcklig (vit och slimig :yuck: ) och äter jag inte omega 3 får jag cravings efter sushi konstant.

Multi vitaminer är lite allmänt efter att jag var sjuk för två år sedan där det verkade som att hela min tarmflora var förstörd. Så jag tar utfall det är problem med att ta upp något + att när jag är i fält så blir skoten lätt ensidig då jag har väldiga problem med att äta då rent generellt trots fysiskt krävande arbete så det är mest förebyggande då (och rekommendation från en av mina handledare). Egentligen skulle jag väl kunna kolla om de behövs något :)
 
Jo men vem äter en riktigt bra kost? ;) inte jag. För mig äter jag för lite kött, uppenbarligen -järnbristen och för lite frukt och för mycket te. Försöker trycka i mig två apelsiner eller tre päron varje dag, men det är faktiskt jättemycket, lyckas sällan. Kokt räknas ju inte för c-vitamin antar jag.

För mycket te? Varför är det inte bra med te?
/mvh den som lätt kan hälla i sig någon liter te varje kväll under vinterhalvåret...
 
Jag har brist på dom vitaminer jag äter .Det kom fram efter blodprov att jag hade låga nivåer med folsyra och d vitamin och fick rådet på hälsokost att ta b12 åxo om det nu blir bättre det vet inte jag man kanske skulle sluta med b12
Folsyra o B12 går hand i hand,så ät på du bara.

Dobbis med recept på båda,trots bara lågt B12 (den ena hjälper alltså den andra att upptas bättre) Folsyra kan även dölja en B12 brist.
 
www.bbc.com/future/story/20161208-why-vitamin-supplements-could-kill-you

Det skrivs en hel del här på Buke just nu om vitaminer - om D-vitamin inte minst, som ett bra kosttillskott såhär års. Gärna i höga doser. På många håll hör och läser jag också om vikten av extra B-vitamin, Magnesium, Järn, you name it. Plus det ständiga C-vitaminet. Och antioxidanterna! Jag har själv precis köpt både D-vitamintillskott, B-komplex, Järn och Omega 3-kapslar.

Artikeln ovan, från BBC, ihop med andra rapporter kring vårt vitaminintag, får mig att fundera ett varv till. Nu sitter jag här med mina burkar. Som jag även utfordrat familjen med, med goda intentioner. Inte minst dottern som är vegetarian, nära nog vegan.

Hur tänker ni?
Jag tar en vitamintablett då och då. Tex när jag ätit pannkakor till middag, vilket inte händer så ofta :D Det har jag alltid gjort bara.
 
Något revolutionerande. När jag började känna av en förkylning så förut tog jag equinaguard nu har jag bytt till c-vitamin. Fungerar lika bra. Jag tror det är c-vitamin i equinaguard. Heter det equinaguqtd, jag har ju inga kvar. Ni vet en av de där antiförkylning förberedande antiförkylning.
 
Gäller det allt te? T.ex. kryddte och örtte? Eller är det bara teer som är gjort av tebusken? Är det skillnad på vitt, svart eller rött te?

Vet inte men utgår från att man menar "te" med "te" och då är det ju tebusken.
Rött te är ju inte heller te i den bemärkelsen.
Så i första hand svart te, möjligen också grönt.
 
Blir regelbundet kontrollerad pga flertalet sjukdomar. Mitt b12 och folsyravärde är på lägre kant men inom ref,men äter iaf tillskott av dessa. D-vitamin brist har jag haft,därav detta. Kalktabletter pga kortisonbehandling. Mjölksyretabletter vintertid för att minska risken för magsjuka som i mitt fall innebär sjukhusvistelse. I perioder även magnesium då jag lätt får sendrag.
 
@Lipperta: Om läkaren anser att du inte har symptom på brist av något är det ju väldigt onödigt och dyrt att ta prover.

Jag är diagnosticerad med brister men det kom de fram till när de ringat in möjliga sjukdomar eftersom brist på de vitaminer jag har på recept är mer eller mindre standard vid dessa sjukdomar. Dvs de tittade inte efter brister till att börja med.
Jo jag har ju någonting liknande. Jag har haft brist konstaterad på prover, ätit 100 mg järntabletter två gånger om dagen i ett år, på nya prover konstaterades att jag låg på gränsvärdet istället. Men ingen säger om man ska fortsätta äta tabletterna eller om det är klart sedan ;) jag slutade såklart.

Med samma symptom som följd, så då fortsätter jag då och då. Men man VET ju inte, samtidigt kan jag väl inte låta bli att äta dem vartannat år, få brist, gå till doktorn, ta prov, konstatera brist, äta dem ett år, få slut på brist. Sluta äta dem...

Jag tycker nog antivitamin och mineral förespråkarna och vitaminförespråkarna känns lika kategoriska. Antingen behöver alla eller ingen och äter man enligt socialstyrelsen är det omöjligt att få brist på mineraler och vitaminer (vilket verkar helt orimligt eftersom jag faktiskt läst "modellperson Evas" järnintag per dag från kost och konstaterat att hon inte kom upp i rekommenderat värde för järn för kvinnor. (har inte återfunnit modellen)).
 
Senast ändrad:
Jo jag har ju någonting liknande. Jag har haft brist konstaterad på prover, ätit 100 mg järntabletter två gånger om dagen i ett år, på nya prover konstaterades att jag låg på gränsvärdet istället. Men ingen säger ju om man ska fortsätta äta tabletterna eller om det är klart sedan ;) jag slutade såklart.

Med samma symptom som följd, så då fortsätter jag då och då. Men man VET ju inte, samtidigt kan jag väl inte låta bli att äta dem vartannat år, få brist, gå till doktorn, ta prov, konstatera brist, äta dem ett år, få slut på brist. Sluta äta dem...

Jag var jättedålig på att ta min medicin i början. Undermedvetet ville jag väl inte vara kroniskt sjuk. Efter att ha blivit inlagd (dock inte pga medicinslarv) skärpte jag till mig. Ja, jag är sjuk men nej, det är inte världens ände. I synnerhet om jag ser till att ta medicinerna :p :D
 
För mycket te? Varför är det inte bra med te?
/mvh den som lätt kan hälla i sig någon liter te varje kväll under vinterhalvåret...
Vitamin C, fisk och kött kan exempelvis förbättra upptaget av icke-hemjärn medan ämnen som polyfenoler (finns i till exempel te, vissa örttéer, kaffe, vin) och fytinsyra (finns i spannmålskornets skaldelar) kan minska upptaget. Även höga intag av kalcium och fibrer kan ha en viss betydelse.
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn/

Jag dricker också mycket te, försöker äta C-vitamin.
Men det finns fler saker som hämmar järnupptag än te.
http://www.mittval.se/bloggat-av-linda-bakkman/myter-och-sanningar-om-jaern
 
Det är verkligen svårt att gissa sig fram...

Jag behöver vissa tillskott för att slippa huvudvärk. Märker det på ca två månader om jag slutar/slarvar alldeles för mycket. Samma har jag upptäckt via buke :love: att mina allergier kommer tillbaka som korsallergi om jag slarvar med två andra.

Jag äter dock endast de specifika som det finns misstanke om att de saknas. Folsyra tex undviker jag i tillskott eftersom en studie har pekat på ökad risk av bröstcancer vid långvarigt tillskott. Tog det givetvis innan och under graviditet!
 
Jag dricker aldrig mjölk och tar D-vitamin nu på vintern samt Omega 3 och Magnesium. Har aldrig tagit något B-vitamintillskott men ligger konstant på en nivå på 1 300 för B-12. Normalt ska väl vara runt 300? Så det är väldigt konstigt, men vad jag förstår inte något som är farligt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp