Bukefalos 28 år!

Voljärbygge, tips och kritik!

gul_zebra

Trådstartare
Jag ska bygga voljär till finkarna. 2 meter bred, 2 meter hög, 1 meter djup - på ett ungefär.

Har tänkt mig en dörr på ena kortsidan där jag kan gå in. Ett par småluckor på andra kortsidan (så jag slipper kliva in där det är som mest skräp, alla med fåglar vet nog att de skitar ner förbannat mycket vid matskålen ;)) där man kan sätta mat och vatten på luckorna för smidiga byten. Inga luckor alls på framsidan för utseendets skull.
Voljären blir i princip bara en ram med nät, dörr och luckor. På främre botten tänkte jag ha listen något upphöjd så det blir ett litet avstånd från golvet där man lätt kan dra ut botten som blir en del för sig. Liiite upphöjda sidor på botten för att hålla skräpet kvar när man drar ut den, förutom på framsidan som blir desto högre för att ett handtag ska få plats. I botten lägger jag vaxduk så jag enkelt kan plocka ur vaxduken och spola ren - sen är det bara att dammsuga bort fröskal odyl från botten. Utöver det lägger jag nog en vaxduk under botten också, för att skydda golvet när botten är utdragen för rengöring.

voljr-1.jpg


Jag vill, kort och gott, att voljären inte bara ska bli bra för finkarna att bo i, utan den ska vara smidig att rengöra och se snygg ut också - som en möbel.

Vad tror ni om det, blir det bra tro? Andra idéer? Kanske rent av är någon här som har en egen hemmabyggd voljär att visa upp? Brainstorma! :)
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

min bur till min jordekorre. 1,40*1 m och 2,1 m hög.

ska dit en liten lucka vid sidan av dörren, inte hunnit få dit den än. Sen i taket i två hörner ska de sticka ner rör som ska leda ut i mindre burar, är inte heller riktigt klart än.

ekorrburen.jpg
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Snyggt! Jag som trodde luckor på framsidan skulle se fult ut (därav att jag tänkt ha de på kortsidorna), det där såg ju inte alls fult ut. Jag kanske får tänka om, det vore onekligen smidigast att ha de på framsidan :D
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

(jag tycker det är dags för nya ekorrbilder)

Ojdå, dom är inte dom lättaste att fota men såg nu att jag nog inte lagt in de bilder jag tog i somras. Inomhus går itne att ta, blri bara med blixt och helt värdelösa kort.

Harry dog ju i våras så vi köpte en ny hane som heter Alfons. Tyvärr så började dom slåss när jag tog in dom från utevoljären så nu måste jag sälja honom :cry: Har inte plats för två jätteburar och det är svårt att hinna rasta 2 stycken i omgångar, kan ju inte ha hunden lös samtidigt heller så det blir en del pusslande.

Nåväl, här är dom iaf:

Alfons:

090707.jpg


Emma hittade en hasselnöt i stubben :d :

090708.jpg


Söta Emma:

090709.jpg
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Snyggt! Jag som trodde luckor på framsidan skulle se fult ut (därav att jag tänkt ha de på kortsidorna), det där såg ju inte alls fult ut. Jag kanske får tänka om, det vore onekligen smidigast att ha de på framsidan :D

Tack :)

Funderade också på vart jag skulle ha lilla luckan och kom fram till att det ändå var smidigast på den sidan. Ekorrarna är ju snabba på att smita ut så ska man mata när dom är vakna behöver man nästan en lilla luckan, hoppas få klart den snart.

Jag har satt ihop sektionerna med sånna gångjärn man har till dörrar, ena halvan med pigg och andra med hål, så man lyfter liksom ihop sektionerna i varandra, Skitsmidigt. Hittade idén på ett forum. Botten behövdes inte sätta fast. Taket sitter med två sånna haspar, kommer inte ihåg va dom heter.

Använde 45 *45 mm hyvlade reglar. 45*90 mm reglar till botten och 4 mm plywood.
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Åh fan vad smart! Jag hade tänkt bygga sektioner och skruva ihop de (ska ju inte bo här i min etta för alltid liksom), men gångjärn som man lyfter av är ju sjukt mycket smidigare... Det måste jag härma, hehe ;)

Var har du fått tag på nätet förresten? Har haft stora problem med att hitta nät vid tidigare byggen, har bara hittat hönsnät och diverse annat med alltför stora maskor. En drös zebrafinkar (och diverse andra arter så småningom...) på rymmen vore ingen höjdare liksom :D

Ja nån liten foderlucka är nog bra! Tänkte typ likadant själv där med rymningsrisken (nu lär väl inte finkarna vara fullt så lika rymningsbenägna när jag kryper in i en låg dörr, men iaf), samtidigt som det helt enkelt vore rätt smidigt med luckor att hänga skålarna på.

Enda nackdelen är att jag inte kan fixa lucka till badkar. Nog för att det går, men jag tänkte ju göra rätt naturlig inredning så vattnet hamnar på botten, ska försöka göra en egen liten damm som kan passa in :D
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Som passar finkar? Nät har jag sett, men aldrig nåt som passar finkar. Har nog aldrig sett fyrkantsnät där öht när jag tänker efter, men å andra sidan har jag inte kollat på bra länge heller.

Jag får ta en kik när det är dags att bygga helt enkelt :)
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Som passar finkar? Nät har jag sett, men aldrig nåt som passar finkar. Har nog aldrig sett fyrkantsnät där öht när jag tänker efter, men å andra sidan har jag inte kollat på bra länge heller.

Jag får ta en kik när det är dags att bygga helt enkelt :)

Finns på ÖB, Cheapy, JemoFix, Citygross, Harald nyborg. Bara att välja ;) VIssa i 90 cm andra i 1 m. Vi var tvugna att ha en meter och det hade dom på citygross (märket gunnebo).

Harald nyborg hade iaf innan på 30 meter rulle, tror det var 90 cm, vi köpte det til lkaningården där det gick åt mycket. Kostade runt 600 kr har jag för mig.

Det är lite olika kvalité på näten, från ivssa ställen är det betydligt tunnare trådar och så, vissa är lite avlånga rutor och en del fyrkantiga. Men jag tycker att alla funkat både till mina ekorrar, papegojorna, undulater och parakiter.
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Ja visst var det smart! Tänk på hur du skruvar dit dom bara, sätter man fel så passar inte sista sektionerna, måste sitta lika på alla delarna.

Som jag skrev i föregående, alla nät har funkat. Hade en drös med undulater, nymfparakiter och bourkesparakiter, funkade utmärkt med det nätet. Även mina papegojor funkade bra, störra gojor biter nog däremot sönder nätet.

Låter kul med damm, vi tänkte gjort något sånt i utevoljären hos ekorrarna men hann inte fixa det i somras. Jag hade bara ett stort blomfat till mina undulater, men dom var i en ladugård med betonggolv så då gjorde inget om det blev ltie blött.

Har du målad plywood (jag har målat med vattenlöslig högblank lackfärg) så tål det nog en del men kanske inte hur mycket väta som helst. Annars får du kanske ha lite kraftigare botten än vad jag har. Mina ekorrar skitar knappt ner alls i buren om man jämför med fåglar.
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Som passar finkar? Nät har jag sett, men aldrig nåt som passar finkar. Har nog aldrig sett fyrkantsnät där öht när jag tänker efter, men å andra sidan har jag inte kollat på bra länge heller.

Jag får ta en kik när det är dags att bygga helt enkelt :)

Ja, svetsat fyrkantsnät. 10 meter/rulle, 1 meter brett, tror det kostar 250 kr/rulle. Har använt det själv till en kattgård och för att näta min balkong, har hållt för utomhusbruk i 4 år nu så jag gillar kvalitén.
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Åfan, och så billigt också :eek: Blir definitivt en tripp till ÖB när det är dags att näta, har de inte så får jag höra om de kan ta in :bump:

gadriel: Håhåjaja, det kan inte vara roligt om det inte passar :D
Annars lär ju typ haspar funka också, den sorten som man får vinkla och dra ur eller hur man ska säga. Kanske inte är lika svårt för en zebra som suger på att snickra :angel:

Mjae, nån riktig damm menar jag inte :D Bara som ett badkar som ska se lite dammaktig ut. Eller snarare som en liten sjö, typ. Den ska smälta in, inte se ut som nuvarande plastbadkaret liksom.
Undrar om cernitlera går att göra badkar av... Får testa det, då blir det ju smidigt att få till nån struktur i botten också så det inte blir halt för pippisarna när de ska bada. Vid närmare eftertanke kanske man kan få dit lite plastväxter vid "strandkanten" då också, i stil med vass :D Jag kommer ju ha vaxduk i botten också (återstår bara att hitta nån som passar, för tex knallrosa vaxduk går ju inte när voljären ska ha en så naturlig inredning som möjligt) så det lär ju skydda träet rätt bra från det lilla vatten som kan tänkas hamna utanför :)
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Ang damm... kolla hur dom som gör terrarium gör. Jag tror att dom fyller ut med frigolit och allt möjligt dom kan hitta och så tar nät över och sen brer på cement eller murbruk av något slag. och sen målar. Det borde ju funka att gör som damm.

Eller också gör du sånt fat i cement med hjälp av rabarberblad, är jättelätt att göra själv, har dock inte gjort det så du får söka på nätet. Överhuvudtaget är det lätt att gjuta i cement i olika former, särskitl fågelbad, finns nog massvis med modeller som folk gjort som du kan inspireras av.

Och ja, om du ska ha lite plastväxter runt så gör lite hål i cementen så kan du sticka ner det där i kanske? Som sagt, kolla terrarium så kanske du får lite kul idéer.
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Ja det kollade jag upp förut, när jag tänkte bygga voljär till finkarna jag hade tidigare. Tyckte det verkade lite för komplicerat dock, jag har tummen mitt i handen :p Går det inte att göra enklare får det bli något sånt, men funkar cernitlera (eller nån annan enkel lera för den delen) så kan jag lika gärna köra på det. Har grejat med det tidigare så det vet jag att jag behärskar iaf :D
Fattas bara att kolla upp om det kan göra vattnet giftigt eller så på något sätt också, så det ska kollas upp :)

Förresten, lite OT - kom precis hem med en fink till :angel: De två jag köpte i torsdags visade sig vara damer båda två (jag som aldrig haft problem med att se skillnad innan, det här är illa! :rofl: ) och det blir så tyst utan nån sjungande pojk. Så nu fick lilla Ove följa med från djuraffären, bild: http://gulzebra.bilddagboken.se/p/show.html?id=425861503&directlink=1#0
Den här gången har jag iaf rätt i att det är en pojk... :D

Kan knappt vänta tills voljären är färdig och jag kan skaffa fler finkar :bump:
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Cenitlera funkar säkert, blir ju ltie plastig så. fast dom säljs ju i så små förpackningar så det går väl åt mängder.

Va kul! Zebrafinkar är ju så himla charmiga, vi passade ett par sånna en gågn när jag var ltien och dom lät så gulligt. Hade funderingar ett tag på att skaffa ltie finkar men det blev aldrig. Blir det fågel igen blir det timneh jako tror jag. Saknar min goja som dog så mycket så någon gång har sambon och jag sagt att vi ska ha gojor igen.
 
Sv: Voljärbygge, tips och kritik!

Ja nog blir det några förpackningar allt, men jag har inte tänkt göra nån jättedamm heller utan det blir rätt litet. Vill kunna ta ur och byta vatten smidigt också, då funkar det inte med alltför stort :)

Ohja! Iaf pojkarna som låter så gulligt :love:
Gaah lyx! Skulle gärna skaffa goja själv, typ en amason eller grå jako eller så, de verkar goa. Tyvärr låter de för högt dock så jag klarar inte av de, min gräns går vid finkar :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp