Bukefalos 28 år!

We hinder!

Buck

Trådstartare
hur bygger man broar och övriga hinder till we och häst agillity banor? har tänkt snickra ihop en bro och ett presenning skynke att träna hästarna på, men vet inte hur man ska göra det:confused:
hur har ni gjort era hinder? bilder på era kreationer är ett plus:bump:
 
Sv: We hinder!

Vår klubb snickrade ihop mer elle rmindre en riktig bro, rejält underede och sedan sidor på sidorna..
bild:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2047515

men såg att annan klubb hade vanlig alastpallar- tror de är förstärka då med ytterligare skiva över sen hinderstöd med bom på siom "sidor"

konor till slalom,

hinderstöd med bommar på till "korridorer" att backa in och ut i.

"Hemma" kör vi bara med presenningar i olika färger, antingen på backen, eller så håller vi upp dem elelr slår in hästarna i dem.
rotade igenom logen, hittade lite tunnor i olika storlekar och soptunna utan lock att ha "lansar" i, som lansar använder vi reflexstolpar, sådana där oreange som står utmed vägarna (hunden plockar hem dom...)
bild:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2188709

stor pressenning
http://joizmeds.mittspejs.se/P1294476
 
Sv: We hinder!

hur bred/lång blev bron?
hade ni en tät lastpall som bas eller gjorde ni den från grunden?
och hur hög blev själva bron utan sidorna och med sidorna?

jag har försökt med en last pall men mina häster tycker att det är för högt att kliva upp och ner från den.
 
Sv: We hinder!

För Högt borde det väl inte vara med en lastpall, även om den är klädd med ett lager plank? Hästarna kan säkerligen Hoppa upp på den isf - över med alla medel. De flesta broar jag sett har dock ramp upp och ner på bron, mer inbjudande att kliva på :idea:

Snarare kanske det är så att hästarna finner själva bron läskig att kliva upp på, alternativt blir osäkra om den är halkig?

Rekommenderar att man bereder bron med någon sorts grepp för hovarna ex.vis träribbor så att hästarna inte halkar. De ska ju i stort sett kunna ta bron i full galopp :eek:
 
Sv: We hinder!

de går upp och ner nu hur enkelt som helst!! de tyckte väll att det var onödigt att gå upp på den när den inte hade några sidor^^
men jag satte helt enkelt bommar på sidorna och sen så hoppade/gick alla mina hästar över den. för att undvika att de hoppade över den så förlängde jag den med en extra pall.

O_O full gallop!?!?
he he, jag har än så länge bara lett min stora häst över med grimskaft, uppsuttet vill hon inte över. men min gamla ponny och hans lilla ryttare skrittar lugnt över varje gång:) ska nog använda dem till drag hjälp nån gång.
ska också försöka ordna med en liten ramp till bron, eller helt enkelt be/tvinga pappa att bygga en ordentlig bro åt mig^^

har du ngt tipps på hur man kan göra grindar? de ska vara så att en liten ryttare på en liten b ponny kan ta sig igenom och en stor häst, om det nu går.
 
Sv: We hinder!

har du ngt tipps på hur man kan göra grindar? de ska vara så att en liten ryttare på en liten b ponny kan ta sig igenom och en stor häst, om det nu går.

Enklast är att fästa ett rep med ögla mellan två hinderstöd. Då kan du reglera höjden så att det passar för båda ekipage. Det högre ekipaget kan bara trä öglan över själva hinderstödet, medan det mindre ekipaget kanske får trä öglan över en bomhållare eller liknande, vid "stängning" av grind.

Det funkar bra att öva på, att hästen med lätthet skall kunna gå sidvärtes, stå still och backa igenom grinden, allt på ryttarens kommando. Klarar ni det med rep, så blir det inte så mycket mer komplicerat med en trägrind.
 
Sv: We hinder!

Kan säga att klubbens bro (bild i första inlägget) har vi galopperat över i rätt full galopp, dock INTE när det regnat.

hmm, fast min polle HOPPADE JU ÖVER hela den stora bron i speedmomentet :angel:

Kan även meddela så ni som bygger vet, på tävling kommer det vara krav på ENFÄRAGE broar.
 
Sv: We hinder!

repgrind har jag, det är ju bara att ta 2 stöd och ett grimskaft i mellan^^
men en hel grind måste man ju ha en komplicerad ställning till om man vill hunna flytta på den, eller en som sitter fast i marken:(

innan jag galoperar över min lilla bro så ska jag nog börja med plankor på marken så att min galning till häst vänjer sig vid ljudet:D hihi!
 
Sv: We hinder!

Gammal tråd :(

Hur gör man en halkfri bro? jag tycker själv att det är obehagligt att lägga plank med ribbor, går det inte använda någonslags låtsas-gräsmatta att lägga på?
 
Sv: We hinder!

Gammal tråd :(

Hur gör man en halkfri bro? jag tycker själv att det är obehagligt att lägga plank med ribbor, går det inte använda någonslags låtsas-gräsmatta att lägga på?

Testa med den typen av matta som man använder på rampen i hästtransporter (gångmatta)
 
Sv: We hinder!

Halkfri bro! lägg grov takpapp!!! Det där med konstgräs i olika typer blir absolut halt, då är nog trä bättre
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 192
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 132
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp