Bukefalos 28 år!

Vitamintillskott utan mineraler, finns det?

Glimm

Trådstartare
Vilka vitaminer behöver man tillsätta till foderstaten egentligen? Fått analys av höbonden med de viktigaste näringsvärdena på mineraler men vitaminer finns inte med.
Behöver tillsätta zink och koppar och lite kalcium för att få till kvoterna och har köpt rena mineraler till det men kan vitaminerna i höet räcka eller behöver man alltid ett vitamintillskott ändå. Alla vitamintillskott jag tittat på har även mineraler i och det ställer ju bara till kvoterna. Selen behöver jag ju ha också men så rädd att överdosera om jag ska ge det rent. Har använt Vitafor Solid förr som mineraltillskott men hade ju helst sluppit de extra mineralerna.
 
gå in i vilken fodersäljande butik som helst, så kan du hitta rena vitamintillskott.

(selen har ett stort spann mellan minimibehov och maxtolerans, så du behöver nog inte vara särskilt orolig...)
 
Vilka vitaminer behöver man tillsätta till foderstaten egentligen?

Om hästen går på ett hyggligt bete behöver du inte ge något vitamintillskott alls. När hästen inte har tillgång till bete behöver man ge tillskott av E-vitamin. Om ditt grovfoder är grönt och du ger minst 1,5 kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt behöver du förmodligen inte ge andra vitamintillskott. Är ditt hö inte grönt utan blekt kan du även behöva tillsätta A-vitamin till foderstaten. Alternativt kan du ge en morot eller två per dag.

Selen behöver jag ju ha också men så rädd att överdosera om jag ska ge det rent.

Det finns många produkter på marknaden som innehåller en kombination av selen och E-vitamin, t.ex. SeloE.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gett Brogaarden Icelandic power i 2 månader nu, den innehåller enligt dom ett högt vitamin och mineralinnehåll. Undrar om det räcker...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp