Bukefalos 28 år!

"Weekendresa" augusti

Chili

Trådstartare
Om man ska åka bort några dagar (typ söndag till tisdag/onsdag) i augusti till en billig peng, vad är er rekommendation? Det ska vara okomplicerat (dvs direktflyg om utomlands) och värt restiden. Har kikat på Prag, det känns som väldigt kort flygtid och förhoppningsvis kan man ordna det bra med transport till/från flygplasterna också. Vad gör man helst där? Känner inte att jag måste "se allt", vill inte stressa men vill gärna dricka god öl, äta god mat och insupa icke-hemma-atmosfär.

Det kan även vara tips i Sverige. Behöver bara lite semester och icke-vardag! Kanske åka på spa? Vad gör man på spa egentligen? Dör av tristess mellan massagen och middagen..? :p
Det går ju supersnabbt att åka tåg till Köpenhamn också (så länge tåget inte går sönder...). Där finns ju allt möjligt, men vad gör man helst i två dagar?
 
Paris?
Jag brukar åka ca 3 dagar. Tar bara drygt 2 timmar att flyga. Jag brukar oftast åka till Orly och sedan är det hyfsat smidigt och billigt att ta sig in till city med pendel/tuben.
 
Sambon är väldigt inne på Riga nästa gång vi ska utomlands. Billigt, nära och väldigt vackert på sina ställen.
 
Jag tycker både Prag och Köpenhamn är bra förslag! Jag har förvisso aldrig varit i Prag, men hört mycket gott om den staden. Fördel om du gillar öl ;) I Köpenhamn gör man väl som i vilken annan storstad, strosar omkring och bekantar sig med stadsdelarna. Jag var där över nyår och blev positivt överraskad, hade inte förväntat mig så mycket av en nordisk huvudstad. Men Köpenhamn var jättefint! Säkert ännu bättre nu på sommaren :) Fördelen är ju som du säger att du kan ta tåget, vilket går jättesnabbt då du slipper transporter till och från flygplatser, väntetid på flygplatserna osv. Jag och sambon bodde på ett SPA-hotell så vi kombinerade storstadssemestern med lite SPA-lyx.

Jag vill till Lissabon nästa Europa-resa men dit är det kanske för lång flygtur för dig, tror det tar ca 3-4 timmar.
 
Nackdelen med Prag är väl maten, den är inte den roligaste. Men staden är underbar i övrigt! :)
 
Jag gillar Budapest! Fast det är nog väldigt varmt i Augusti :) Vi var ju där över en helg och det kändes lagom, men vi strosade mest runt och kollade på byggnader, saluhallen och så åt vi bakelser (jag) och drack vin (M) :D

Prag är också väldigt trevligt, men maten är väl kanske sådär (fast det vägd tydligen upp av öl om en gillar det :D)

Men, något som jag verkligen tror skulle passa dig är norra Danmark. Alltså Skagen, Lökken, Hirtshals etc. Kanonfint, jätteenkelt att ta sig till, god mat, går att bo lite lyxigare, stort museum om Nordsjön (akvarie), örnhägn, fyr som håller på att tas över av sand etc. Det finns dessutom några mindre bryggerier och även en vingård som en kan besöka för mat och dryck. Jag älskar verkligen den delen av Danmark :)

Flyger du från typ Göteborg går det nog fortfarande direktflyg till Edinburgh och Gdansk som även det är trevliga ställen (på olika sätt) för en weekend :)
 
Massa fina tips som trillat in idag, tackar för det! :) Känner mig nog mest sugen på Prag, har länge velat åka dit. Men Riga eller Vilnius lät ju också mycket trevligt. Billigt och nära till hands är bra! Googlade på Riga igår och stan såg jättefin ut.

@Killaloe, föräldrarna var precis i den delen av Danmark, de hade jättetrevligt men jag vill inte åka på en exakt likadan resa precis nu. :p De var vid sandkyrkan, akvariet, museet och mycket annat så jag har precis sett bilder på allting... Annars mycket bra tips!
 
Haha, då förstår jag om du inte är så sugen på just den resan ;) Men annars tror jag verkligen att du skulle uppskatta det! Och det är så himla fint att åka dit i slutet av sommaren när inte så många är där :)

Just ja, Tallin är även det en trevlig/mysig stad (inne i gamla stan) och Dagö samt Ösel ska tydligen vara jättefint och inte helt omöjligt att ta sig till :)
 
Baltikum verkar ju vara ett intressant område! Det närmsta jag har kommit var norra Polen för cirka hundra år sedan, både Polen och Baltikum är nåt som intresserar för framtida resor. Får se om jag får något resesällskap som har en åsikt, annars kanske jag får lägga några förslag i en burk och bara dra en lapp... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp