Bukefalos 28 år!

Voltige tips!

Nelle

Trådstartare
Jag är med och driver ett projekt som går ut på att barn och ungdomar ska få prova på alla olika hästsportsgrenar. Nu ska vi ha voltige men jag är inte så haj på det så nu behöver jag en del hjälp!
Finns det något material man kan utgå från? Tex som gymkhanan som har sin video.
Har ni några bra övningar man kan hålla på med när vi kommer till den praktiska biten?
 
Sv: Voltige tips!

Voltigen har ingen instuktionsvideo än, men jag tror att den håller på att fixas nämligen.
Bra övningar beror litegrann på hur mycket de vågar och hur gamla de är, men du kan få lite tips på några vanliga övningar så får du tänka ut själv om de passar.





När de lyfts upp är det viktigt att de har sidan mot hästen, (försöker) spagata, och tittar på hästens inre framben. Lyft upp dem i stillastående först, och sen när de har blivit lite bättre kan du lyfta upp dem i skritt.






Skritt

grundsits, sitter nästan som i lodrät sits i ridningen, fast med sträckta tår och armarna rakt ut i ögonhöjd.

fana, stå på knä en bit bakom hantagen med det högra benet sträckt rakt bakåt (nogrann med att hela underbenet ska ligga emot hästen, är barnen små kan man förklara varför genom att först löst trycka in ett finger i ryggen på dem, för att sen jämföra med handflatan och fråga vad som är skönast.)

knästående, stå på knä precis bakom gjorden och sträcka armarna rakt ut som i grundsits.

bensammanslagningar, dvs att de lägger sig på mage och slår ihop benen bakom sig.

avgång görs genom att de lyfter benet över handtagen och hoppar ner på insidan. Om de tycker att det är läskigt kan man antingen stanna hästen när de ska gå av eller ha någon som går bredvid och tar emot dem.


Trav

Man brukar inte träna så mycket i trav, det är den svåraste gångarten att träna voltige i, men man kan iaf träna sits i den. De flesta brukar tycka att det är roligt, om de sitter bra så kan man säga åt dem att släppa ut händerna som i grundsits.


Galopp

grundsits

bensammanslagningar



Jag hoppas att du fick lite hjälp av de där tipsen, det är lite svårt när man inte vet vad det är för barna som ska prova. Lycka till!
 
Sv: Voltige tips!

Tack!
Barnen varierar i åldern 10-16 år och är alla olika komna i utvecklingen. De har egna hästar så de kan ju grunderna i vanlig ridning, dvs de har bra grundbalans och känsla. Övningarna var bra, har du några fler? Vet du någon bra hemsida med övningar/tips och idéer?

Telenna skrev:
Voltigen har ingen instuktionsvideo än, men jag tror att den håller på att fixas nämligen.
Bra övningar beror litegrann på hur mycket de vågar och hur gamla de är, men du kan få lite tips på några vanliga övningar så får du tänka ut själv om de passar.





När de lyfts upp är det viktigt att de har sidan mot hästen, (försöker) spagata, och tittar på hästens inre framben. Lyft upp dem i stillastående först, och sen när de har blivit lite bättre kan du lyfta upp dem i skritt.






Skritt

grundsits, sitter nästan som i lodrät sits i ridningen, fast med sträckta tår och armarna rakt ut i ögonhöjd.

fana, stå på knä en bit bakom hantagen med det högra benet sträckt rakt bakåt (nogrann med att hela underbenet ska ligga emot hästen, är barnen små kan man förklara varför genom att först löst trycka in ett finger i ryggen på dem, för att sen jämföra med handflatan och fråga vad som är skönast.)

knästående, stå på knä precis bakom gjorden och sträcka armarna rakt ut som i grundsits.

bensammanslagningar, dvs att de lägger sig på mage och slår ihop benen bakom sig.

avgång görs genom att de lyfter benet över handtagen och hoppar ner på insidan. Om de tycker att det är läskigt kan man antingen stanna hästen när de ska gå av eller ha någon som går bredvid och tar emot dem.


Trav

Man brukar inte träna så mycket i trav, det är den svåraste gångarten att träna voltige i, men man kan iaf träna sits i den. De flesta brukar tycka att det är roligt, om de sitter bra så kan man säga åt dem att släppa ut händerna som i grundsits.


Galopp

grundsits

bensammanslagningar



Jag hoppas att du fick lite hjälp av de där tipsen, det är lite svårt när man inte vet vad det är för barna som ska prova. Lycka till!
 
Sv: Voltige tips!

Är det tänkt att bli en regelbunden voltigegrupp eller ska det bara vara enstaka tillfällen?

Vad har ni för häst? Har den gått voltige tidigare?
Mycket av träningen går ut på att vara mjuk mot hästen. Hästen ska inte störas av att det är voltigörer på ryggen. Inga dunsar eller hårda nedgångar.

Tror att det finns några sidor som går igenom åtminstone grundövningarna, kolla www.ridsport.se och gå vidare till voltige.

Övningar jag brukar använda i början är dels mycket sitsträning, dvs sitta i skritt eller galopp och flytta händerna rakt fram, en fram en bak, på huvudet, på hästrumpan osv. Att lära sig att ta sig runt på hästen i olika positioner är också nyttigt. Ligga på mage, på rygg, på sidan, tvärs över hästen. Sitta på halsen, baklänges, framlänges, skräddare, knästående, stående m.fl. Börja med övningar på trähäst (om ni har någon) eller på stillastående häst, prova i skritt och när det ser säkert och balanserat ut kan man försöka i galopp.

I trav kör vi mest ståträning, det mesta annars blir så studsigt.

Lycka till!
 
Sv: Voltige tips!

D sa att du inte hade så jätte koll på vad man kunde göra?
här är lite länkar till olika voltigesidor där man kan titta både på lite bilder å videos...

http://www.voltigierdvd.de/?http://www.voltigierclips.de
=en tysk sida med massor av videos

http://www.roslagensvoltige.com/
=en voltigeklubb med eget voltigeforum

men lite övningar..
balansövningar i sritt är alltid populärt.
Låt de som är med prova att stå i skritt och kanske få göra lite benböj och snurra på armarna -det är svårare än det låter.
Detta är bra på så sätt att barnen inte heller kan direkt slå sig då det bara är att hoppa av åt sidan om man skulle tappa balansen.

I trav går det inte att göra särskilt mycket. Träna sin sits till ridningen? Stå tränar man rätt så mycket i trav bara för balansens skull, men det kanske inte är så smart om det inte är en så erfaren häst (fast det kanske det är).

I galopp kan är knästående en bra grej. Även grundsits där man sitter med armarna rätt ut.
Även få prova att sitta baklänges i galopp kan vara kul.
men tänk på att säga åt barnen att hålla tillbaka underskänklarna så att hästen inte blir killad i ljumskarna.

Om det är en stor häst kannske man även kan prova en del "två och två" övningar. Alltså vara två på hästen samtidigt.
Då kan man t.ex. låta den ena sitta ner och den andra stå bakom eller om den ena håller och den andra sätter foten på den andres axel?
det finns mycket man kan göra.

men som sagt var...
titta på filmerna från den tyska sidan!
===> http://www.voltigierdvd.de/?http://www.voltigierclips.de
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
838
Senast: Fetaost
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp