Bukefalos 28 år!

Westensadel till c-ponny

Snurre

Trådstartare
Vilka märken har sadlar passande bred maxad c-ponny med svängd ryggprofil och manke? Sadelläget är ca 45 långt och totallängd på sadeln bör nog inte vara mer än 50.
Jag behöver nog runt 15" (har 16.5" i engelsk)
 
Jag hade (överraskande nog) en bighorn special arabian till min c-ponny som perfekt matchade din beskrivning..
Ironiskt nog passade den inte till araben..
 
Här kommer en bild
017c6e5a00628ceef0a71b41e2b6652d194ce54135_zpsa0b86f0e.jpg
 
Skulle det behövas specialsadel till c-ponny? :p
Jag har haft Deuber&Partner, tre olika Simco-modeller, en billig märkeslös, Montsegur.. Min ponny är en fjord/island och 138 cm hög.
Om du aldrig har haft westernsadel innan är det absolut bästa att prova olika modeller, så man hittar något som både häst och ryttare trivs med. Har du någon att låna av? En bra idé kan vara att använda Facebook och kontakta klubbar i närheten. Alltid finns det någon trevlig människa som kan hjälpa.

Man ska inte stirra sig blind på sadelns längd. Westernsadlar har ofta en ganska lång skirt, men själva bommen är inte alls lika lång.
 
Skulle det behövas specialsadel till c-ponny? :p
Jag har haft Deuber&Partner, tre olika Simco-modeller, en billig märkeslös, Montsegur.. Min ponny är en fjord/island och 138 cm hög.
Om du aldrig har haft westernsadel innan är det absolut bästa att prova olika modeller, så man hittar något som både häst och ryttare trivs med. Har du någon att låna av? En bra idé kan vara att använda Facebook och kontakta klubbar i närheten. Alltid finns det någon trevlig människa som kan hjälpa.

Man ska inte stirra sig blind på sadelns längd. Westernsadlar har ofta en ganska lång skirt, men själva bommen är inte alls lika lång.

Nja kanske inte en special men knappast att en c-ponny kan bära upp en sadel som är till kallblod eller normala quartern. Även om bommen är kortare än själva skirten måste ju hela sadeln rymmas innanför höfterna. Har 42-43 cm i sadelläge för engelsk sadel så har ändå lagt till i min uppskattning av sadellängd.

Jo jag har lyckas lokalisera en lokalklubb som jag tänkte höra med. Men önskar ha lite koll på modeller innan. Har tyvärr ingen bekant som rider western.
 
Jag undrar hur båda mina ponnysar klarar att bära en vanlig westernsadel ;)

Som djezima skrev, fläska inte på med den allra största sadel du kan hitta. Annars funkar nästan vad som helst.
 
Hehe, båda sadlarna jag haft låg bättre på ponnyn än på araben de var köpta till, han hade oxå den mer naturliga talangen...

Sen är frågen vilka grenar du vill ha, vill du rikta in dig på kossor/barrel / pleasure så är modellerna lite olika, men det kanske du redan har koll på. pleasure-trailmoddelerna (äv kallade equitation seat) är vanligast och man kommer långt med dem.

Hursom, ja full rigging är längst fram, tror jag kan ha en länk med ett halvt uppslagsverk om rigging...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Mia_R
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: Mogge
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp