Bukefalos 28 år!

Vrålstark ponny!?!

Sv: Vrålstark ponny!?!

Ta det lugnare med ponnyn!!! :confused:
Ni har bara haft den sen juni, den har ju knappt fått tid att acklimatisera sig.

Jag skulle personligen ställa av den ett par veckor och sen börja om från början. (Ja JAG skulle inte rida "igång" den så snabbt från början, men det är ju redan för sent att ändra på)
Träna den massor i skritt, sen i trav och sist i galopp.
Ta ett steg i taget helt enkelt.
Det tar ju ett bra tag att bygga upp de muskler som krävs och vissa hästar blir ju starka i munnen när de inte orkar bära sig ordentligt.

De första månaderna kan det kanske krävas ett skarpt bett när ni rider ut (?), men när ni tränar dressyr tycker jag ni ska passa er för att sätta på skarpt bett.
Det tar inte bort grundproblemet och jag tycker det är bättre att man tränar rätt från början.
Mjuka händer, mycket sits och i en gångart som ni klarar av. Går det inte i traven så håll er till korta travsträckor (övergångar, inte för mkt - det är jobbigt för hästen!).
Gör det på rakt spår tills hästen är tillräckligt stark.

Var hästen i kondition när ni fick den?

jag förstår precis vad du menar, jag har nämligen samma grundinställning själv MEN den här lilla ponnyn är inte som andra.
Hon är för det första inte stressad, hon är superlugn på marken, superlugn att longera, löshoppa osv.
I skritten är hon som en gammal ko, jag hade kunnat slänga upp vem som helst där. Hon är dessutom inte speciellt känslig varken för skänklar eller i munnen.
Visst kan vi sitta och skritta henne eftersom det är den gångart som funkar MEN vi måste ju gå vidare och där kommer problemen, skritten är 100 % och nu måste vi vidare.
Med ett "snällt" bett blir hon rent ut sagt farlig, min syster red med ett tredelat och när hon gick upp i trav så ångade hon iväg och hon fick inte stopp utan jag fick till slut "slänga mej " och ta tag i ponnyn annars hade dom travat runt ännu.
Därför blir ett skarpare bett snällare eftersom man då kan bemöta med mjukare händer.
Nej, ponnyn var inte i kondition när vi fick den, det var en rak chansning annars hade hon gått till slakt utomlands och det kunde vi inte stå bredvid och se, därför gick vi emellan och bjöd över.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Hur rutinerad är din syster?

Hon är dessutom inte speciellt känslig varken för skänklar eller i munnen.
Men det kan ju vara bra att träna upp då innan ni försöker göra massa annat?

Med ett "snällt" bett blir hon rent ut sagt farlig, min syster red med ett tredelat och när hon gick upp i trav så ångade hon iväg och hon fick inte stopp utan jag fick till slut "slänga mej " och ta tag i ponnyn annars hade dom travat runt ännu.
Därför blir ett skarpare bett snällare eftersom man då kan bemöta med mjukare händer.
Ni slipper slita - ja, men det blir ju ändå skarpt i munnen.
Enda skillnaden är att det inte känns skarpt för Er.

Hur gjorde ryttaren om den aboslut inte fick stopp på hästen.?

Nej, ponnyn var inte i kondition när vi fick den, det var en rak chansning annars hade hon gått till slakt utomlands och det kunde vi inte stå bredvid och se, därför gick vi emellan och bjöd över.

Alltså har ni inte gett hästen en chans att komma i kondition osv. Den kanske inte ens ridits de senaste åren, och som du sa kan den ju varit med om vad som helst.
Att rida igång en häst som är i dåligt skick från början tar inte bara 3-4 månader!!
Speciellt inte om man inte ens lyckas trava på den (Då är den ju uppenbarligen inte redo att galoppera och verkligen inte att hoppa!)
Har den dessutom ev. blivit misshandlad/dåligt behandlad tar det ju Ännu längre tid att rida igång hästen!
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Jag hade låtit hästen vila och bara ta de lungt, samt ut o tömköra klättring osv ett tag! Bygga upp en grundkondition osv!

Fattar inte hur ni redan har hunnit vara ute på tävling med en häst som ni räddade från slakt för 4 månader sen!?!
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Eller så lär man hästen grunderna från marken först och lär den de viktiga hjälperna, dvs röst och sits/kropp.
Alla gör som de tycker är bäst, men min erfarenhet av såna hästar är att inget blir bättre i längden av ett skarpare bett.

Pessoa och gag (som ngn annan förespråkade) är ju dessutom helt förkastligt. Utan kedja som kan stoppa så gör inte de betten något annat än att man får en häst som falskt knäpper av i nacken.
Jaktkandaret t.ex kan man också variera hävstång på, och det är inte en dålig nödbroms på samma sätt som pessoat.


TS: Med en sån här häst är det grunder, grunder och åter grunder som gäller. Man börjar från noll och går inte vidare till nästa steg förrän man har en häst som lyssnar till 150%. Själv älskar jag att jobba dem från marken, men om man inte trivs med det kan man ju använda andra sätt.
Självklart ska det man gör inte vara ett trist tragglande, men utan vara roligt, men man ska inte ställa krav på en högre nivå om inte nivån innan är felfri. Lycka till!
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Hon är dessutom inte speciellt känslig varken för skänklar eller i munnen.
Visst kan vi sitta och skritta henne eftersom det är den gångart som funkar MEN vi måste ju gå vidare och där kommer problemen, skritten är 100 % och nu måste vi vidare.

Skritten är inte hundra procent om hon är okänslig i för både skänklar och tygeltag. Känsligheten och lyhördheten måste ju fungera perfekt, sen kan ni gå upp i trav. Ha ledare om hon ångar iväg med ryttare på ryggen.
Har ni tömkört t.ex? ÄR det bara med ryttare som hon blir sån?
Är hon genomgången av ET/tandläkare?
Red ett tag en häst som skenade ibland, och det visade sig att den hade problem m ed ett bakben, Ingen hälta, bara lite stel. Men ibland måste det gjort ont, för då skenade hon så hon blev rent farlig.
Sånt ska givetvis kollas upp innan man går vidare.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Om hon inte går att stoppa hemma, hur tänkte ni då när ni åkte iväg på en cl:confused:

Lär hästen att stanna för rösten från marken och sedan för röst och säte uppsuttet, det är ingen ridning att sakta av genom att dra i tyglarna.
I tyglarna har man lätt stöd, det är ingen hjälp att ta till vid minskning av farten, det är ett panikstopp man tar till i akutsituationer när hästen blir rädd och inte lyssnar.

Ställ av hästen och låt henne vara någon månad, börja sedan om från början från marken.

Visst kan det gå bra att bara köra på och betsla upp men någon gång sitter ni där med en "livsfarlig häst" eftersom ni inte lyssnat när hon har försökt förklara att hon inte förstår.
För det är just vad hon inte gör, hon förstår inte vad ni vill och gör det hon tror att ni vill att hon ska göra.

Att hon lägger huvudet på sne när ni tar i tyglarna hade här varit orsak till en ordentlig genom gång av nacken, först röntgen och om inget hittas et och massage.

Om du har så lång erfarenhet så bör du ju inse att på tre-fyra månader så hinner inte hästen ens komma tillbaka fysiskt om den var så nedgången som du beskriver.
En sådan häst avmaskar man och släpper på sommarbete med dagliga promenader/pyssel stunder, så att den sakta får tillbaka förtoendet för människor igen.
Man umgås kravlöst för att sedan när hästen är i bra form och hull efter några månader börja jobba den mer på allvar.

Vet du ens om den var riden innan?
Och om den var det hur mycket?

Min häst orkar inte bära sig i galopp på volt, hon kom till Sverige från Danmark förra sommaren och är nu riden i ca 5 månader.
Hon köptes som ohanterad då och de som köpte henne lade sadel på och red eftersom hon inte reagerade eller brydde sig.
Jag har ägt henne i 10 månader och hon har haft perioder av vila för att hon ska hinna smälta det hon lärt sig, nu fick hon lite mer än vad som behövdes pga mina operationer och att hon trampade snett och vrickade sig i hagen så egentligen skulle hon varit riden kanske 7 månader nu och jag kan klart säga att en cl är långt borta för vår del.
När hon kom till mej var första prioritet att fortsätta göda henne eftersom hon var väldigt mager.

Så mitt råd, låt henne få lugn och börja om från början.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Ta det lugnare med ponnyn!!! :confused:
Ni har bara haft den sen juni, den har ju knappt fått tid att acklimatisera sig.

Jag skulle personligen ställa av den ett par veckor och sen börja om från början. (Ja JAG skulle inte rida "igång" den så snabbt från början, men det är ju redan för sent att ändra på)
Träna den massor i skritt, sen i trav och sist i galopp.
Ta ett steg i taget helt enkelt.
Det tar ju ett bra tag att bygga upp de muskler som krävs och vissa hästar blir ju starka i munnen när de inte orkar bära sig ordentligt.

De första månaderna kan det kanske krävas ett skarpt bett när ni rider ut (?), men när ni tränar dressyr tycker jag ni ska passa er för att sätta på skarpt bett.
Det tar inte bort grundproblemet och jag tycker det är bättre att man tränar rätt från början.
Mjuka händer, mycket sits och i en gångart som ni klarar av. Går det inte i traven så håll er till korta travsträckor (övergångar, inte för mkt - det är jobbigt för hästen!).
Gör det på rakt spår tills hästen är tillräckligt stark.

Var hästen i kondition när ni fick den?

:bow::bow:
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Är ponnyn kollad överhuvudtaget med veterinär och andra alternativbehandlare. Trav är ingen naturlig gång och ångar hästen iväg i trav utan att gå upp i galopp skulle jag nog villja veta vad som försigår i den hästens kropp. Och SEN börja ställa lite krav på den. Är den frisk och mår bra så ställ krav. Använd medhjälpare när du rider. Tömkör innan du rider så den är genomarbetad.

Man kan inte kräva från ryggen det man inte kan från marken...

Men går det åt rätt håll så känn att ni gör något bra och låt det ta tid.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Hej, för mig låter det som psykiskt problem eller smärta.
Hästar som älskar att Springa kan blocka sin smärta, men ibland kommer den ifatt och då flyr hästarna.
Det spelar ingen roll vad du sätter i munnen på den.

Jag hade undersökt rygg och kors och leder i benen. Nacken bakom nackstycket, kolla smärta där. Har hon problem där är det inte bra att sätta på en hjälptygel, den kan förvärra problemet makabert.

"hjälptyglar" ställer till problem, för smärthästar, ta hjälp av kunnigt folk.
Klarar man inte av sin häst på vanligt bett, i en padock eller annars också är det illa.
Men ett smalt bett är snällare än ett tjockt, tar inte så stor plats i munnen.

Det kan också varit något som hänt, och hon får flach-backs och flyr då från "tanken".

Lycka till!:)
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

KL

Och jag undrar fortfarande om ponnyn verkligen har tungan på rätt sida av bettet?
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

*kl*

Hmm....vad skulle jag ha gjort? Jo.....

Jag skulle rida denna häst en tid på låååång tygel och med bara lite kontakt i munnen då det behövs.
Anledningen till lång tygel är att man då kan jobba mer med att rida hästen med säte och skänkel och göra hästen känslig där. Att ha lång tygel gör också att man tar inte i munnen på hästen mer än de gånger man verkligen behöver.
Det kan ju vara så att hästen en gång i tiden har ridits med hårda tag i munnen och hästens sätt att komma undan är givetvis att dra ännu mera. Med korta förhållningar visar du hästen att du har en snäll hand och att den behöver inte streta emot.

Problemet att hästen ångar i väg skulle jag försöka lösa med att trava en kort stund, om så bara ett-tre steg och sedan bryta av INNAN hästen ens hinner tänka på att fara iväg. Om hästen hinner ändå så bryt av så fort det går och använd små, korta förhållningar. Tar det ett helt varv på banan för att få hästen bryta av så får det göra det i början men så småningom så kommer det inte ta så lång tid för hästen att förstå vad du menar.

Ett annat alternativ är att låta hästen springa på tills den tröttnar. När den visar tecken på att bryta av så driv den lite till.....på DINA villkor. Detta ger dom också en tankeställare.

Ja...att betsla upp är inget jag skulle göra utan jag skulle låta hästen få tid på sig att förstå vad ryttaren menar. Att den är stark i munnen kan man lösa ganska lätt många gånger.

Lycka till :laugh:
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Ett annat alternativ är att låta hästen springa på tills den tröttnar. När den visar tecken på att bryta av så driv den lite till.....på DINA villkor. Detta ger dom också en tankeställare.
Ja...att betsla upp är inget jag skulle göra utan jag skulle låta hästen få tid på sig att förstå vad ryttaren menar. Att den är stark i munnen kan man lösa ganska lätt många gånger.

Det kan vara en bra lösning! :bow:
Så har jag också gjort när jag ridit en alltför het pålle. Man låter dem smaka på sin "egen medicin" så att säga. En häst jag red blev helt paff, men oj så bra han blev efteråt. :D
Men det gäller ju att ha en känsla för när, var och hur mycket.

Hur går det annars???
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Förutom det där med att den inte fått så lång tid på sig rent mentalt och kroppsligt efter att ha varit i dåligt skick, så kan den ju ha en "hangup" från dålig ridning tidigare.
Ett inlärt beteende som fastnat då det kanske funkat att sticka i trav varenda ridtur tidigare. Efterssom ni inte ännu brutit mänstret så funkar det ju än!
Inte så att jag menar att hästen känner sig glad över att lyckas sticka, men det är kanske det enda svar på situationen den kan och vet om.
Ökad press i en ny gångart då den redan i skritten inte är lyhörd och följsam, ja då lägger man ju bara på en högre svårighetsgrad på något som inte är 100% (även om ni tycker det, 100% då är den följsam som smör!) och hästen kanske av gammal ohejdad vana och inre stress blockar ut alla intryck och sticker.

På min som betedde sig lite så efter att ha varit utlånad och riden av en ryttare som aldrig upplevt den typen av häst och därför inte kunde hantera problemen som dök upp allt efterssom.
Hästen satte upp halsen i tokspänning och travade på ohejdat. Totalt ointaglig för signaler och stum.

Jag gjorde då (förutom att låta henne vila ett bra tag) så att jag dels inte lät henne ha något att dra emot dels försökte jag flytta bakdelen.
Kopplade ut gamla mönster.
Om hon hängde sig på handen släppte jag kontakten och höjde handen med rätt lösa tyglar så hon av pur förväning stannade upp helt. Klapp, och skritt framåt.
Sedan BARA travfattningar ur riktigt bra balans och med kontroll på spårningen. Så fort hon började komma in i motvärn och stress inför vad hon trodde skulle bli urjobbigt stannade jag igen. Efter några upprepningar med höjd hand (fult men fungerar bättre än att hänga sig framåt och försöka dra ner huvudet) och stopp och klapp, räcker det med att tänka hand upp. Hållningen på hästen förbättrades snabbt och hon började att direkt efter en sådan uppresning att söka sig framåt i balans.
Någon gång vände jag in i ett hörn och bara stod en stund oxå. Då kom ofta ett tuggande och tänkande.
Nu försöker hon ibland ånga iväg lite men då räcker det med sits och lite flytt av bakdelen för att återta kontrollen på farten och takten.

På min var det nog gamla mönster, rädsla för obehag och inlärt beteende pga att ryttaren inte lyckades komma ur den onda cirkeln. Det är inte heller en rädd o känslig häst, utan en rätt tuff en som tar befälet och hittar på egna manövrar då det inte passar. Kräver tydlig pedagogik och beröm för att hålla sig i bubblan och vänta in signaler.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

vid markarbete..
rid mycket volter, både stora och små, för att avbryta racer-beteendet..min ena stora häst brukade göra ungefär så när någon annan satt upp på henne. hon är en het häst som har väldigt lätt för ökad trav (ingen slängtrav alltså, utan tar fint stöd på bettet och gör grymma längningar). när någon annan red, tex folk som provred när vi skulle sälja henne, så kunde hon bli väldigt stirrig av att någon annan satt på och då tog hon stöd på bettet och la sig i ökad trav som inte gick att stoppa (eftersom ryttarna höll emot stödet så gick det bara iväg i ännu större steg ><). Men henne måste man göra saker hela tiden. flytta för skänkeln, volter i mängder osv.
testa att flytta henne längs med långsidan, med huvudet mot staketet och rumpan något innanför. det hindrar dom lite från att rusa iväg alltför mycket, och så får dom jobba samtidigt. Om hon inte har lärt sig flytta sig än, så kan ni ju börja lära henne.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Jag har en ponny som är stark vid uteritt och jag har aldrig haft starka bett på honom men jag har faktist satt dit ett pelhambett. Och det fungerar jättebra men det är ju starkt så man ska ju inte använda det mer än nödvändit :D
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Hrm... en fundering. Min pålla har haft ett annorlunda liv. Sista åren innan jag köpte henne har hon haft det bra - men hon är lite knasig, vissa skulle kalla henne problemhäst. Det jag jobbat på är relationen mellan henne och mig för att hon skall vilja jobba med mig och också förstå hur människor fungerar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp