Bukefalos 28 år!

Vitt och fräsch, eller?

Fast att man inte tycker något är trivsamt eller att det ser hemskt ut är väl inte att spy galla? Spys ju mer på de av oss som inte tycker helvita hem är mysiga än det görs på de vita hemmen.

Gillar heller inte furu från golv till tak, murriga hem, medaljongtapeter och en hel del massa annat, som i mina ögon ser hemskt ut men nu handlade ju tråden om just vita hem..
 
Apropå detta med hus och så.

Ja har en granne med ett fantastiskt hus - det är superhäftig arkitetur, med stora fönster (de har städfirma som putsar :laugh:), det är bara en sak som är otroligt märklig och det är att de ha fina trädäck - och de har tak som är utskjutningar från hustaket. Detta gör att alla rum på det hållet blir jättemörka, trots stora, stora fönster. Även om man är där mitt på dagen med mycket solsken så känns det som om det är skymning.
 
En vän till mig har vitt och superfräscht, jag tycker det är så fint, men själv får jag inte till det om jag försöker inreda så. Mitt vardagsrum är mörkgrönt (med dragning åt svart) med mörkröda soffor och svarta bokhyllor. :p
 
En vän till mig har vitt och superfräscht, jag tycker det är så fint, men själv får jag inte till det om jag försöker inreda så. Mitt vardagsrum är mörkgrönt (med dragning åt svart) med mörkröda soffor och svarta bokhyllor. :p

Kanske därför du inte får till det med vet vita... för du inte har något vitt i vardagsrummet? ;)

Lånar knapp

Jag har inga erfarenheter av att furu-folk är trevligare än vitt-och-fräscht-folk.
 
Så länge det inte är skitigt så jag inte vill sätta mig nånstans känns det inte obekvämt att hälsa på folk. Kan snarare tycka det är kul att spana inredning oavsett stil.
Det som gör hem mysiga är om personen kan inredning, om den får ihop inredningen och ljuset på ett bra sätt. Det har inget med färg eller stil att göra.
 
Jag har varit i hem som är så vita och kliniskt rena att jag känner mig som en ailien och där jag undrar om det öht är tillåtet att röra sig. Någon gång kändes det nästan som att det inte var tillåtet att sitta i soffan för att allt var så prydligt. Det är svårt för mig att slappna av då.

Min vita soffa får du och hundarna både sitta i och skita ner hur mycket som helst. Den är vit enkom för att det är lätt att tvätta. :D
 
Jag håller med. Spröjs är hopplöst. Fint, men jobbigt.

Jag har stora glaspartier på mitt uterum som är enbart av glas och de tar faktiskt mindre än en timma att putsa om man inte är jättenoggrann.
Hellre att det blir gjort än inte alls resonerar jag. ;)
Resten av mina fönster är löjligt lätta. Det är treglas med vakuum emellan, inga spröjs och på övervåningen vänder man bara fönstret ut och in när man tvättar utsidan. Hela huset, 16 fönster är klara på mindre än en timme. :bow:

Jag tycker att det är tvärtom. Det blir hopplösa ränder som är svåra att få bort. Spröjs där glasen är handblåsta så behöver man inte oroa sig för om det blir lite ränder och fläckar kvar för det syns inte. :)
 
Ja nu har du missuppfattat mig! :)

När jag skrev hade jag tankarna på en av mina närmsta väninnors son som är 8 månader gammal, han kryper förvisso men sitter också och leker på golvet = plockar med både sina och kattens leksaker! ;):love:

Självklart får barn röra sig hos mig, jag älskar barn! :)
Men att torka av kladdiga händer direkt efter maten och att inte klättra runt på möbler ser både jag och vänner som normalt. Att uppföra sig är en norm och inget man slipper bara att man är en viss ålder. Skulle aldrig acceptera att ett barn torkade av sig på min soffa av anledningen att "det är ju bara ett barn".
Jag har både våtservetter, handduk och papper att tillgå, då använder man det! :idea:

Vilken tur!
 
hmmm
Vita väggar i alla rum i huset, enklare att möblera då
I köket furumöbler, i vardagsrummet vitt matsalsbord, bokhylla och hörnskåp men svarta soffor
övriga rum på nedervåningen blandat
på ovanvåningen den gråa soffan med färgglada kuddar och sängramen är mörkbrun
har gardiner i alla fönster med färg
dammsugaren äf oftast synlig någonstans
insåg att mina nyinköpta lila/rosa kuddar ej matchar den röda mattan :)
 
Dom flesta "vitt och fräscht hemmen" är oftast väldigt opersonliga och trista med grå miosoffa med div. tillbehör alla ser ungefär likadana ut.
Jag gillar inte heller furu.

Jag gillar mitt hem :)
Stora ytor/fönster, mörka ekgolv, ljusa väggar, lite prylar och en stor härlig amerikansk tjockissoffa.
 
Jag kan tycka att all inredningsstil har sin charm, oavsett om det är Slarviga Sara med tusen olika färger & mönster och saker slängda överallt eller Kliniska Karin med vitt, vitt & vitt som gäller. För min del hade en kombination varit det ultimata - välstädade rum där ordning behövs (arbetsrum, kök, badrum) och en mer hemtrevlig touch i rum där man ska ägna tid åt att umgås och kunna slappna av(vardagsrum och sovrum;)).

Det jag inte fixar i inredningsstil är väggord med "djupa" citat som "Carpe Diem", "Älska Livet" och liknande. För att inte tala om folk som har för mycket svart i badrummen. Herregud så fult! Jag avskyr svarta (speciellt högblanka) badrumsmöbler och kan inte för mitt liv förstå hur någon frivilligt kan välja något sådant. :eek:
 
Förstår inte varför vitt-och-fräscht skulle vara mer opersonligt än tex furu eller något annat?
Furu var också modernt en period etc. Och snart kommer något annat vara modernt pch den som har vitt och fräscht ses som ett personligt hem.
Opersonligt blir det om en köper "allt" i samma affär rakt av. Dvs när butiken har valt.
Det blir mer personligt om en mixar gammalt och nytt/egen stil
Jag kan tex köpa en pryl och sätta på bordet från Ikea under min stora kristallkrona.
 
Men det har ju inget med vitt-och-fräscht att göra
Nja, "vitt och fräscht" är en stil som syns i många hem just nu. Då blir stilen väldigt lika.
Alla kan orimligtvis ha exakt lika smak när det gäller inredning. (Eller kläder för den delen)
Vi svenskar är så tråkiga. Alla ser ungefär likadana ut i kläder och stil.

Varför tänker vi inte efter vad vi verkligen GILLAR och lever därefter?
 
För övrigt kan jag informera om att 2017 så det trendigt att vara bohemisk med inspiration från tex Marock.

Sen är naturen också modernt i inredningen och grönt är vårens stora färg. Plocka gärna in material från naturen tex göra en upphängning med hjälp av en gren. Andra trendiga material är päls, granit, betong.
Om man är trendig så målade man väggarna blåa och gråa förra året.

Så det är nog ni som inte har vitt-och-fräscht som är trendiga nu och som varit det ett tag :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera här hemma och har väl kommit så långt att jag har en idé om hur köket och väggarna ska se ut, men golvet är kvar. Jag...
Svar
19
· Visningar
2 352
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp