Bukefalos 28 år!

Welsh corgi

Sv: Welsh corgi

Här är min, Fromax Captain Kirk, eller Beppe till vardags. Blir ett år nu i mars. Min första corgi och den första hund jag köpt som valp. Jag är så galet nöjd och glad med mitt val, han passar mig och min familj perfekt. :love:

Jag ville ha en aktiv familjehund att gå kurser med och kanske tävla lite på hobbynivå, och jag kunde inte ha valt mer rätt. I höstas gick vi valpkurs och allmänlydnad, och nu i april ska vi börja med rallylydnad. Vi har också gått på ett par inofficiella utställningar och en officiell och det har gått hyfsat, så vi fortsätter.

Han är med mig i stallet varje dag, det är det bästa han vet för där finns det schäfrar att leka med. :D Stora, gärna buffliga lekkompisar är hur kul som helst.

 
Sv: Welsh corgi

Nämen, är det han! Jag var i kontakt med uppfödaren din när jag var i valpköpartagen och sen blev din grabb kvar men valde att vänta på valpen från min uppfödare :) Vad fin han är! :)

När är nästa inoffare? :) Jag och min grabb ska på inoffare till helgen :laugh:
 
Sv: Welsh corgi

Jaså? Kul! Fast jag är jätteglad att du inte valde honom, jag är superkär i den här hunden. :love: Vad var det som gjorde att du valde att vänta (svara i PM om du vill, eller strunta i frågan om du inte vill svara).

Eventuellt går vi på inoff. i Haninge i början av maj, annars blir nästa utställning den officiella i Österbybruk 26-27 maj. Vi behöver ringträning, men har lite fullt upp i och med rallylydnaden som börjar i april.

Hur har utställningarna gått för er? (Vad är din hunds kennelnamn förresten? Kan inte du också göra en pres. med bild här?)
 
Sv: Welsh corgi

Jag fick så himla bra kontakt med min uppfödare helt enkelt så då valde jag att vänta :) Och jag fick min drömcorgi med (nästan) två blå ögon :angel: Hade först tänkt ta en tik men så bidde det en till grabb! :)

Lykttändarens Donatello

601566_560272097325187_1483813834_n_zps38473828.jpg

Ninja och Yoru (mina) och Ninjas storebror från tidigare kull!

525343_560272090658521_1148150296_n_zps68dbecc9.jpg


188993_550137631686503_1570512386_n_zps6c093af7.jpg


Väntar tillökning från tyskland till juni också en cardigan. Valparna är beräknade i början av april, så håller tummarna :love:

Ninja är just nu 9månader, har gått två inoffare med bra kritik. Ska gå inoffare mars 17, 23 och 29e. :) Har ingen officiell här uppe fören i 18-19maj :) Ska gå på en inoffare i maj också. Går på så många jag hinner då jag aldrig ställt förut. Har börjat träna lite lydnad och hoppas på att kunna starta i sommar. (om jag hinner med allt!)

Vad kul med lydnadskurser! Jag hade velat gå någon agilitykurs med min stora och en lydnad med Ninja men jag har faktiskt inte haft tid.. :(
 
Sv: Welsh corgi

Jag har ochså en sötlimpa. Esther alias Cardicted Girl Next Door. Dock får jag inte till det med någon bild.
 
Sv: Welsh corgi

Åh så fina hundar!! Jag har funderat mycket på corgi nu senaste tiden och har väl någonstans kommit fram till att det kanske blir en sådan den dagen jag kan ha hund igen... Må det inte dröja för många år tills dess ;)

Jag var först inne på cattledog men tror nog att dom kräver ännu mer än vad jag redan tänkt. Visst är corgin något mindre energisk?

Jag vill ha en hund som tilltalar mig utseendemässigt och med egenskaper att den ska tycka det är roligt att vara med på allt från vanliga promenader till att vara med ute hela dagar i skog och natur. oavsett om det är sommar eller vinter. Även båtliv förekommer. Så storleken spelar roll, den får inte vara för stor för den ska vara smidig att få med sig i båten eller ev. på en snöskoter.

Den ska kunna vara lös utan problem och hålla sig nära så något jakt i sig vill jag inte ha.

Spår och lydnad är något jag själv tycker om att göra. Men hunden får inte vara sådan så att den börjar stressa om man känner för att ligga på sofflocket en dag ibland. (Mina kusiner hade en border collie förut som visserligen var en omplacering som inte haft det så bra tidigare men den var väldigt energisk och vallade allt från människor till flygande maskroser... den kunde aldrig slappna av...)


Tror ni en corgi skulle passa?

Den enda nackdelen jag funderar på är om benen är fööör korta? :D
Ibland (ofta) är jag ute i väldigt snårig terräng och lite träskliknande blir det emellanåt... Tar dom sig fram?

Blir dom jätteskitiga under magen om man går i stan en blöt vårdag? (Mer än normalt alltså, måste man duscha av dom efter varje promenad typ....?)

:o

Väldigt fina att se på är dom i alla fall tycker jag!
 
Sv: Welsh corgi

Corgin klarar helt klart av några dagar på soffan om man tränat passivitet som valp. :) Min corgi håller sig nära och han passerar även lös vid hundmöten, gjort detta sen 8månader. Jagar inte annat än löv :)
Ninja har tagit sig över stock och sten då jag har gått rakt in i skogen =)

Pälsen är sån att den är enkel att torka av med handduk! :)

KL*

Bild från utställningen idag :D
NINJA_zps3a7b76e0.jpg

Fick jättefin kritik, för den som är nyfiken finns kritiken i utställningstråden :angel: :love:
 
Sv: Welsh corgi

Den dagen jag har möjlighet att ha valp blir det en corgi (cardigan) :love:

Jag har ju en hund redan nu som är "corgiformat" även om han inte är lik en corgi alls :D

tillägg; jag gillar din hund som har lite mer ben, när jag kollat runt på kennlar har jag märkt att vissa verkar satsa på extra kortbenta individer. För mig är det ett tecken på att aveln kan vara påväg mot ett alldeles för utseendefixerat håll
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh corgi

Grattis, en sådan stilig pojke! :love:Vad är det för hund du ska köpa i tyskland?
Jag kan varmt rekomendera corgin som ras, det är riktigt roliga hundar som man kan ha till det mesta.
 
Sv: Welsh corgi

Jag tycker också han är snygg, och jag är inte alls partisk :angel: :love:
Men jag håller med. vill inte ha för lång rygg - korta ben.
Min grabb ska även röntgas, ögonlysas, kollas för patella och DM nu i sommar :)

adorable: Tack!! :love: Jag har hittat en cardigankull där både tik och hane är champion och båda är friröntgade i höfter och armbågar, ögonlysta fria och DMtestade. Nu återstår bara att det föds en fin pojke åt mig :)
 
Sv: Welsh corgi

Va kul! Jag håller tummarna för att det blir en riktigt fin puppy pojk till dig. Det verkar vara väldigt svårt att bara ha en corgi, de flesta skaffar minst en till, de är liksom beroendeframkallande:D
 
Sv: Welsh corgi

Va kul! Jag håller tummarna för att det blir en riktigt fin puppy pojk till dig. Det verkar vara väldigt svårt att bara ha en corgi, de flesta skaffar minst en till, de är liksom beroendeframkallande:D

Jo, har även en kull nästa år som jag är intresserad av men vill inte ha för tätt mellan valparna heller. Tyvärr finns det ingen kull i sverige just idag efter hundar som är röntgade, dm-testade, ögonlysta och kollade för patella. och i pemmens fall kollade för blödarsjuka (som är mina krav.) Så därför får jag söka utomlands.
Men Corgi är verkligen beroende framkallande. Men dessutom så har dom sån nytta av varandra då om ändå leker rätt tufft och låter illa när det är bus på gång så andra hundar backar för dom tror att dom är arga :grin:
Jag brukar säga att jag är Corgifrälst :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 396
Senast: Roheryn
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 291
· Visningar
49 935
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 537
Senast: Farao
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
512
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp