Bukefalos 28 år!

Vovven blev biten

ankic

Trådstartare
Tycker så synd om min lill-gumma( snart 8 månader), sambon var hos grannen och Joselin(lill-gumman) lekte med deras hund. En bekant till dom kom cyklande med sin hund( tror att det var någon blandning med husky) . Hon stannade med cykeln utanför gården och hundarna skulle fram och hälsa. Joselin hann aldrig helt fram förrän hunden möter henne och hugger till. Bettet träffade ögat.
Vi åkte till djursjukhuset då vi såg att ögat inte såg bra ut, veterinären konstanterade att ögat var skadat. Hon fick smärtstillande och pencilin (sprutor) sedan några droppar som skulle göra pupilen stor, dessa skulle droppas varannan timme tills i morgon. pencilinsalva som skulle droppas morgon+kväll i 10dagar samt ngn annan pasta som skulle ges i munnen.
Återbesök på fredag.
Hur är det med kostnaderna i sådana här situationer? :confused:Känner inte själv kvinnan och hon frågade aldrig hur det gick. Vovven skrek ju, så jag tycker att hon måste ha förstått att bettet träffade. Ska kontakta henne imorgon och berätta hur det är. Eftersom det var på jourtid så blev det 2000kr att betala .
Nu är ju inte pengarna det viktigaste,utan att Jossan blir bra ( hoppas att det ser bra ut på fredag)
 
Sv: Vovven blev biten

Detta ska den anfallande/bitande hundens ägare betala alltihop. Du ska inte ta det på din hunds försäkring. Tänk om hon blir sjuk senare under året, då har du förbrukat en hel del av ersättningen till hennes öga.

Visst är det huvudsaken att hunden blir bra, men risken finns ju där att synen blivit skadad. Om hon inte betalar så säg att du polisanmäler.
 
Senast ändrad:
Sv: Vovven blev biten

Tack för svar; ska ta reda på vem hon är och ringa . Kostnaderna lär ju ökas på efter återbesöket på frdag. Ska hon betala för all medicin också?
 
Sv: Vovven blev biten

Jag har varit med om en liknande situation och jag gav mig inte förrän ägaren till den andra hunden tog allt på sin hemförsäkring. Deras försäkringsbolag ville först att jag skulle ta allt på min hundförsäkring men jag vägrade och ringde till mitt försäkringsbolag som sa att det vanligaste var att man tog det på den skadade hundens försäkring. Jag förklarade precis som i ett annat inlägg här att då försvinner ju ersättningsmöjligheten för mig vid en ny skada eller sjukdom. Försäkringsbolaget höll med och efter att jag hade gjort ett utdrag ur Sveriges rikes lagbok om strikt ägaransvar och skickat till det andra försäkringsbolaget så betalade dom ut erssättning. Det enda som den andra hundens ägare behövde betala var självrisken och den var en struntsumma mot vad veterinärräkningarna kostade.

Stå på dig och säg att den andra hundens ägare kan ta det på ansvarsförsäkringen som jag tror ingår i de flesta hemförsäkringar.
 
Sv: Vovven blev biten

Fick tag i henne igår kväll, hon var tveksam att hon skulle vara bet.skylldig då hon haft hunden i koppel och våran tjej var lös.
Försäkringen täcker ju inte medicin kostnaderna, finns det ngn stans det står att hon även är skylldig att betala för dessa kostnader?
Först så så hon att det aldrig hänt förut men jag talade om att jag pratat med en granne till henne med en mindre hund som också blivit attackerad av hunden för 1 år sedan.Då sa hon att hunden inte tyckte om småhundar.
 
Sv: Vovven blev biten

Hon, eller snarare hennes hemförsäkring skall stå för samtliga kostnader, även t ex om du fått förlorad arbetsinkomst + resor/bensin t o f veterinär o alla mediciner.
Spelar ingen som helst roll att hennes hund var kopplad, hon var ju oxå medveten om att hennes hund inte gillar småhundar.

Stå på dig!
 
Sv: Vovven blev biten

Hej! har inte ännu hört av dom som äger hunden. Ringde till polisen nu på morgonen, och på dom låter det som att det är en försäkringsfråga, menade att ärendet skulle nog läggas ner om jag gjorde en anmälan. Hur går jag till väga?
 
Sv: Vovven blev biten

Gör en anmälan ändå, då har du papper på det, vilket försäkringsbolag brukar föredra.

Och ja hon ska betala medicin m.m, du kunde ju haft en oförsäkrad hund, så har inte med vad försäkringen täcker.

Dock, har du tagit ut det via din försäkring redan? Isf blir det lite knivigare, då de ju ska ha tillbaka pengar, annars får du dubbelt. Ring ditt bolag och hör med dem vad de tycker med.
 
Sv: Vovven blev biten

Hundägaren har som sagt strikt ägaransvar vilket innebär att ägaren till den andra hunden har fullt ansvar för vad som händer, oavsett om hunden varit kopplad eller ej. Ägaren skall betala allt, som flera redan skrivit.

Gällande en polisanmälan så tycker jag ändå att den borde kunna ge ett visst "straff" till ägaren om hunden visat sig opålitlig? En sådan hund borde gå med munkorg om ägaren inte har tillräcklig pli på den i olika här situationer. Oavsett så är det alltid bra att ha gjort en anmälan och ha papper på det.
 
Sv: Vovven blev biten

Fick tag i henne igår kväll, hon var tveksam att hon skulle vara bet.skylldig då hon haft hunden i koppel och våran tjej var lös.
Försäkringen täcker ju inte medicin kostnaderna, finns det ngn stans det står att hon även är skylldig att betala för dessa kostnader?
Först så så hon att det aldrig hänt förut men jag talade om att jag pratat med en granne till henne med en mindre hund som också blivit attackerad av hunden för 1 år sedan.Då sa hon att hunden inte tyckte om småhundar.

Precis som några andra skrivit. Strikt hundägaransvar gäller. Och den säger att ägaren ansvarar för alla hundens handlingar. Om hon haft hunden kopplad men att den ändå lyckats göra skada, så anses hon, juridiskt sett, inte haft tillräcklig tillsyn och skall sålunda ersätta den skada hennes hund orsakat. Kopplet är alltså i denna situation irrelevant, likaså att din hund var lös.
 
Sv: Vovven blev biten

Har pratat med henne nu, hon ska göra en polisanm. på oss
Hon menar att vi ljuger, hennes hund har aldrig bitit våran.
Jag tror att jag blir galen, att det finns vissa som är helt sjuka.
 
Sv: Vovven blev biten

Har pratat med henne nu, hon ska göra en polisanm. på oss
Hon menar att vi ljuger, hennes hund har aldrig bitit våran.
Jag tror att jag blir galen, att det finns vissa som är helt sjuka.

Då kan det ju verkligen vara läge att anmäla henne också.
 
Sv: Vovven blev biten

Har pratat med henne nu, hon ska göra en polisanm. på oss
Hon menar att vi ljuger, hennes hund har aldrig bitit våran.
Jag tror att jag blir galen, att det finns vissa som är helt sjuka.

Göra polisanmälan på vad? Ska hon ringa och säga att det kommer ringa någon som kommer anmäla henne för att hennes hund ska ha bitit en annan men att det inte är sant..?:confused: Låter heldumt ju att anmäla en hund som sedan i sin tur faktiskt har skador och vars ägare man faktiskt varit i kontakt med? :confused: Jag har väldigt svårt att tro att hon kommer våga spela oskyldig om du gör en motanmälan och visar upp bilder och veterinärens journal till polisen.

Jag tror att hon är så jäkla rädd nu att hon kör med skrämseltekniken, och sånna människor brukar inte vara så kaxiga när herr blå knackar på dörren.

STÅ PÅ DIG!
 
Sv: Vovven blev biten

Har gjort en anm. idag, men polisen sa att den var nog lika med noll då vi har koppeltvång i sverige ( har ej vetat att vi har det). Hon hade sin hund kopplad och det hade inte jag.
Så det är nog kört med att få ngn ersättning av henne.
Fast det betyder ju mest att Joselin hämtar sig efter vad som hänt, idag var första gången som hon hämtade sin buse på morgonen och ville leka ( man blir så glad av så lite, men det känns som det kommer att bli ok) Ögat ser bättre ut, såret utanför ögat är nästan borta och hon är inte svullen längre men vitan är fortfarande röd och man ser såret inne i ögat.
Tack alla som svarat på mitt inlägg
 
Sv: Vovven blev biten

fast var inte ni på er gård med era (lösa) hundar, när hennes kopplade hund bet din?
Man får väl ändå ha sin hund lös på egen tomt??
hade din hund bitit hennes hade det kanske varit en annan grej men jag tycker fortfarande att hon ska betala...
 
Sv: Vovven blev biten

Men anmäl, då har du iaf det på papper, samt för försäkringsbolagets skull. Sen är det strikt hundägaransvar som gäller även om henens hund var kopplad. Hon SKA står för kostnaderna.
 
Sv: Vovven blev biten

Ja det är koppeltvång för att en hund inte ska kunna orsaka skada eller olägenhet. Men din hund orsakade inte skada. Det gjorde däremot den hund som var kopplad. Dessutom väger det strikta hundägaransvaret tyngre. Koppeltvång eller ej, den hund som bet går inte fri så lätt.

Ring SKK och prata med deras jurister (gratis rådgivning för medlemmar), de är insatta i de lagar och regler som gäller för hundar. Jag har själv varit i kontakt med dem och de är hur bra som helst.

Jag kan förstå att du börjar känna att det är lönlöst att driva det här vidare, men jag tycker att du ska göra det just av anledningen att hon börjat köra med fula spel, som att plötsligt säga att hennes hund inte bitit din till polisen. Om hon hade skött situationen bättre så hade man kunna lägga det bakom sig. Men att komma undan genom att börja ljuga är så J%¤%"A lågt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vovven blev biten

Men om polisen lägger ner ärendet då dom anser att hon inte brytit mot lagen då hon haft hunden kopplad, så är det ju inget mer jag kan göra. Försäkringsbolaget kan ju inte hjälpa till menar dom , sa bara att jag skulle göra en anm.till polisen.
Självklart så kommer jag att överklaga om/när dom lägger ner målet.
Jag funderar på en sak; dom sa inget om att jag skulle lämna in några intyg, tror att jag ska fara in med kopior på allt. Är inte det något som ska med i akten om anmälan?
 
Sv: Vovven blev biten

men du kan ju dra in en jurist/ advokat? Hon har gjort sig skyldig till detta, har du ringt skk?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 742
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 881
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp