Bukefalos 28 år!

Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

A

annibanni

Nu är det bara ett halvår kvar tills gymnasiet är klart & börjar bli dags söka nya utbildningar :D Hoppas kunna få lite hjälp här.

Den första jag nästan helt bestämt mig för att gå är Travhästskötarutbildningen på Wången (halvårig kurs).

Den andra är Jordbruk basår På Stora Segerstad (ettårs kurs).

Så tänkte om det finns det någon här som gått/går på dem skolorna eller dessa utbildningar och vill berätta lite om hur det är.

Sedan tänkte jag om ni vet om andra liknande utbildningar, kring häst, lantbruk eller andra djur.
Utbildningen får vara max runt ett år (kanske två), inte för mycket teoretiskt plugg utan ska vara minst hälften praktiskt. Sedan får intagningskravet inte vara treårigt naturbruk eftersom jag går samhäll. (Jag är inte så intresserad av ridledar utbildningar och sådant).

Jätteglad för svar:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Jag har gått hästskötarkursen på Wången, dock med profil islandshäst. Läste dock lite trav och väldigt mkt andra kurser med trav-eleverna och det var kul. Jag rekommenderar den verkligen! :D
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Ett tips ar att kolla upp KY utbildningarna, dar finns hur mycket som helst, mest praktik och oftast ar de bara pa 1 ar.

Dar kan du hitta lite allt mojligt, vad ar det mer exakt som du vill lasa?
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Va kul :) Kanske kan fråga dig lite då?

Hur var internatet? Om du bodde där.
Var lärarna och stämningen bra?
Var det snabb takt på utbildningen och svårt?
Var det mycket lärarlett eller hade ni grupparbeten och sånt?
Var dte mycket praktiskt?

Berätta gärna lite om din profil med om du har lust :)
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Ett tips ar att kolla upp KY utbildningarna, dar finns hur mycket som helst, mest praktik och oftast ar de bara pa 1 ar.

Dar kan du hitta lite allt mojligt, vad ar det mer exakt som du vill lasa?

Jag vill ju inte läsa ridledar, turism utbildningar och sånt. När jag har kollat på ky så har mest varit sånt eller hästföretagande. Vill mera läsa och få kunskaper om just hästen. Är intresserad av att läsa både häst utbildningar, hund eller andra djur utbildningar, och även intresserad av lantbruk. Vet inte hur jag ska förklara riktigt. Men ska kolla en gång till på ky :p
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Det svara jag har tyckt med KY ar att det verkar som om att de inte har med alla utbildningar.
Pa nagon konstig hoger sa tittar man pa KYs hemsida som har en del, och letar man vidare sjalv pa andra skolhemsidor sa kan man mycket val hitta KY utbildningar som inte fanns pa deras sida.
Sa mitt tips ar ocksa att testa att google'a.

Ja det kan vara svart att forklara vad man vill lasa nar man kan tankas lasa allt som ar av intresse.
Vad hade du tankt gora med din utbildning annars?
Det finns ju equi terapeut, hund/ hast- massor osv.
Alla djur utbildningar har i sig massor med praktik eftersom det ar lite annorlunda jobb efterat.
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

testa att google'a.

Ja det kan vara svart att forklara vad man vill lasa nar man kan tankas lasa allt som ar av intresse.
Vad hade du tankt gora med din utbildning annars?
Det finns ju equi terapeut, hund/ hast- massor osv.
Alla djur utbildningar har i sig massor med praktik eftersom det ar lite annorlunda jobb efterat.

Jo precis, dem jag hittat var ju efter att jag googlade. Vill ju jobba med djur på något sätt i framtiden, men vet inte exakt vad så är ju kul att prova lite olika utbildningar. Men hund/hästmassör verkar ju vara lite kul, fast kanske svårt att försörja sig som. Drömjobben är ju djurpark, hunddagis eller någon form av hästeri. Fast djurpark verkar ju vara omöjligt att hitta utbildning till. Hundutbildningar är också ganska svåra att hitta tyvärr. Man är ju inte så anställningsbar om man inte har någon form av dokumenterad utbildning inom området.
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

*puttputt*
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Jag har gått Travhästskötarutbildningen på Wången för ett par år sedan
jag hade jätte kul och lärde mej massor.
Jag kan rekommenderar den utbildningen
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Jag har gått Travhästskötarutbildningen på Wången för ett par år sedan
jag hade jätte kul och lärde mej massor.
Jag kan rekommenderar den utbildningen

Va kul :) Har du lust & berätta lite mer?
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Hello,

jag gick Häskö (som det kallas) på Wången i våras. Profil Trav.

Ganska mkt egna arbeten , datakunskap, företagsekonomi, hovvård mm mm i relativt högt tempo. I princip kan man säga att det som man lär sig på gymnasiet under 3 år ska läras in på 20 veckor.

Man har jour under en vecka med början kl 06.00 på mogonen o slutar 21.30 på kvällen. Då tar man hand om "sitt" stalls hästar med fodring, visitering,utsläpp,mockning mm tillsammans med några ur sin klass. Till kl 8.00 ska man vara klar & ansvarig jour lärare kollar att allt är Ok.

08.30 börjar lektionerna o slutar varierat.

Boendet ja, beror på vart man hamnar o hur stora krav man har ;) Jag bodde i sk "råttboet" = dubbla element, sockor o dubbla täcken :D Men jag ÄLSKADE rummet. Delade dusch & kök med mina andra 2 klasskamrater som också bodde där. Totalt var vi 4 st som gick Häskö VT 2009.

Man har egen passhäst som man ansvarar över. Vi hade dock 2 i var eftersom vi var så få.
Och vi var alla inriktning Trav vilket såklart gjorde det lättare med lektioner osv. och vi var alla erfarna inom branschen så allt flöt jäklans bra.

Frukost-Lunch-Middag ingår om man bor på internatet.

Alla är jättetrevliga på Wången o iaf jag kände mig väldigt välkommen.

Eleverna tog det väl ett tag att lära känna eftersom Häskö utbildningen inte har det bästa ryktet dvs kreti & pleti har skickats dit. Kom faktiskt in på utb 2002 men valde att åka hem efter 5 veckor då mina kurskamrater då var "hej-kom-å-hjälp-mig"!!!

Jag tycker du ska söka ! Det är underbart vackert o skönt däruppe!
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Hello,

jag gick Häskö (som det kallas) på Wången i våras. Profil Trav.

Ganska mkt egna arbeten , datakunskap, företagsekonomi, hovvård mm mm i relativt högt tempo. I princip kan man säga att det som man lär sig på gymnasiet under 3 år ska läras in på 20 veckor.

Man har jour under en vecka med början kl 06.00 på mogonen o slutar 21.30 på kvällen. Då tar man hand om "sitt" stalls hästar med fodring, visitering,utsläpp,mockning mm tillsammans med några ur sin klass. Till kl 8.00 ska man vara klar & ansvarig jour lärare kollar att allt är Ok.

08.30 börjar lektionerna o slutar varierat.

Boendet ja, beror på vart man hamnar o hur stora krav man har ;) Jag bodde i sk "råttboet" = dubbla element, sockor o dubbla täcken :D Men jag ÄLSKADE rummet. Delade dusch & kök med mina andra 2 klasskamrater som också bodde där. Totalt var vi 4 st som gick Häskö VT 2009.

Man har egen passhäst som man ansvarar över. Vi hade dock 2 i var eftersom vi var så få.
Och vi var alla inriktning Trav vilket såklart gjorde det lättare med lektioner osv. och vi var alla erfarna inom branschen så allt flöt jäklans bra.

Frukost-Lunch-Middag ingår om man bor på internatet.

Alla är jättetrevliga på Wången o iaf jag kände mig väldigt välkommen.

Eleverna tog det väl ett tag att lära känna eftersom Häskö utbildningen inte har det bästa ryktet dvs kreti & pleti har skickats dit. Kom faktiskt in på utb 2002 men valde att åka hem efter 5 veckor då mina kurskamrater då var "hej-kom-å-hjälp-mig"!!!

Jag tycker du ska söka ! Det är underbart vackert o skönt däruppe!


Det låter ju skoj, vad skönt att bara vara så få :D Men det med egna arbeten är jag ganska så trött på. Och hålla redovisningar och egna lektioner gör jag bara inte, så vill slippa det, tkr ju inte de kan kräva att man ska det heller eller gör dem det? Men lärarna är bra och flexibla eller? alltså att man kan ha en diskussion med dem eller är dem sådär gammaldags så att allt ska vara på deras sätt? Jag kan inte alls mycket om trav igentligen, aldrig "jobbat" med travhästar heller utan bara med travponnysar och har inte mer än ett par års hästvana. Islandsprofilen var ju mera ridledare så inget för mig även om jag gillar islandshästar.
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

... Vill mera läsa och få kunskaper om just hästen. Är intresserad av att läsa både häst utbildningar, hund eller andra djur utbildningar, och även intresserad av lantbruk. Vet inte hur jag ska förklara riktigt. Men ska kolla en gång till på ky :p[/QUOT

Rekommenderar du tar kontakt med www.svenskablastjarnan.se De har flra olika utbildningslinjer och om du ar antagen gar du pa kurs, och far aven betalt. Och du lar dig ngt.
 
Sv: Vuxenutbildningar (Wången/Stora Segerstad)

Det låter ju skoj, vad skönt att bara vara så få :D Men det med egna arbeten är jag ganska så trött på. Och hålla redovisningar och egna lektioner gör jag bara inte, så vill slippa det, tkr ju inte de kan kräva att man ska det heller eller gör dem det? Men lärarna är bra och flexibla eller? alltså att man kan ha en diskussion med dem eller är dem sådär gammaldags så att allt ska vara på deras sätt? Jag kan inte alls mycket om trav igentligen, aldrig "jobbat" med travhästar heller utan bara med travponnysar och har inte mer än ett par års hästvana. Islandsprofilen var ju mera ridledare så inget för mig även om jag gillar islandshästar.


Hela kursen går i princip ut på egna arbeten för att kunna bli gdk öht så är inte det ngt du vill göra så passar inte Häskö utb dig.
Där ligger det mkt på att du själv gör jobbet tex "Att bygga stall".

Nej gammeldagsa är de inte, de är från 20 års åldern & upp till ca 55 från olika grenar, mest trav & island iofs. Men de går ju efter kursplanen även om man kan vara flexibla med just den så kommer man iaf inte ifrån redovisningarna & egna arbetena.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 215
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp