Welsh Cob i distans?

linnsan

Trådstartare
Funderar lite på hur Cobar fungerar i distansen. Någon som vet några kända cobar?

Det står ju i rasbeskrivningen att de ska vara uthålliga osv.

Tanken slog mig för ett par dagar sedan när jag tränade lite med stoet (3 år) som är just Welsh Cob. Jag löstränade henne lite i lilla hagen (paddockstorlek) och hon fick trava runt och galoppera några varv. Eftersom att hon hade överskottenergi:angel:, så tog det ungefär 30 minuter innan hon ville komma. Så hon travade alltså runt och tog även ett par galoppvarv i ca 30 minuter. Visst var hon lite svettig efteråt men hon var inte jätteandfådd och hon återfick normal andning snabbt. Detta är ändå ett relativt grovt sto och som sagt endast 3 år så någon träning förutom promenader och hagvistelse har hon inte fått(växt upp på lösdrift).

Jag hade först tänkt ha henne som "normal" hobby häst och såklart då även starta ett par distanser för skojs skull eftersom att jag är intresserad av det. Och sen hade jag tänkt ha andra ponnyn framförallt till distans då han är lättare i typen osv. Men nu blev jag lite nyfiken på att även starta henne mer "ordentligt" och se hur långt man kommer!

Några erfarenheter om just cobar och hur de funkar i distansen?

Vill bara tillägga att det inte hör till vanligheterna att jag motionerar 3 åringar på detta sättet och någon drivning från min sida verkade inte behövas:angel:
 
Sv: Welsh Cob i distans?

Ingen av 25 stycken som har någon erfarenhet av Welsh Coben som distanshäst?
 
Sv: Welsh Cob i distans?

ingen erfarenhet, men alla hästar kan ju gå distans om de bara tränas för det, sen kanske du inte kan nå elit med hästen, men det är ju en annan sak.

det jag tänker på som kan vara negativt är att welsh coben har väl rätt höga knärörelse? det tar ju mkt energi, samt att de är väl delvis kallblod? de påminner ju lite om kallblod i utseendet iaf och de brukar ha problem med nerkylningen samt pulsen.
 
Sv: Welsh Cob i distans?

Tack för ditt svar!

Ja, det var ju lite just det jag tänkte på att de dels har rätt höga rörelser och sen är lite grövre. De räknas till varmblod:).

Sen just detta stoet har ju inga extrema gångarter, men visst har hon högre och mer luftigt steg.

Jag hade ju i framtiden eventuellt tänkt betäcka henne med antingen fullblod eller arab för att få fram en lite lättare häst som ska gå lite mer distans som får ta efter ponnyn sen;).
 
Sv: Welsh Cob i distans?

Haha, ja;). Egentligen vill jag ju ha arab på henne men då hon är rätt liten, just nu ca 146 cm och stannar på 148-149 cm skulle jag tro. så vill jag betäcka henne med ngt som ger avkomman en mankhöjd på mellan 155-160 cm helst. Om jag hittar en stor arabhingst som dessutom passar henne exteriörmässigt så kommer jag inte tveka:D. Men tyvärr verkar det vara väldigt svårt med att hitta stora arabhingstar:(.

Funderar faktiskt på att köpa hingsten själv för att få precis vad jag vill ha(och såklart ska även han tävlas;)).

Några tips på hingstar?:angel:;)
 
Sv: Welsh Cob i distans?

jag tävlar welshcob i distans.Hon börjar bli lite till åren men vi har hållt på ca 6 år på 5 milare.hon är en llanarth häst.heter lottie-morgan.Dom klarar nog upp till 10 mil utan problem.att just vi inte tävlar högre beror på mej med värk i kroppen och att hästen har kronoisk bronkit och därmed får svårare att pulsa ner pga av det.lottie är 143 cm hög.men vi har gått en 16 st 5 milare med 12 godkända och en 4e placering en gång så visst funkar dom i distans men det tar längre tid att träna upp en sån häst än tex en arab.
 
Sv: Welsh Cob i distans?

Tack för ditt svar!


Det låter intressant:)

Är hon den lättare eller tyngre typen?
 
Sv: Welsh Cob i distans?

hej jag trycker hon är nåt mittemellan faktiskt.inte den väldigt lätta typen som finns mycket i danmark och inte jättegrov.Men hon är ganska liten 143cm.man avlar ju mycket idag att coben ska bli lite högre och lättare,men jag tycker det är synd faktiskt för vill man ha en tynnare hästtyp så finns det ju andra raser att välja på.coben är ju känd för att vara smidiga och säkra på foten och min är iallafall väldigt het.men ärlig och lugn att hålla på med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 539
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 316
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 469
Senast: Dopy
·
Katthälsa Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills...
Svar
13
· Visningar
1 886
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp