Bukefalos 28 år!

Vrider ut vänster bakben.

Nila

Trådstartare
När jag var på hemvägen på kvällspromenaden med hunden var det en som frågade om jag sett att min hund liksom släpade vänster bakben. Det hade jag inte tänkt på men såg att han ju gorde det. Eller släpar vet jag egentligen inte, men han vrider ut bakbenet, bakifrån liksom, det vrids lite framåt kan man väl säga. Har sett det en gång förut, men då hade han legat ett tag så jag tänkte att han kanske legat för länge på samma ben.
Nu hade vi varit i rastgården, men fast det var några andra hundar där så var det ganska lugnt och inte direkt nån lek. Det var två andra lite äldre hanar där, som först förökte dominera min hund, men sen var det ganska lugnt.
Jag tycker han har gått normalt efter förra gången det hände, men jag vet inte... Kan det vara nåt fel som måste kollas upp? Han verkar inte särskilt brydd och går på, men jag blir ju lite orolig att det ska vara nåt fel.
 
Sv: Vrider ut vänster bakben.

Är han halt? Hur rör han sig i traven? Kan vara enklare att se en rörelsestörning där än i skritt. Menar du att han vrider tån/knät ut från kroppen eller menar du att han vrider ut hasen? "Släpar", kan det antyda att han inte böjer benet lika mycket i rörelsen eller att han inte får med sig tån i steget när foten lyfts från marken? Eller sätter han i tassen lite försiktigt?
 
Sv: Vrider ut vänster bakben.

Ska kolla hur han rör sig när jag tar ut honom en sista gång för kvällen.
Vad jag sett så vrider han ut övre delen av benet, så det blir väl egentligen som höften, eller möjligvis knät, som vrids utåt-framåt. Kanske att han släpar lite när han sätter ner tassen.
Jag har försökt känna men kan inte hitta något och han verkar inte ha ont. Han går på, även om det kanske är lite saktare än annars, eftesom benet vrids ut.
 
Sv: Vrider ut vänster bakben.

Och jag som har korsbandsskadat psyke säger: kolla korsbandet.

Speciellt om han vrider ut eller in själva knät. Det syns mer exakt när dom sitter.
 
Sv: Vrider ut vänster bakben.

Tack för svar.

Idag märks det inte lika mycket. Min syster fick kolla hur han rör sig när vi skulle gå med hundarna i morse. Hon tyckte att han inte rörde sig riktigt som han skulle men tyckte det var svårt att säga exakt hur. Sen såg vi båda att han rör sig lite stelare med vänster bakben, men han vrider liksom inte ut det idag. Han verkar heller inte sätta ner hela vänstra baktassen, och det kanske är det som gör att han verkar liksom vrida ut benet eller hur man ska säga. Jag tycker att han liksom vrider ut det, alltså övre delen av benet. det ser i alla fall ut så, för det blir mer böjning i midjan, och tassen sätts ibland ner mer under magen. Men man kanske skulle säga att det vrids inåt istället? Hoppas det inte blev för luddigt.
Ska kolla mer noga när han sitter hur det ser ut då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
832
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 537
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 310
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag har en Malinois hane, unghund på 10mån. I torsdags kväll tyckte jag att han gick...
Svar
17
· Visningar
2 748
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp