Bukefalos 28 år!

wachteltik sökes

B

badfie

Hej, det är såhär att jag och min sambo letar efter en wachteltik. Han är jägare så han vill ha en jakthund. Så då har vi bestämt oss för en wachtel, och en tik är ett krav då vi har en tik sen innan. Så det jag undrar är vet ni någon bra och seriös uppfödare?? Tydligen jätte svårt och få tag på en wachteltik.
 
Sv: wachteltik sökes

http://www.wachtelhundklubben.org/

Vänd er till den officiella rasklubben är mitt råd. Där finns både kennlar och kommande parningar/valpningar. I dagsläget finns 17 kommande parningar/valpningar upplagda, jag har svårt att se att ingen av dem är en "opaxad" tik.

Ska ni ha en vuxen hund som är injagad däremot får ni nog vara beredda på att annonsera själva.
 
Senast ändrad:
Sv: wachteltik sökes

hej har varit inne på deras sida och kollat länkarna till kennlar osv. men majoriteten av dom kennlerna har tingade tikar. För vi har ju lite krav också osv. Dom verkar vara poppis tikarna. :(
 
Sv: wachteltik sökes

Vet inte hur aktivt du har letat, har du kontakt de uppfödare som du tycker har bra hundar?
Berättat om er själva och vad ni har tänkt ha hunden till?
Ställt frågor osv, helst via telefon många uppfödare vill hellre ha en personlig kontakt än opersonliga mejl.
Varit och tittat hos uppfödaren?
Med andra ord lärt känna uppfödarna och dom har fått lära känna er?
Även om just den kullen är tingad kan de ju vänta fler valpar.
bra uppfödare har ofta kö på sina valpar och är noga med vem de säljer till.
 
Sv: wachteltik sökes

Nu har vi inte köpt en Wachtel, men jag antar att det är samma procedur hos de flesta uppfödarna.

Vi letade flera månader efter rätt kennel och parning (Jaktlabrador) Kenneln var jättenoga med att vi va intresserade av att meritera hunden och att vi skulle jaga med henne. Det va mkt svårare att få köpa en tik, i vår kull va det bara 4 valpar dessutom och 2 av dem va tikar.
Inom jaktlabbarna verkar det som att goda vänner och andra uppfödare har första tjing på tikarna.
Vi har suttit i timmar på rasdata och letat, till sist hittade vi "vår" kennel och valp. Nu ligger den lilla alligatorn på 9veckor i soffan och sover som en stock:love:
En helt underbar liten individ, med massor av vilja (stor skillnad mot vår hane:eek:) och hon har redan gjort sin första "apport" på en jättedöd skata:D

En liten idolbild på vår Searover Pearl June eller Nessie (sjö-odjuret) som hon heter till vardags:love:

24819_1395633896537_1402890454_31102185_1477471_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: wachteltik sökes

Men ni får ju ta och ta kontakt med uppfödarna. Ibland finns lite äldre valpar som kommit tillbaka pga ändrade familjeförhållanden och annat. Man kan inte bara surfa på nätet om man ska ha tag i en bra valp, men rasklubben är ett bra ställe att börja på. Sen får man nog planera rätt långt i förväg om man har specifika önskemål (man har inte alltid lika tur som jag hade som började fundera på valp på måndagen och stod i valpkö på onsdagen).

Vet många som väntat ett år eller två på just den ultimata parningen. Ge inte upp - men tro inte att ni kommer att ha en injagad hund i höst heller.
 
Sv: wachteltik sökes

Jag tror bara att det finns ett enda bra råd att ge när man vet vad man vill ha: Var ute i GOD tid!

Att få vänta 6 - 8 - 12 månader eller mer är inte konstigt!
(Min ena tik väntade jag två år på innan jag - efter att ha blivit rekommenderad av hanhundsägaren - fick "gå före" i en kö...)

Så försök hitta en uppfödare som har "rätt" hundar för dej/er, kontakta dem och hör vilka planer de har för framtiden!
Kanske har de någon kull planerad till hösten...eller senare i sommar... Och om inte så kanske de kan rekommendera någon annan bra uppfödare som har planer i "rätt tid".

/Swat
 
Sv: wachteltik sökes

Alldeles sant:) Vi letade, väntade och hoppades i månader på vårt knyte:love:

/LL som tycker det va värt varenda minut!
24819_1395633856536_1402890454_31102184_8103759_n.jpg


:love:
 
Sv: wachteltik sökes

Vet inte hur aktivt du har letat, har du kontakt de uppfödare som du tycker har bra hundar?
Berättat om er själva och vad ni har tänkt ha hunden till?
Ställt frågor osv, helst via telefon många uppfödare vill hellre ha en personlig kontakt än opersonliga mejl.
Varit och tittat hos uppfödaren?
Med andra ord lärt känna uppfödarna och dom har fått lära känna er?
Även om just den kullen är tingad kan de ju vänta fler valpar.
bra uppfödare har ofta kö på sina valpar och är noga med vem de säljer till.

Vi har tyvärr inte vart hos uppfödare och kollat. Men ringt har vi gjort en hel del, men vi har några som vi ska ringa igen och så vidare. Eftersom det är min sambo som vill ha den till jakt så måste han ringa :D Jo du har rätt, nej bara att hålla utkik och så.
 
Sv: wachteltik sökes

Nu har vi inte köpt en Wachtel, men jag antar att det är samma procedur hos de flesta uppfödarna.

Vi letade flera månader efter rätt kennel och parning (Jaktlabrador) Kenneln var jättenoga med att vi va intresserade av att meritera hunden och att vi skulle jaga med henne. Det va mkt svårare att få köpa en tik, i vår kull va det bara 4 valpar dessutom och 2 av dem va tikar.
Inom jaktlabbarna verkar det som att goda vänner och andra uppfödare har första tjing på tikarna.
Vi har suttit i timmar på rasdata och letat, till sist hittade vi "vår" kennel och valp. Nu ligger den lilla alligatorn på 9veckor i soffan och sover som en stock:love:
En helt underbar liten individ, med massor av vilja (stor skillnad mot vår hane:eek:) och hon har redan gjort sin första "apport" på en jättedöd skata:D

En liten idolbild på vår Searover Pearl June eller Nessie (sjö-odjuret) som hon heter till vardags:love:

24819_1395633896537_1402890454_31102185_1477471_n.jpg

ja det verkar vara som de flesta vill ha tikar :( Ja okej men vad kul ni fick eran voffie:D skit söt :P Ja ska leta mera. Jag ska ju inte ha en hund imorrn liksom. Jag kan gärna vänta men veta att man kan ställa sig i kö eller nå:laugh:
 
Sv: wachteltik sökes

Men ni får ju ta och ta kontakt med uppfödarna. Ibland finns lite äldre valpar som kommit tillbaka pga ändrade familjeförhållanden och annat. Man kan inte bara surfa på nätet om man ska ha tag i en bra valp, men rasklubben är ett bra ställe att börja på. Sen får man nog planera rätt långt i förväg om man har specifika önskemål (man har inte alltid lika tur som jag hade som började fundera på valp på måndagen och stod i valpkö på onsdagen).

Vet många som väntat ett år eller två på just den ultimata parningen. Ge inte upp - men tro inte att ni kommer att ha en injagad hund i höst heller.

Klart vi har tagit kontakt med uppfödare, inte genom personligt möte. Men både telefon och mail. Ja jag ska ju inte ha en valp imorrn. Men klart jag skulle vilja ha en nu i vår sommar. Så vi räknar ju inte med att ha en färdig jakt hund i höst liksom.
 
Sv: wachteltik sökes

Jag tror bara att det finns ett enda bra råd att ge när man vet vad man vill ha: Var ute i GOD tid!

Att få vänta 6 - 8 - 12 månader eller mer är inte konstigt!
(Min ena tik väntade jag två år på innan jag - efter att ha blivit rekommenderad av hanhundsägaren - fick "gå före" i en kö...)

Så försök hitta en uppfödare som har "rätt" hundar för dej/er, kontakta dem och hör vilka planer de har för framtiden!
Kanske har de någon kull planerad till hösten...eller senare i sommar... Och om inte så kanske de kan rekommendera någon annan bra uppfödare som har planer i "rätt tid".

/Swat

Nej det kanske det inte är, Ja absolut. Tänker ju inte ta vilken hund som helst bara för att. Så klart man är berädd att vänta. Men helt klart det ultimata vore ju om man fick veta att man står i kö osv. Absolut, jo men vi har ringt en hel del, har lite uppfödare kvar att ringa också så vi får se :D
 
Sv: wachteltik sökes

Jo, hon e allt söt:love: och väl värd allt jobb att hitta henne!
Lycka till och hoppas ni hittar rätt!

/LL
 
Sv: wachteltik sökes

Jo, hon e allt söt:love: och väl värd allt jobb att hitta henne!
Lycka till och hoppas ni hittar rätt!

/LL

Ja verkligen :D Tack så jätte mycket, ja hoppas vi hittar en snart. Hehe vill ha en nu gärna på en gång. Hehe men de funkar ju inte riktigt så hehe:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 369
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 465
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp