Bukefalos 28 år!

Welsh och ponnytrav

Trygg

Trådstartare
Kom och tänka på en sak.

Har för mig att jag såg en welsh mountain i startlistan en gång på ponnytravet.

Hjälp en dum en..

Minns jag fel?

Förstår ju anledningen till varför vissa russ o shettisar är mer lämpade då de har "travtam" bakom sig men finns det någon annan anledning/bestämmelse?

I dag när jag såg nya familjemedlemen komma farande i klockren trav (bredvid en Gläntans-shettis i full galopp;) ) med ett kanonsteg så slog det mig bara varför inte welsh mountain inte tävlar i trav..
lr gör dom det..?

Kanske skulle han inte orka bära sig hela vägen runt ovalen men det där steget satte igång tävlingsivern i mig..:angel:

Jag som bara skulle ha en liten ponny till barnen o att köra hemmavid.

Det var ju så "jobbigt" med travlivet sa jag ju..:cool: :p ;)
 
Sv: Welsh och ponnytrav

Det finns en och annan welsh som tävlar trav, men de är lätträknade. Jag tror att det beror på att de inte är riktigt lika snabba som russen. Därför utmanar jag dig, varför inte VISA att welsharna också duger? ;)
OM ponnyn ifråga har 3 leds känd härstamning, där vbl travare inte är inblandat (=riskfritt på en ren welsh!) och lyckas klara inmätningen (max 130,0 cm) så får den starta, oavsett ras!

Jag är bekant med en "ponnytravfamilj" där dottern även tävlar hoppning på en welsh, B-ponny. De kvalade in henne i monté så några montéstarter har hon hunnit med också, mellan hopptävlingarna. Inga lysande tider kanske, men hon är inte sist heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh och ponnytrav

Det fanns en welsh ponny för några år sedan som tävlade och gick 2.08, men jag tror det är den snabbaste.
 
Sv: Welsh och ponnytrav

2.08..

Hmm, börjar förstå varför russen dominerar..;)

Ja, det skulle väl vara en utmaning som heter duga!:p

Men har ingen egen travare hemma längre för när jag insåg.. att när Snäckan och gänget susar förbi dom på ovalen var det dags att "byta branch":p

Numera låter vi herrarna Goop sköta matchningen.

Så kanske ska jag vackert hålla mig till familjeponny-planeringen och inte ännu en gång låta mig förnedras..;) ;) ;)

Bor alldeles bredvid travet så när lill-pållen är i vagn ska vi i allafall testa längre fram.
Först och främst om han kan hålla den "Korian-traven" på en skaplig tid eller om tanterna med rullatorerna pressar sönder honom från dödens när de genar ner till Bingo-hallen över plan..:eek:
 
Sv: Welsh och ponnytrav

På den tiden då jag körde ponnytrav så körde jag min welsh hingst, han har även ett par avkommor som startar på travet med hyggligt resultat. Bla den som gått 2.08 tror jag.
Problemet med welsharna är väll att de är lite flacka i sin gång, och att det inte är så många som köper sig en welsh för att köra trav med, då det finns russ som är avlade för travet.

Jag tror absolut att en welsh kan hävda sig bland russen, bara någon vill prova dem. Vet att det finns någon som startar som är korsningar shettis welsh.
 
Sv: Welsh och ponnytrav

På den tiden då jag körde ponnytrav så körde jag min welsh hingst, han har även ett par avkommor som startar på travet med hyggligt resultat. Bla den som gått 2.08 tror jag.
Problemet med welsharna är väll att de är lite flacka i sin gång, och att det inte är så många som köper sig en welsh för att köra trav med, då det finns russ som är avlade för travet.

Jag tror absolut att en welsh kan hävda sig bland russen, bara någon vill prova dem. Vet att det finns någon som startar som är korsningar shettis welsh.

Hävda sig bland russen tror jag inte direkt att de kan göra, men man skulle absolut kunna få en och annan som gick ner mot 2.00. Men man kan inte komma i från att russen har en väldig naturlighet till att trava vilket inte Welsharna har och kommer aldrig att få, om man inte skulle börjar korsa och försöka få fran en "welshtravare" vilket skulle ta ett tag.
Men den renrasiga welshen är ju inte till för att trava snabbt, de är inte byggda till det.
 
Sv: Welsh och ponnytrav

Russen är inte heller skapta för att trava fort! Det är bara det att några av dem gör det ändå :D
Och varför skulle inte en welsh hävda sig mot ett russ, om de har samma rekord? Vi måste ju inte nödvändigtvis snacka världsrekordtider, det finns ju faktiskt lopp för ALLA, som klarar kvaltiden!
 
Sv: Welsh och ponnytrav

Russen är inte heller skapta för att trava fort! Det är bara det att några av dem gör det ändå :D
Och varför skulle inte en welsh hävda sig mot ett russ, om de har samma rekord? Vi måste ju inte nödvändigtvis snacka världsrekordtider, det finns ju faktiskt lopp för ALLA, som klarar kvaltiden!

Russen är inte skapta för att trava på så sätt som stortravarna är! Men det finns ju en förklaring varför vi i dag har russ som går 1.40!
Dem travrussen som vi avlar fram idag har en naturlighet att trava fort, eftersom vi avlat fram det på de sättet, och det är inte att "några gör det ändå" Visst började det så, att det var ett russ som kunde trava ruskigt fort och sen så fortsatte man avla på det. Och nu idag har vi en riktig Russtravare!
Ja det är klart att om de hade samma rekord, men jag pratar om att Welsharna inte kan mäta sig med russen ÄN eftersom de inte är avlade till att trava! Det är som att sätta sulky bakom ett russ som itne har någon som helst travstam osv, det går inte fort och dem har svårt för det. Visst finns det undantag hos welsharna med welshar som kan springa fort men dem är inte många!
Då får vi börja avla fram dem på samma vis osm vi gjort med russen.
och när jag pratar om att mäta sig med russen så menar jag att om man har 10 russ och 10 welshar så skulle jag tro att russen går snabbare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp