Bukefalos 28 år!

vrider på huvet?

U

Uddatyp

min häst liksom vrider huvet lite åt höger när ja rider.
liksom lite på sne.
försöker hon komma undan eller är de mej de är fel på?
annars tycker ja hon går bra o stabilt i formen förutom att hon har huvet på sne..släpper ja på högertygeln typ så har hon de rakt igen.
som om hon biter sej fast i bettet fast endå inte på nåt sätt?
svårt att förklara.
 
Sv: vrider på huvet?

Utan att ha sett hästen är det svårt, men en gissning.

Vrider hästen på huvudet åt höger vid ganachen, så ytterörat pekar åt vänster och halsen är skålad åt höger, då är inte hästen lösgjord i höger sida.

Då borde du ha lättare för att hitta ett stöd i vänster, eller att den även biter sig fast i vänster sida, medans höger inte tar något stöd utan känns lite "svampig". Ta hjälp av en tränare för att lösgjöra hästen.

Annars så kan det ju typ vara vad som helst, ryggproblem, ryttarproblem, hästproblem....osv
 
Sv: vrider på huvet?

Kolla tänderna, bettets passform, sadelns passform, hästens muskler (ta ut en massör eller equiterapeut) och din sits.

Det kan vara vad som helst, eller så är hästen bara inte lösgjord.

Men börja med att kolla så att hästen inte har ont eller spänningar någonstans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 987
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 272
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp