western/ klassisk ridning

Glimris

Trådstartare
Dottern och jag vill dela häst för vi hinner inte med varsin. Hon vill rida western och jag lite mer "engelskt" eller klassiskt eller vad man säger. Fixar hästen det? Att ställa om sig? Visserligen vill jag efterlikna hennes ridning men vill gärna ha lite mer kontakt med hästen, rama in ev. lite högre form. Någon som provat?
 
Sv: western/ klassisk ridning

Det går alldeles utmärkt! Tränade hoppning, dressyr och western med min förra häst, han visste direkt att det var western som gällde när den sadeln kom fram. Jag hade även olika bett, så med western-bettet red jag aldrig med stöd och det lärde han sig också väldigt fort.

Så med tränsbett/kandar och engelsk sadel gick han i "engelsk" form och tempo och med westernsadel och westernbettet gick han i westernform och jog och lope (långsam trav och långsam galopp).

Tröttnade dock själv på western efter några år och red enbart engelskt i ca 10 år, sedan ville en kompis prova att rida och ville då gärna ha westernsadel. Hästen gick direkt i perfekt jog när hon skulle trava! Trots att han inte gjort det på 10 år.
 
Sv: western/ klassisk ridning

Nej!!!
Inte när det gäller två individ med samma häst, hästen bli förvirred:confused:
Det kan gå bra med samma rytter så länge h-n vet vad dom hålla på med.
 
Sv: western/ klassisk ridning

Det går utmärkt.

De lär sig väldigt fort vilken människa/utrustning som betyder vad.
Rid på!
 
Sv: western/ klassisk ridning

Det går alldeles utmärkt. Jag vet en mamma och dotter som delar häst på just detta vis. Hästen tävlar dessutom i reining med gott resultat.

Så kör på med att dela häst. Det kommer inte vara några som helst problem eftersom hästar kan skilja på olika ridstilar. :)
 
Sv: western/ klassisk ridning

Men se helst till att hästen kan både western och engelskt då. Annars kan det nog bli stor förvirring.
Annars kan du lära dig western, sadlarna är så sköna... :p
 
Sv: western/ klassisk ridning

Men se helst till att hästen kan både western och engelskt då. Annars kan det nog bli stor förvirring.
Annars kan du lära dig western, sadlarna är så sköna... :p

Kan den inte båda så får man lära den. :D Och jag håller med, westernsadlar är underbara att sitta i. :love:

Egentligen är det inte så jättestor skillnad på western och engelskt. Beror lite på vad man vill uppnå. Min tränare, Steffen Breug (tysk landslagsryttare i reining), har lika gärna elever som rider engelskt. Och når framgångar med dom med. Störst skillnad blir det när man går över till stångbett, men grunderna är ganska lika. :)
 
Sv: western/ klassisk ridning

Kan ju då även lägga till att för mig gick det alldeles utmärkt att rida mer engelskt på häst som ägaren red western på. Då körde vi dessutom i princip samma utrusning, alltid i westernträns (dock olika tyglar) och för det mesta med westernsadel. Red flera gånger i veckan i något år utan att hon blev det minsta förvirrad :)

Tränade dock inte på någon hög nivå utan red mest ut och bara ibland i paddock/ridhus. Men hästar är ju för det mesta inte dumma, hon anpassade sig jättebra efter vem som satt på (och när jag red barbacka anpassade hon sig direkt efter min dåliga balans :love:)
 
Sv: western/ klassisk ridning

Stämmer in i kören som säger inga problem! Min går dressyr främst men även hoppning och lite western. Lektionshästarna på gamla jobbet gick westernlektioner en kväll i veckan och engelsk ridning resten, det var heller aldrig några problem.
 
Sv: western/ klassisk ridning

Jag tycker det handlar om att man alltid måste ha ett tydligt signalsystem. En signal måste alltid betyda samma sak. Annat är inkonsekvent och ojust mot hästen.

Så problemet med western och engelskt ser inte jag så mycket kontakten och formen som problemet. Det går att be hästen att ändra form och kontakt. Men rider man med trängande innertygel måste det alltid betyda gå undan innertygeln när man tar i den och inte ibland följ den a la ledande/öppnande tygeltag.

Så alltså: Samma signalsystem tycker jag man ska ha varje gång man hoppar upp på hästen. Form och kontakt kan man variera.

Jag rider fö dressyr med liknande signalsystem som inom western. Dock med sträckt tygel och a la dressyrform på häst.
 
Sv: western/ klassisk ridning

Hej.
Hade ett halvblodssto som jag använde till både western och dressyr. Fungerade utmärkt. Se bara till att ta hjälp av en bra tränare i början, så det inte blir förvirrande för hästen. Western ridningen hjälper till med både mjukhet och känslighet, som man har nytta av i dressyren. Mycket nöje och lycka till
 
Sv: western/ klassisk ridning

Hej.
Hade ett halvblodssto som jag använde till både western och dressyr. Fungerade utmärkt. Se bara till att ta hjälp av en bra tränare i början, så det inte blir förvirrande för hästen. Western ridningen hjälper till med både mjukhet och känslighet, som man har nytta av i dressyren. Mycket nöje och lycka till

Låter bra, tycker att westernträningen ger väldigt mjuka hästar med små medel så det vill jag ha med mig vid "vanlig" ridning. Så klart måste jag ha tränare.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 291
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp