Vuxet ensambarn o föräldrarna....

Jag skulle känna mig oerhört plågad om mitt barn skulle umgås med mig av någon sorts medkänsla.
Min Mamma har tidigare krävt att jag skall bry mig om henne därför att jag är hennes barn.
Men det har jag vägrat.
Resultatet blev till slut att jag inte kunde ha någon kontakt alls.
Hon har nu lugnat ner sig och i dag kan vi i alla fall prata med varandra och träffas över en fika.

Man har ingen rätt till sina barn.
De är sina egna personer.
 
Jag har just kommit till insikt med att om vi inte vore mor och dotter så skulle hon inte finnas i min bekantskapskrets ens och absolut inte bland mina vänner, för vi har inget gemensamt...
Det är svårt det där.
Min Mamma är dock en ganska så skojig typ när hon är på bra humör.
Men när hon är på dåligt humör så vill man helst vara på andra sidan Jordklotet.
 
Jag tvivlar på min egen lust att (fortsätta) göra uppoffringar för dem när de blir äldre. Vilket smärtar mig. De har säkert gjort många uppoffringar för mig när jag var barn och ungdom i perioder. Men så är det att ha barn! Jag känner att jag borde ha återgäldat det nu och att jag som vuxen kunde fått känna deras kärlek till mig och sitt barnbarn.

För mig låter det där som något slags konto där det ska vara balans. De "uppoffrade" sig medan du var barn, nu ska du få balans på kontot genom "uppoffringar" för dem. En väldigt konstig utgångspunkt, i mina ögon.

Mina båda åldrade föräldrar är skröpliga som tusan och min syster och jag lär inte ha kvar dem länge till. Vi hjälper dem allt vi kan men vi ser det inte som uppoffringar, vi ser det som att vi vill underlätta deras sista tid och vara nära dem så länge vi kan.

Vad gäller föräldrars engagemang i sina barnbarn så finns ju hela skalan från mor- och farföräldrar som gränslöst lägger sig i barn och barnbarns liv, till de som tycker att de gjort sina barnaår och vill ägna pensionen åt sig själva, inte en ny barnkull. Dina verkar ha hamnat nära den senare extremen där och du kan nog inte göra mycket åt det mer än sörja, och sedan gå vidare.
 
För mig låter det där som något slags konto där det ska vara balans. De "uppoffrade" sig medan du var barn, nu ska du få balans på kontot genom "uppoffringar" för dem. En väldigt konstig utgångspunkt, i mina ögon.
Det hänger kvar från de tid när kulturen även i Sverige var sådan att barn var en pensionsförsäkring.
I många delar av världen så är det fortfarande så.
 
Jag skulle vara glad om jag hade föräldrar som hade så mycket eget liv att de inte ville vara med mig hela tiden.

Har föräldrar som varit gifta i över femtio år där relationen med pappa alltid varit bra medan den med mamma har varit knepig. Jag har löst det som så att jag talar om för henne när hon går över gränsen vad gäller hennes bemötande av mig. Hon vet numera vad hon kan förvänta sig av mig, t ex idag ska jag köra henne till läkare. Däremot finns det en massa andra saker som hon inte vill göra för att hon tycker synd om sig själv, men det hjälper jag henne inte med utan låter henne göra det själv eftersom hon kan.
 
Före 1975 var aborter inte fria.
Så det var inte alls alltid något val.
Jag t.ex. är en olyckshändelse.

Nej det var de inte men uppenbarligen bodde vederbörande med sina föräldrar och då har man som förälder ansvaret. Visst kan man strunta i det och varje förälder som gör det är en för mycket men det är inte barnets skyldighet att få till en relation utan föräldrarnas.
 
Jag tror det är sunt att när man vuxen tänka på ens föräldrar som andra vuxna vänner. Och även på andra håller när ens barn blir vuxna.
Vissa älskar att ha barnbarn och för andra är det en händelse i livet bland mycket annat. Det är jobbigt med alla familje måsten tycker jag. Tror att @tanten har bra tanke i att alla i slut ändan har ansvar för sitt eget liv. Skuld är så tråkigt.
 
Hej!
Ser att detta är en gammal tråd, men svarar ändå . Surfade runt lite då jag själv är enda barnet och nuförtiden upplever relationen till mina föräldrar som knepigare än jag önskat. Generellt sett anser jag att relationen mellan vuxna friska barn och föräldrar bör bygga på ömsesidighet och förhoppningsvis kärlek, omtanke och respekt. Är föräldrarna ex sjuka blir läget ett annat då de behöver mer omvårdnad. Jag har själv hamnat i en situation jag inte önskat. Jag har alltid månat om mina föräldrar och andra äldre släktingar. Båda mina föräldrar har ex haft barnlösa syskon som jag hållt kontakt med och hälsat på. Sedan jag själv fick barn fick jag ett större behov av dem igen. Jag levde i tron att de enbart skulle bli glada över att få bli morföräldrar och att det skulle föra oss än närmre varandra. Men istället har det tyvärr blivit tvärtom. Jag har helt klart haft för höga förväntningar och har svårt att komma över det. Som nyförlöst var jag helt slut och osäker och längtade något otroligt efter min egen mamma. Men hon hade nästan aldrig tid att ses, trots att hon var nybliven pensionär. Under 1.5 år sågs vi ca 1 gång per månad då jag åkte kommunalt 3h t/r till dem med min lilla. Några gånger kom min mamma in till stan och lagade lunch eller vaktade den lilla någon timme när jag hade ett möte där hon inte kunde vara med. När den lilla var 1 år frågade jag om hon kunde vara barnvakt över dagen så att jag och min man kunde äta en lunch tillsammans, men hon tyckte den lilla var för liten. Efter 1.5 år var hon och hennes sambo första gången barnvakt för en lunch. Därefter har de "ställt upp" som hon själv benämner det, 1-3 ggr per år. De har hämtat på dagis några gånger när vi haft möten. Men hittills har frågan eller önskemålet aldrig kommit från dem om att ses, hämta, vara barnvakt. Oftare har vi fått nej än ja när vi frågat. Vår dotter är nu 7 år och har ingen relation till sin mormor att tala om, vilket känns tragiskt. Vi ses vi födelsedagar och en gång i samband med jul och sommarsemester. Min pappa var mer tillgänglig under föräldraledigheten och vi sågs en dag varannan vecka ungefär. Men aldrig att han heller erbjudit sig att vara barnvakt eller hämta. Efter mycket övertalning och pepp gick han med på det några gånger när vår dotter var i 2-årsåldern. Men han klarade inte av vår dotters humör och sedan dess har det inte varit aktuellt. Vi har det trevligt tillsammans när vi träffar min mamma och hennes sambo, även om det finns mycket besvikelse från både min och min sambos sida. Med min pappa är det svårare då jag upplever att han inte beter sig bra mot varken min dotter eller sambo. Svårt att ta på, men handlar om tonfall och pikar. Jag tvivlar på min egen lust att (fortsätta) göra uppoffringar för dem när de blir äldre. Vilket smärtar mig. De har säkert gjort många uppoffringar för mig när jag var barn och ungdom i perioder. Men så är det att ha barn! Jag känner att jag borde ha återgäldat det nu och att jag som vuxen kunde fått känna deras kärlek till mig och sitt barnbarn. Detta har lett till att våra besök minskat tIll några få per år och att vi firar jular, nyår, påsk och midsommar på annat håll. Nyår och midsommar är högtider jag under småbarnsåren kunnat tänka mig att fira ihop. Nu orkar jag inte fira jul och påsk av plikt, vilket känns tragiskt. Någon annan som känner igen sig i detta?
Tråkigt att du känner att de inte har en relation med dina barn. Och att det är pikar etc från deras håll.
Däremot så förstår jag att inte alla vill sitta barnvakt till så små barn tex ett år som du berättar om. Många är inte alls bekväma med det.
 
Alla dessa förväntningar på hur man bör vara! Suck.

Nej, jag kommer inte att se eventuella barnbarn som livets efterrätt. Snarare får jag lätt panik när det kommer på tal bland vänner och bekanta. Jag är inte förtjust i "barn" som kategori utan jag gillar människor. Som individer.
Små barn har jag generellt svårt att kommunicera med.
Att som @LivR förvänta att morföräldrarna ska finna samma nöje i ett litet barn som man själv gör - det är aningen förmätet. "Passa barn" är inte något nöje för alla. Umgås är en annan sak. DET kan man ofta göra med behållning.
Man behöver inte med automatik gilla varken sina föräldrar eller sina barnbarn.
Och nej - ingen har någonsin bett mig sitta barnvakt. Det är jag glad för, för jag har sluppit genansen i att säga nej.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 329
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp