Welsh Springer Spaniel?

toughcookie

Trådstartare
Efter att vi hastigt fått ta bort vår greyhound i fredags så är det dags för att oss att börja titta efter ny hund.

Maken har en barndomsdröm om just welshen så den står högst på listan.

Nu är frågan vad man ska titta på just på den rasen, höfter-armbågar-ögon?

Och om vi tar höfter, är A ok? B på kullsyskon?
Har de mycket sköldkörtelproblem osv?

Hunden ska användas till viltspår och eftersök i första hand och givetvis vara en trevlig familjehund därimellan.
Finns det olika linjer jakt/sällskap och vad ska vi isåfall sträva efter? Maken har ingen erfarenhet av hundträning (mer än till vardags) så det kanske är dumt att börja med en jättejaktavlad?

All input välkommen!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

A och B höfter är de som är godkända. C höfter och neråt är inte godkända. Skillnaden mellan A och B är marginell. Se till att tiken och hanen har godkända höfter samt att kullsyskon och nära släktingar har godkända höfter, eller åtminstone så få C-D-E höfter som möjligt.

lady_A har en Welsh, prova pm:a henne. Själv har jag fel ras för att kunna uttala mig. ;)
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Hej!
Ja jag har en welsh! Låter absolut som att det kan passa er! Som sagt innan så är både a och b godkända höfter, armbågar brukar ej kollas i rasen. Generellt så är statusen rätt god även om en och annan C-höft dyker upp då och då.

Det röntgas ganska lite bland de hundar som ej ska gå i avel så det är sällan man hittar en kull där alla föränldrarnas syskon är röntgade. Men tex om tiken kommer ur en kull med fem valpar och hanen ut en kull med fyra, och hanen plus två syskon är ok och sista oräntgad och tiken plus två syskon ok två oröntgade så skulle jag nog våga anse att det är en bra kull, risken är ju dock att det ligger tre C-höfter där men sannolikheten att alla röntgade är ok och alla oröntgade inte är ju liten om du förstår hur jag tänker.

Welshen har inte blivit uppdelad i jakt och utställningsvariant på samma sätt som springern och cocern har, däremot är det ganska stor skillnad mellan uppfödare, se till att hitta ngn som bryr sig om mentaliteteten på hundarna och inte bara om utställningsmeriter. Jag skulle leta efter en valp där iaf tiken gjort ett vettigt MH, det brukar tyda på att uppfödaren är ganska engagerar och intresserad av rasens utveckling. Sedan så är faktiskt ett SVCH (viltspårscampionat) inte så svårt att skrapa ihop så det kan gott ngn förälder ha (om inte så iaf ett godkänt anlagsprov, mindre ska ni inte nöja er med)

Sedan bara frö att trycka extra på det, så är A och O att hitta en uppfödare ni trivs med! Ni ska komma dit och känna att ni tänker och tycker lika kring hur en bra hund ska vara, och kring vad som är viktigt, tänk också på att er valp sannolikt blir ungefär som uppfödarens hundar (hon har ju den hundar hemma hon tycker är bra och som hon använder i avel) så vill ni inte ta med er hennes hundar hem på stört, ska ni inte heller ha en valp därifrån!

Lycka till med er blivande pricknos!!

Bild på min älskling:
DSC00956.jpg
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Tack för info!
Så om maken får en hund att ha i skogen så är det möjligt för mig att ställa ut samma hund? Jag har ju som sagt haft greyhound nu senast och innan dess schäfer och där är det ju ingen större idé att ställa en som inte är utställningsvariant.

Hur är det med ögon? Har sett på hunddata att det görs ögonlysning på en del. Är det något som rasen har problem med och som man bör kolla på föräldrar och syskon?
Det var också jättebra att få veta att röntgen inte är standard för då behöver jag inte stirra mig blind på om en uppfödare har få röntgade hundar.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Jag har också welsh :)

Det går alldeles utmärkt att använda samma hund till jobb och utställning, tillexempel är mamman till min hund både viltspårs- och utställningschampion. Det är i princip samma linjer till allt, men det är klart att du ska höra dig för bland uppfödare, vissa satsar mer på jakten i sin uppfödning än andra.

Ang. ögonlysningen så förekommer det lite inåtvända fransar men de är lätta att åtgärda. Det är en del undersökningar på G angående sköldkörtelbesvär, men det är sånt en bra uppfödare säkert gärna hör er fråga om, det visar ju bara att ni är insatta och bryr er.

Hör dig också för om lynnet, det finns tyvärr några linjer som har lite skygghet/osäkerhet i sig, det är något man försöker bekämpa. Personligen har jag inte velat ta valp från en uppfödare som nekar det problemet (att det existerar) , och ni ser ju när ni träffar föräldrarna hur de är. Jag var själv jättenojig när vi åkte för att kolla valp, men blev redan på uppfödarens veranda grundligt pussad av tiken, som helst ville sitta i famnen på oss och förevisa alla sina valpar...

Och visst ska ni ha en sådan här..

2009_h_pups11.jpg
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Ang rtg så måste alla avlesdjur vara rtg med A eller B för att få regga valparna, så det är ju krav så och jag skulle inte köpa valp där inga av föräldrarnas syskon var rtg, men som sagt ett par oröntgade per kull får man väl räkna med även om det blir bättre och bättre.

Som sagt så kan samma hund gå bra i ringen som i skogen. Men som jag fattat det så vill din sambo inte ha en jakthund i första hand utan det är enbart viltspåret som han vill att den ska funka till?? För vill han ha en bra spaniel att jaga med så är welshen ett VÄLDIGT osäkert kort!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Min man jagar inte (än) och det här ska ju bli hans första "egna" hund så det ska vara en hund som är lite allround och som kan funka för mig att ha med i stallet när han jobbar osv och den ska vara hanterbar så att de stora barnen kan gå ut och busa med den utan att behöva ha ångest över att den ska sticka.

Jag har själv inte varit så sugen på just welshen eftersom jag har träffat fler som är veka/fega än frimodiga men efter att ha läst in mig mer voch mer på rasen så inser jag att jag haft otur. Alla raser har ju mer eller mindre trevliga individer så det gäller att selektera noggrant och vi har inte bråttom (även om vi hittat en unghund som ska omplaceras).

Hur stor skillnad är det i temperament på welsh och engelsk?
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Hur stor skillnad är det i temperament på welsh och engelsk?

Inom den engelska springer spanieln finns enorma variationer. Jag har sett allt från godmodiga (lata) lufsar av kompaktare typ till slanka, höga (hyperaktiva) energiknippen. Där är det noga att verkligen välja rätt linjer/uppfödare.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Ok, det är inte påtänkt med en sån men vi har två riktigt trevliga i stallet!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

welshen är lite "enklare" fast lite mera envis och självständig, welshen är också mera jämn som ras, mindre krävande och passar bra som allroundhund...

Den engelska kommer som sagt i många varianter och tyvärr allt fler som bara är slöa, tråkiga, överpälsade familjehundar som inte funkar särskilt bra till ngt... (jag blir ledsen varje ggn någon tipsar om ess och skriver vi har, en, jättesnäll och lugn och passar till allt) För en bra engelsk är en vacker hund med måttliga fanor, en energisk och förig hund med mkt motor och mkt will-to-please, en spontanapportör med vattenpassion och god vilthantering, en mjuk och lättsam kamrat för alla typer av arbetet, och idag går en sådan engelsk knappt att hitta... :(
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Finns det någonstans man kan söka resultat från MH?

Har hittat en kull som jag kikar lite på nu och enligt hemsidan ska tiken ha gjort ett MH men det finns inget resultat upplagt där. Bara en notis om att resultaten inte blev som väntat....
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Sen var det de här med att tyda det också....

Jisses, mycket lättare att köpa häst!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

+1 på det!

Då kan vi hjälpas åt att tyda också, jag har läst en hel del springer MH:n....
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

I det stora hela ett ganska tråkigt MH, ingen större leklust, ingen större nyfikenhet men vill ändå kolla läget lite sådär, inget stort föremålsintresse. Lugn och snäll med människor. Reagerar och avreagerar bra på dom olika momenten, men jag hade gärna sett större nyfikenhet.
En "vanlig", trygg familjehund skulle jag nog vilja kalla den.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Jag har också en welsh. Min första hund. Hade nog en väldig tur med henne för lättare valp fick man nog leta efter när man läser hur andra har det med sina valpar. Rumsren på ett kick och ensamhetsträningen gick som en dans.
Tuggade heller inte på allt och alla.

Gladare och frimodigare hund får man nog leta efter, hela hon utstrålar glädje. Energi har hon för 50 ute, men inne är hon lugn men katten kan nog få en lekstund i bland.
Jag har problem med hundmöten ibland men det är mitt eget fel från början inte hundens.

Hon är med i stallet, jag lägger viltsspår, kör lite rallylydnad och ställer ut henne. Agility tänkte jag köra till våren.

Tyvärr har jag fått en welsh som är allergisk. Både foder och kvalster.
Men det går det med. Lite krångligare bara. Vill du veta med om uppfödare runt stockholm så kan du Pm mig. For ju runt en del innan jag hittade min.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Jahaja, i mammans kull är fyra röntgade och två av dem har C höfter. Ska man dra öronen åt sig direkt då? Efter vad jag kan se så har valparnas morfar 15 röntgade avkommor (fyra kullar), 3 med C och två med D. Är inte det lite mycket?
Och vad är främre Y-sömskatarakt?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hundköp ligger långt i framtiden för mig just nu men jag kan inte hålla mig från att kika på raser ändå. Vet att rasen är relativt liten...
2
Svar
31
· Visningar
2 902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp