Bukefalos 28 år!

Waggin Train Treats - ?

alazzi

Trådstartare
Stämmer detta?

"VIKTIGT FÖR HUNDÄGARE!!! Läs och sprid!!!
Hundgodis tillverkat i Kina har dödat el skadat över 200 hundar i USA! Alla hundarna har ätit "Waggin Trail" torkad "naturlig" kyckling file' som tillverkas av Nestle' i Kina, där de tillför melanin (giftigt för hunden) för att boosta upp proteinet och detta ämne ger njursvikt med döden som följd eller njurskador på hunden.
Jag har tillbringat flera dagar med att kartlägga var VÅRT hundgodis är tillverkat och av råvarans ursprung.. resultatet var oroväckande! 90% av alla råhudsprodukter av både nöt och gris är gjorda i asien med huvudproducent- Kina. 50% av de tillslag som gjorts visar salmonellasmitta och nu måste tuggbenen värmebehandlas då de förs in. Toxiner och tungmetaller har oxå hittats..Haft flera kontakter med svenska hundgodisföretag: Dogman svarade inte... Best friends har all tillverkning i Kina och Thailand. De som kan garantera att deras torkade hundgodis endast är torkat i varmluftsugnar utan tillsatser, är Pommy's!! Pommerska Delikatesser i Ystad har c:a 40 produkter, som tillverkas i Tyskland,Polen och Holland med svenska,danska,tyska,polska och holländska råvaror!!! Jag undrade då varför råhudstuggben inte tillverkas här i Europa, men tillverkningskostnaderna dubblas och branchen tror inte vi hundägare vill betala dubbelt för säkra tuggben.. men jag vill!!! Om ni håller med, fråga er djuraffär el gör som jag: ring tillverkare och be om säkra produkter för era vovvar!!
Efter denna undersökning, gjord endast för våra hundars säkerhet, så kan jag bara säga:
Säkert hundgodis är Pommys alla torkade produkter och Sjöbogårdens leversnittar,märgbenskex,grisöron,grisknorr."

Jag bor inte i Sverige så jag vet inte ens om detta säljs i landet? Men OM detta stämmer (har Googlat) så är det ju viktigt att inte köpa dessa produkter. Men jag Googlar alltid och i detta fall är jag lite tveksam. Vill veta mer innan jag sprider det vidare på Facebook.
 
Sv: Waggin Train Treats - ?

Om Pommys är det enda säkra vet jag inte, men själva huvudbudskapet (melamin i hundfoder och hundgodis baserat på råvaror från Kina) har varit på tapeten i åtminstone fem år så vitt vad jag känner till.
 
Sv: Waggin Train Treats - ?

Det är ju inte så att jag menar att 200 hundar är lite men ska man relatera detta till hur många miljoner hundar som finns i USA så ÄR det lite och vad mera är - under hunr lång tid och har man 100 procent klara belägg att det är hundgodiset som dödat hundarna?
 
Sv: Waggin Train Treats - ?

Men betydligt fler än 200 har ju blivit sjuka. I varje fall så är det ännu inte klarlagt, men tidigare incidenter (där det har fastslagits att sjukdomsfall/dödsfall har inträffat pga melamin i foder/godis) indikerar att det är oklokt att köpa foder/godis som baseras på produkter från Kina.
 
Sv: Waggin Train Treats - ?

Sen kan man ju fråga sig vilka djurs hud det är som det görs tuggisar av, när dessa billiga i stort sett kommer från Sydostasien.

OT
Hörde på radion i morse att den Kinesiska OS truppen har blivit vegetarianer, nåja de äter fisk, eftersom de inte vill bli fällda för doping, tydligen används tillväxthormoner o annat i den Kinesiska djurproduktionen, trots förbud.
 
Sv: Waggin Train Treats - ?

Vi använder i stort sett inte "godis" eftersom det går lika bra med det vanliga fodret. Sen fodret - ja det är nog alltid svårt att få fram var alal ingredienser kommer från eftersom det finns regler som gör att t ex om ett djur slaktas på en plats och sedan styckas i ett annat land så är det styckningslandet som är ursprung (om jag nu minns rätt - men det finns alltså möjligheter att komma runt det mesta)
 
Sv: Waggin Train Treats - ?

kl

Är så nöjd över att min hund äter bara inhemskt kött (atria & snellman) och inhemska grönsaker.:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp