VM i Körning!

Jag hade Fredrik Persson som lärare på körlektionerna när jag gick på Bollerup. :D

Det är riktigt spännande i körningen just nu ju!

+ @Flixon
Själv är jag från första årskullen som A hade som elever. Det var ganska kul iom att det bara var 4års skillnad i ålder typ.
Det var ju lite udda lektioner o pedagogik, men man lärde sig mkt. Kanske på grund av alla hot? ;):laugh:
Och jag hade Rune, Sofies pappa (om hon fortfarande jobbar kvar?)
Hehe, jag kan tänka mig att A inte är sådär värst pedagogisk :angel:
 
Och jag hade Rune, Sofies pappa (om hon fortfarande jobbar kvar?)
Hehe, jag kan tänka mig att A inte är sådär värst pedagogisk :angel:
Vi hade Rune första året men sen dog han tyvärr. Då tog Sofie över ett tag och sedan fick vi axel.
Alltså, både och haha. Det var ju mkt skämt och sådär men man fick ju verkligen veta om man gjorde fel & och man kunde ju aldrig säga att "det går inte".
Han verkar ju lite mer lugn nu när man ser honom på tv ;)
 
Vi hade Rune första året men sen dog han tyvärr. Då tog Sofie över ett tag och sedan fick vi axel.
Alltså, både och haha. Det var ju mkt skämt och sådär men man fick ju verkligen veta om man gjorde fel & och man kunde ju aldrig säga att "det går inte".
Han verkar ju lite mer lugn nu när man ser honom på tv ;)
Aha, men i så fall måste du ju gått bara något år under mig, eller två. Vi var ju iväg och tävlade lagtävlingar i körning med Rune (jag groomade, körningen var aldrig riktigt min grej men jag älskar att stå längst bak i maraton!). Vi var tvungna att gräva ett vattenhinder bakom ett av ridhusen så hästarna kunde tränas där innan vi skulle till finalen i Linköping :D
Så sorgligt när Rune gick bort, var på hans begravning :(
 
@Kratus Det kan ha varit samma år som jag då. -98 började jag om jag inte minns fel? Fast jag tog ett sabbatsår efter 2:an så jag gick ut ett år senare. Hade också Fredrik Persson som körlärare :)
 
@Kratus Det kan ha varit samma år som jag då. -98 började jag om jag inte minns fel? Fast jag tog ett sabbatsår efter 2:an så jag gick ut ett år senare.

Japp, det var det året jag började. :) Aha! Det kommer inte jag ihåg att någon gjorde? O_o Trodde jag hade lite koll iaf, men tydligen inte. :p

Men kan det inte varit 97 du började, för jag ser på din profil att du är ett år äldre än mig. ;)
 
Någon som har koll på hur man ränkar resultat i Maratonen? Vi gick väl igenom det på körlektionerna men har glömt :p Är det bara tiden i hinderna som räknas, inget emellan?
Varje hinder klockas, men det finns också en tid för hela sträckan som man ska vara inom. Så för att översätta det till typ fälttävlan (notera att jag har ingen koll på reglerna där) så skulle det vara som att man skulle rida så snabbt och säkert (och gärna snyggt) som möjligt över hindret, eftersom det klockas och sedan ta sig enligt en viss idealtid mellan hindrena, så varken för snabbt eller långsamt.
Senast jag groomade hade vi fyra klockor på vagnen för att inte riskera att tappa tiden under sträckan... :P

TR V
"Mom 527 Tider på sträckor
1.
Maxtid beräknas för varje sträcka enligt maxtempo som angivits för sträckan.
2.
Tidtabell för hela maratonmomentet kan utarbetas. Tabellen visar starttid för sträcka A och
tider för varje sträcka och ekipage. Tiden är baserad på maxtiden och de obligatoriska
pauserna samt eventuella transportsträckor.
3.
Tävlingen är i första hand ett prov på kuskens förmåga att hålla angivna tempon. Tävlande
som underskrider minimitid eller överskrider maxtid på sträckorna A och E erhåller straff.
Tävlande som överskrider maxtiden på sträcka D erhåller straffpoäng. Tidsgränsen på
sträcka A är maxtiden + 20 %. Tidsgränsen på sträcka D och E är dubbla maxtiden.
4.
Minimitiden på sträcka A är två (2) minuter kortare än maxtiden. Det finns ingen minimitid
på sträcka D. Minimitiden på sträcka E är tre (3) minuter kortare än maxtiden.
5.
Efter sträcka D är det obligatorisk paus på 10 minuter.
6.
Tiden för varje sträcka tages med fast tidtagning. Fast tidtagning skall göras av utsedda
tidtagare med synkroniserade klockor vid start och mål av varje sträcka. Automatiskt
tidtagningssystem kan användas om personal finns vid start A och E. Sträcklängden ska
kompenseras.
7.
Kusken skall notera tider för eventuella avbrott."

Sträcka E är den med hinder.
 
En fundering:

Hur funkar det här i körningen, kommentatorerna pratar om att inte alla har resultat från marathonen igår, får de ändå köra precisionen alltså? Eller är det något annat jag missat?

Det är för övrigt paus nu och sen är det Axels tur 10.10. :)
 
2 bollar ner och lite tidsfel för Axel. Synd det såg riktigt bra ut fram till en av kombinationerna där han fick trixa lite och en boll ner på B. Sen föll visst en till någonstans.
 
2 bollar ner och lite tidsfel för Axel. Synd det såg riktigt bra ut fram till en av kombinationerna där han fick trixa lite och en boll ner på B. Sen föll visst en till någonstans.
Åh så missade jag :(
På Horse1 kan man inte kolla gamla klipp va?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 517
Senast: Guldaskig
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Lutten
·
Körning Har en minishettis som är positiv och framåt och rolig att göra saker med. Hon är generellt orädd, utom vid körning och det kommer bil...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp