Bukefalos 28 år!

vrf slår han med huvudet?

H

HappyBroline

jag rider en häst som för ca två år sedan gick medelsvår dressyr. dom senaste 1½ åren har han mest bara gott i hagen men har nu alltså blivit riden ca 9 månader. Problemmet med han är att han de senaste 2 månaderna slått väldigt med huvudet. han kan slänga upp huvudet jätte högt så man ser hela nosryggen på han. Hur ska jag och ägaren få honom att sluta slå med huvudet? Han slår mest med huvudet när man rider han i paddocken. rider man ut cirka 30 minuter innan man rider i paddocken slår han, men inte lika mycket. han frustar också väldigt när han håller på. han slår även med huvudet ute men inte lika mycket. Ägaren tycker att vi ska "rida in" han på nytt till hösten - vintern. Nån som har nått tips på va man skulle kunna göra? tacksam för svar
 
Sv: vrf slår han med huvudet?

Jag skulle börja med att undesöka hästen och och utrustningen Sitter bettet bra, passar bettet, är det rätt typ av bett, hur ser tänderna ut behöver de raspas, är han käsnlig i munnen? se så han inte har ont någonstans, kan ju ha en låsning i nacken, någon kota kan ligga fel ta ut en kotknackare eller vet. eller vara stel pga ålder och då kan han mjukna upp efter uppvärming om han är gammal eller så kan det vara så enkelt som att han har träningsverk och även där mjukar upp musklerna efter uppvärming. Om det inte är nått fel kan man försöka Köra längre uppvärming lösgörande övningar, försök inte att ta i honom mer när han slänger med huvudet och låsafast honom och byta övning eller rida lite öppna, sluta, bakdelsvändning eller någon annan övning och variera mycket så kanske han slutar det funkade på min travare iaf.
Lycka till:)
Skriv gärna och berätta mer om problemet och hur det går med honom
 
Sv: vrf slår han med huvudet?

Det första jag skulle göra är att undersöka hästens tänder, om han nu bara stått är det inte säkert att tänderna fått den omsorg de ska.

Sen kan det ju vara så att man som ryttare tjuvhåller lite mer på banan för att få lite mer tramp, vilket man kanske inte gör på samma sätt i skogen.

Lycka till- berätta gärna hur det går!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 384
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 293
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp