Welsh Springer Spaniel?

Sv: Welsh Springer Spaniel?

I min smak var det nog lite väl dåliga höfter ja, men det kan vara jag som är petig?

Främre y-sömskatarakt är reltaivt vanligt på spaniels och det är en liten, "mildare" katarakt som inte leder till blindhet - men ändock ett ögonfel.

Om du trots allt är intresserad av den kullen kan du ju fråga uppfödaren varför MH-resultatet var oväntat, och hur det skiljer sig från tikens "normala" beteende? Det var ju som squarepants sa, ett ganska alldagligt mh men inte på något sätt "helfel".
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

jo det tycker jag var för dåliga höfter! Ser det prickfritt ut på hanens sida så kanske kanske man kan se mellan fingrarna, men har han också en del C:n här och där så skulle jag kolla vidare... Det föds ändå en del kullar på ett år, även om welsharna är färre än övriga spaniels...

Och som sagt, fråga vad dom hade väntat sig för MH och varför dom tror att dom inte fick det, men tar svaret med en klackspark, det finns tusen ursäkter till ett "dåligt" MH, den ena mer krystad än den andra...
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Var extramatte åt en welsh tik förut och det jag kan säga om den hunden var att hon överlag var mycket mjuk och något otillgänglig. Ingen hjältehund, men ägarna gick aldrig på promenad med henne så stora världen var otäck.
På något vis tyckte jag ändå om henne. En trevlig welsh är nog en lagom och kul hund.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Jag hade inte köpt en valp efter den statistiken, det är för mycket.
Främre y-sömskatarakt är inte "livsfarligt", men man ska fortfarande undvika det i största möjliga mån.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

På pappas sida ser det bättre ut angående höfter men jag och maken får ta ett ordentligt snack i helgen. Vi har ju som sagt inte bråttom och det verkar vara ganska gott om planerade kullar framöver. Åker man och tittar på valparna så vet man ju att det är "kört", då är det risk att allt förnuft släpper direkt:p.
Men det var jättebra att plocka ut en kull såhär och "öva" att leta information. Samtidigt så har vi (jag) ju redan hittat en favorit bland puppisarna på bilderna...
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Kopierar in MHt och visar :)

Tiken:
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 5
1c.Kontakt hantering: 4
Gillar människor mycket, och har inga problem med främmande

2a.Lek 1 leklust: 5
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 2
Stor leklust, men inget särskilt bra bett ("typiskt" spaniels), och uppskattar inte dragkamp

3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 1
Inget stort föremålsintresse, hyffsad "jaktleklust" som avtar, inget direkt intresse av föremålet

4.Aktivitet: 2
Lugn när människorna är passiva


5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
Visar inget som helst lekintresse eller nyfikenhet

6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
Ingen kvarvarande rädslor, relativt stor nyfikenhet

7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 4
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
Bra nyfikenhet och inga rädslor

8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 5
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 5
Reagerar bra, tenderar att gå upp i stress (5a på 8e betyder "Intensivt kontaktbeteende med fig.", dvs hunden hoppar, gnäller, skäller troligtvis)

9a.Lek 2 leklust: 5
9b.Lek 2 gripande: 3
Visar återigen stor leklust men mediokert bett

10.Skott: 3
Tydligt skottberörd, men inte panikslagen

Ett bättre MH än den första tiken eftersom denna hund visar stor leklust (ALLTID positivt enligt mig) och större nyfikenhet, inga rädslor dock skottberörd.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Tack för utförlig beskrivning, en sån sammanfattning borde det finnas på rasdata också!

Men jag läste i tråden om Mh´ts betydelse att 3-4 på skottet inte behövde vara negativt på en hund av jaktras. Den tiken har vad jag kan förstå gjort jaktprov. Spelar det in?
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Dottern som ska paras:
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
Accepterar hantering och är inte överdrivet glad som den förra hunden

2a.Lek 1 leklust: 3
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
Finner sig i leken, är något sånär aktiv med ett mediokert bett

3a 1.Förföljande: 2
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
Ingen jaktkamplust och inget föremålsintresse

4.Aktivitet: 2
Är lugn när människorna är lugna

5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 2
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
Intresse som avtar, visar inget lekintresse eller intresse för främmande människor

6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
Stor reaktion som avtar, ingen stor nyfikenhet och inga kvarvarande rädslor

7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
Ingen stor nyfikenhet eller kvarvarande rädslor

8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 5
8d.Spöken nyfikenhet: 3
8e.Spöken kontakt: 3
Mycket bättre än dom förra på Spökena, den här hunden är engagerad i spökena, visar dock stor rädsla som avtar och nyfikenheten tar över när föraren kollar läget, bra kontakttagande


9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 3
Visar normal leklust som inte avtagit från första leken = inga stora stresspålägg, mediokert bett

10.Skott: 3
Tydligt skottberörd men inte panikslagen
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Tack för utförlig beskrivning, en sån sammanfattning borde det finnas på rasdata också!

Men jag läste i tråden om Mh´ts betydelse att 3-4 på skottet inte behövde vara negativt på en hund av jaktras. Den tiken har vad jag kan förstå gjort jaktprov. Spelar det in?

Hmm... Ja, jo, så kan man säga. Att en jakttränad hund kan reagera på skotten (min flat som gått i praktisk jakt har 2a på skotten), men det är verkligen inte önskvärt. Även en jakthund ska kunna slappna av vid skotten, som 4 betyder att hunden inte släpper skottet alls i stort sett. 3 kan vara acceptabelt, men jag tycker att 2a är det "värsta" en hund får uppvisa, även av jaktras.

Edit: Jag menar alltså att hunden ska kunna återgå till passivitet/lek när den märker att inget händer vid skottet, vilket den inte gör om den får en 4a. Men det kan också givetvis handla om att hunden är dåligt tränad i jaktsituation, och därför låser sig. Det bästa i ett sådant läge är att se hunden IRL och själv bestämma hur "grav" man tycker att reaktionen är.
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Håller med om att drt här är ett bättre MH, detta ser riktigt trevligt ut för att vara en welsh! om hunden är jakttränad så kan trean mkt väl komma sig av att hon "tänder till" och vill jobba, då är det ju helt ok.

(håller däremot inte med om att 3-4 inte är skotträdsla iaf inte 4 om det är på en hund som inte har ngn förväntan kopplad till skott-ljudet)

De ska ju ha ett "dåligt" bett sas, en spaniel ska vara mkt mjuk i munnen, den hund som lämnade av ett vilt med tandmärken eller tom bitskador var ingenting att ha.

Däremot går det ofta att lära en hund med leklust att tycka om att kampa!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Jag ska kika närmare på tik två, den ska paras med samma hane som är pappa till den kullen jag tittade på först.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Nu har jag fått hem en tjock pärm med info om hur MH och annat bedöms från en kollega till min man som tydligen även bedömer/dömer hundar i olika grenar.

Vet bara inte hur jag ska få tid att gå igenom den men det är jätteintressant för den inehåller mycket av den litteratur som ingår i domarutbildningarna!
Blir nog ingen valp inom de närmaste åren om man ska hinna sätta sig i i allt!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

För en bra engelsk är en vacker hund med måttliga fanor, en energisk och förig hund med mkt motor och mkt will-to-please, en spontanapportör med vattenpassion och god vilthantering, en mjuk och lättsam kamrat för alla typer av arbetet, och idag går en sådan engelsk knappt att hitta... :(

Våran är sån, kan hålla igång i timmar och blir aldrig trött, lite för aktiv egentligen, tränar både lydnad och agility och ska börja gå personsök nu i vår, han hänger med ut när jag rider osv.

Jag blir alltid så förvånad när folk säger att springern är slö eller inte är lika aktiv som andra..för jag har svårt att tänka mej nåt mer aktivt.

Dom uppfödare som jag vet om har sånna springlar, så så svårt är det inte att hitta dom tycker jag, eller så har jag bara haft väldigt tur. Jag tycker verkligen att det är en perfekt ras både i storlek och temperament och allt.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Kul! Men hur är din i "riktigt" arbete, dvs vattenpassionen, apporteringslustan, sökmönster, stadga mm...

En del är ju träning, men en hel del ska ju finnas där fr början... jag "nöjer" min ju inte med en glad och aktiv hund som kan tävla lydnad (då hade jag ju kunnat skaffa mig en malle) jag vill ju ha en jakthund som kan plocka priser på både jaktprov och lydnadsplan...

Var är din ifrån? Du kan väl pm:a lite kennlar du tycker är bra...
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Han älskar vatten och han älskar att spåra och söka och hitta grejer. Jag har aldrig tränat sök eller så än, det gör han väldigt självmant, tex så gick jag i skogen med honom och tänkte för skoj skull bara att testa att säga till honom att söka min häst som gick där dagen innan.

Han spårade fram hela vägen genom skogen och då var det endå nysnö där och spåren var täkta. Han hade inte gått där innan heller så jag blev ännu mera övertygad om att gå en kurs i sök så att vi förhoppningsvis sen kanske kan hjälpa till att spåra försvunna människor och sånt. Hade passat honom perfekt. Jag kan inte så mycket om det men det låter kul tycker jag. Han spårar ju konstant också när vi är ute på promenader.

Så hans sökmönster, apportering och allt det har han haft sen han var liten liten valp, ingenting vi har tränat på än annat än att han vet vad ordet sök betyder.

Jag kan pm:a den kenneln han är ifrån, vet inte om man får skriva det här?
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

Nu har jag mailat en intresseanmälan till en kennel och berättat lite om oss, hoppas att vi duger!!
 
Sv: Welsh Springer Spaniel?

åh vad roligt!! Det gör ni säkert tror jag, ni verkar vars jättebra valpköpare! Fortsätt hålla oss uppdaterade om hur det går!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hundköp ligger långt i framtiden för mig just nu men jag kan inte hålla mig från att kika på raser ändå. Vet att rasen är relativt liten...
2
Svar
31
· Visningar
2 902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp