Bukefalos 28 år!

VoH vs Fodax

Status
Stängd för vidare inlägg.

nordsvensken

Trådstartare
Inser att det här passar bättre i egen tråd än i svenskt-torrfoder-tråden.

Min fundering löd alltså:

OM jag förstått rätt, innehåller fodax nästan enbart animalier (95%?) och detta svenskt, till ett väldigt lågt kilopris, beroende på inköpsmängd 1/2 eller 1/3 av VoH (som har 100% animalier). Det måste vara stor kaviltetsskillnad om man ändå ska välja VoH?

Någon som gett bägge och/eller är insatt och kan redogöra för sin åsikt?
 
Sv: VoH vs Fodax

Svar av lady_vip:
Jag kan inte jämföra Fodax och VoH, men jag har gett både Nordic, Bravo och Fodax. Bravo gillade jag inte, men Fodax och Nordic funkade lika bra på mina jyckar och eftersom Fodax kostar typ hälften av Nordic är valet enkelt för mig.

Fodax är ju billigt mycket pga leveranssättet, de kör ju ut med egen lastbil med egen personal. Sen är ju frågan då om det även har billigare råvaror och är slarvigare gjort, men det är inget jag märkt av på mina hundar.
 
Sv: VoH vs Fodax

Det är kanske lite mindre specificerat exakt vad fodax innehåller
animaliska biprodukter från nöt, kyckling, (kan även förekomma får), mjöl av spannmål, mineraler, kalk, vitaminer

med det verkar ju onekligen innehålla vom iaf, iom att det tydligen kunde innehålla platsbitar från hanteringen av vommen? (Vilket dock inte lät så trevligt även om det var ofarligt. Där kanske vi hade slarvdelen?)

Hundmat är väl slaktresterna oavsett märke antar jag, det är ju knappt oxfile ;) bara för att det är dyrare foder... Och svenskt är ju svenskt. (VoH är väl både svenska och norska ingredienser?) Så jag vet inte hur mycket det kan skilja egentligen...?

Sedan får man kanske tillsätta fiskolja dock då det inte innehåller fisk, om man tror att det behövs... En annan nackdel med fodaxen är kanske förpackningarna, att det är lite variation på skivstorleken, inte lika smidigt som de där korvarna på 500g, men prisskillnaden var ju verkligen mycket större än jag trodde...

Hittar inte på hemsidan, stämmer det att fodax innehåller 95% animaliska produkter, som jag hört "ryktesvägen"?
 
Sv: VoH vs Fodax

Fodax innehåller mjöl, står det ingenstans på sidan hur mycket?

Själv tycker jag att det är mycket smidigare med burgare (har bravo) än stora korvar som får ligga längre i kylen och riskerar att bli "ofräscha".
Tycker dessutom att kvalitén på just bravo verkar jättebra, det har aldrig luktat äckligt eller sett konstigt ut, inte ens när det är tinat. Faktiskt så tyckte både jag och de andra som hanterat hunden mat att det i princip inte luktat någonting (har dock enbart gett lamm och vilt, så någon våm har inte funnits med vilket ju har en tendens att lukta urk).

Har ingen erfarenhet av varken fodax eller voh.
 
Senast ändrad:
Sv: VoH vs Fodax

Fast det är ju inte särskilt svårt att väga fodret, så att skivornas storlek varierar gör inte så mycket.

Plastringarna har jag inte sett mer än nån enstaka gång, men det är mjuk plast i små bitar, typ ballongmaterial.

Röda Fodax har innehållt fisk innan, men det kanske det inte gör nu..? Jag har en hund som inte tål fisk så jag vågar inte ge av det.
 
Sv: VoH vs Fodax

Nej det står ju inte hur mycket, men jag har från flera håll fått höra att hela 95% är animalier. Stämmer det så är det helt ok, men jag vill inte ha ett foder med stor andel vegatabiliskt, därför har jag inte ens tittat på Bravo då mindre än hälften är animaliskt...

I övrigt kan jag tänka mig att burkare är smidigt. För min del är det dock inget krav, och framförallt inget jag är beredd att betala extra för. =)
 
Sv: VoH vs Fodax

Jag kopierar mitt svar från tråden om svenskt foder:

Fodax innehåller spannmål.

Fodax omräknat till torrsubstans 90 %(torrfoder) har mellan 17 och 27, 70 % kolhydrater omräknat som om det vore torrfoder. Gå in på fodax hemsida och klicka på varudeklaration av de olika sorterna. Längst ner på sidan står jämförelsen med torrfoder.

I VoH:s foder finns spannmål i den med ris, men inte i de övriga. Om man räknar om det för att jämföra med torrfoder blir det ca 14 % kolhydrater i VoH med ris.

Vilda vargar äter ca 10 % kolhydrater och jag ser inget fel att hundar äter det också. Vargar får kolhydrater från bukinnehåll av bytesdjuren, växtätares avföring, bär, svamp och fallfrukt av t ex äpplen om de kommer åt det. Fibrer i växtdelar hjälper tarmens arbete. Kolhydrater gör hjärnan piggare. Jag skulle inte vilja utfodra en hund utan kolhydrater.

Vilken som är bäst är upp till var och en att avgöra. Båda fodren är mycket energirika och inget av dem passar våra hundar som helfoder. Som topping och komplement ok, men de skulle bli som tunnor om de åt något av det som helfoder.
 
Sv: VoH vs Fodax

Fast jag som har Bassethound (inte direkt en svårfödd ras) har två hundar som hållit sig i utmärkt hull på Fodax. Nu äter de Fodax och BARF (när vi har slaktavfall) men jag märker inte att de blir feta på vare sig fodaxen eller Barfet.

Jag kopierar mitt svar från tråden om svenskt foder:

Fodax innehåller spannmål.

Fodax omräknat till torrsubstans 90 %(torrfoder) har mellan 17 och 27, 70 % kolhydrater omräknat som om det vore torrfoder. Gå in på fodax hemsida och klicka på varudeklaration av de olika sorterna. Längst ner på sidan står jämförelsen med torrfoder.

I VoH:s foder finns spannmål i den med ris, men inte i de övriga. Om man räknar om det för att jämföra med torrfoder blir det ca 14 % kolhydrater i VoH med ris.

Vilda vargar äter ca 10 % kolhydrater och jag ser inget fel att hundar äter det också. Vargar får kolhydrater från bukinnehåll av bytesdjuren, växtätares avföring, bär, svamp och fallfrukt av t ex äpplen om de kommer åt det. Fibrer i växtdelar hjälper tarmens arbete. Kolhydrater gör hjärnan piggare. Jag skulle inte vilja utfodra en hund utan kolhydrater.

Vilken som är bäst är upp till var och en att avgöra. Båda fodren är mycket energirika och inget av dem passar våra hundar som helfoder. Som topping och komplement ok, men de skulle bli som tunnor om de åt något av det som helfoder.
 
Sv: VoH vs Fodax

Fast jag som har Bassethound (inte direkt en svårfödd ras) har två hundar som hållit sig i utmärkt hull på Fodax. Nu äter de Fodax och BARF (när vi har slaktavfall) men jag märker inte att de blir feta på vare sig fodaxen eller Barfet.

Nej det beror väl som alltid på HUR MYCKET man ger. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 292
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp