Welsh fundering

K

kajza

Jag är nybliven fodervärd åt en liten welsh mountain valack på 18 år. Han är en liten ängslig kille som tror på troll bakom stenar och är övertygad om att höpåsar är till för att stoppa små ponnysar i och slänga dem på sopptipen ;) Det mesta som inte är samma som alltid är läskigt...

Jag har börjat jobba lite "friendly game" med honom, klappa honom överallt med en mindre bit (50*50cm) pressening. Han står ut, men att få honom avslappnad, ja tid tar det varje gång ;)

Vi har oxå gjort en liten hinderbana som vi rider eller leder honom igenom. Ett hinder på ca 20cm, pressening på marken ca 20-40 cm bred (fastsatt så den inte fladdrar), en smal passage mellan två långa rör, och två blå tunnor att gå emellan. Första gången tvekade han för allt o vi minskade avstånden i takt med att han blev säkrare, nu har vi de smala avstånden hela tiden. Utan problem.

Funderingarna är nu, hur jag ska lägga upp träningen av honom så att den leder någonstans. Hinderbanan klarar han bra, förutom presseningen som han varje första gång, skyggar för. Det är ljudet som han verkar reagera mest på. Därför tänker jag att "klapp med pressenning" är en bra väg att gå. Fast man tvivlar ju ibland när "Varje träningspass med honom är det första"...

Sedan undrar jag vad som är rimligt att ha för förväntningar om våra mål, kommer han att sluta skygga för hinken på nya stället? Eller i alla fall kanske göra mindre affär av den?

Kanske har ni tips på hur vi ska få honom säkrare i sig själv & säkrare på att hans ledare inte skulle lura ut honom på farligheter. För när han vill är han en riktigt trevlig liten ponny men tyvärr väldigt ängslig. Kanske är det inte sjystast mot honom att försöka förändra honom vid hans ålder...

Svårt, dottern vill fortsätta med honom o jag fasar för att han ska ta död på hennes hästintresse...
 
Sv: Welsh fundering

Själv hade jag fodrat i hagen bredvid en pressenning. Hästen får ta det i sin egen takt. Närma sig, övervinna, upptäcka. Och sedan äta och försöka hitta avslappning i momentet. Alltså utan mänsklig inverkan. Låt hästen få självförtroende att själv ta sig an uppgiften.

Sedan gäller det ju givetvis att miljöträna också med människa bredvid, det finns många trevliga miljöträningar i grupp (s k polishästträning t ex).
 
Sv: Welsh fundering

Sedan gäller det ju givetvis att miljöträna också med människa bredvid, det finns många trevliga miljöträningar i grupp (s k polishästträning t ex).

Detta skriver jag under på!
Gick en miljöträningskurs med min förra häst, och det gjorde verkligen underverk. Han var också väldigt ängslig från början, men mot slutet kunde vi slamra med grytlock och vifta med paraplyer och lägga presenningar över honom och och och utan att han brydde sig det minsta. Kan starkt rekommendera att gå en sådan! :D
 
Sv: Welsh fundering

En fundering ang "polishästträningar" upplever ni att det räcker med en gång eller är det flera gånger som gäller. Har varit o kollat på en sådan träning en gång. Får kolla om det är någon sådan träning i närheten. :)

Funderar på hur rotad han är i sitt beteende...
 
Sv: Welsh fundering

Jag tror nog att det bästa är att gå flera gånger, speciellt eftersom det är ett barn som ska ha ponnyn så känns det viktigt att det verkligen "går in". :) Miljöträningskursen jag gick var 7 gånger, vilket kändes ganska lagom :)
 
Sv: Welsh fundering

Jo en kurs på flera gånger är nog bäst. :)

Har ni någonsin haft en så pass gammal häst/ponny som har klarat av att lämna sitt ängsliga jag bakom sig? Han är riktigt rotad i sitt beteende den lilla killen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 055
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Behöver bolla lite med er erfarna bukare känner jag :) Min ena tik är i löp nu och jag har fått lov att låna en hane på hyfsat långt...
Svar
1
· Visningar
5 710
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: anyberg
·
Övr. Hund Olika utvecklingsstadier hos hunden ger upphov till nya funderingar. Min hane är ju 16 månader och beter sig som någonstans mitt mellan...
Svar
8
· Visningar
1 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp