Vuxenryttare på ponny...

T

tuttiboo

Har hört ryktesvägen att det från och med i år, 2007, ska vara möjligt för överårig ryttare att starta ponny, oavsett ålder på ponnyn, på tävling. Tanken är att man som vuxen ska ha möjlighet att "korrigera" ponnyer som av en eller annan anledning fått problem vid tävling.(Läs: fått problem med sin ryttare:angel: )



Stämmer detta?? Har inte hittat någon information på Ridsportförbundets sidor, men det är ju inte helt lätt att navigera runt där...

Nån som VET???
 
Sv: Vuxenryttare på ponny...

Ja, fr.o.m. i år ska det vara tillåtet för överårig att även rida äldre ponny i avd B så länge ekipaget är proportionerligt.

"Mom. 373
...
Andra meningen ändras till
”P” Bedömningen ska vara A. I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för ponny och ryttare för
kategori C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”.
Ponny som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A."


Texten finns på:
http://www2.ridsport.se/files/{01EC96DC-DDD8-4302-9AF0-57019F4CF9F0}.pdf
 
Sv: Vuxenryttare på ponny...

Glömde tillägga att det var hoppning jag syftade på. Derssyren har, som nämnts, andra regler. Där kan du starta D-ponny i vissa ridhästklasser i stället.
 
Sv: Vuxenryttare på ponny...

Glömde tillägga att det var hoppning jag syftade på. Derssyren har, som nämnts, andra regler. Där kan du starta D-ponny i vissa ridhästklasser i stället.

Har du läst ordentligt? ;) Man får starta dressyr i ponnyklasser som överårig också, fast utom tävlan...
 
Sv: Vuxenryttare på ponny...

Man får starta dressyr i ponnyklasser som överårig också, fast utom tävlan...

Jovisst, men man riskerar ju att bli bortlottad om det är stora startfält och så antog jag att det var tävla hon ville göra ;)
Den reglen har väl även funnits tidigare??
 
Sv: Vuxenryttare på ponny...

Ja, jag vet - men glömde skriva det... Det verkar som om hoppningen är generösare mot överåriga än vad dressyren är.
 
Sv: Vuxenryttare på ponny...

Ååå va roligt! Jag är 27 år och har en maxad d-ponny som jag sköter! Har tävlat jättemycket innan med ponny när jag va yngre, men nu har jag verken råd eller tid med en egen häst, så jag sköter en jättetrevlig ponny som hoppar som en katt. Han hade verkligen behövt komma ut på lite tävlingar för att få lite rutin :banana: Jag är ganska liten, så jag är nog va de kallar för propetionerlig! :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
2
· Visningar
239
Senast: Ise
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 139
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp